
یادداشت؛
برداشت گندم و تلفات جادهای
با آغاز فصل برداشت گندم در مناطق مختلف کشور بهویژه مناطق کوهستانی غرب ایران، نگرانیها از بروز حوادث جادهای با خودروهای کشاورزی، بهویژه کمباینها و تراکتورها، دوباره اوج گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، این وسایل نقلیه که اغلب بدون رعایت حداقل استانداردهای ایمنی وارد حریم عمومی جادهها میشوند، هرساله عامل بروز تصادفات مرگبار و خسارات سنگینی هستند، فصل برداشت محصول گندم هر ساله تحولی در وضعیت ترافیکی مناطق روستایی و شهرهای کشاورزی ایجاد میکند.
ورود هزاران دستگاه کمباین، تراکتور و خودروی فرسوده به جادهها، ضمن افزایش ترددها، خطرات زیادی را متوجه رانندگان و شهروندان عادی میکند، این خودروها که بیشتر در شبها و در شرایط نامساعد جوی ترددهای خود را آغاز میکنند، بارها باعث تصادفات جبرانناپذیری شدهاند.
در حالی که قانون، حمل محمولههای بزرگ و خودروهای غیرمعمول مثل کمباینها را تنها با اخذ مجوز ویژه و با رعایت ضوابط ایمنی اجازه ورود به جادهها میدهد، اما در عمل، این موضوع بهخوبی رعایت نمیشود.
بسیاری از کمباینها بدون نصب چراغهای هشداردهنده، علائم ایمنی لازم و حتی بدون برخورداری از قطعات ایمنی اساسی، در حال حرکت در جادههای پرتردد هستند.
همچنین، عرض زیاد این خودروها، عدم انعطافپذیری در پیچها و شیبهای تند مناطق کردستانی، همراهی با شرایط جوی نامساعد، تمامی این عوامل مجموعاً خطر تصادف را چندین برابر میکنند.
چرا نباید پلیسراه که همواره در جادهها شاهد چنین حوادثی است، نسبت به ورود چنین خودروهایی به جاده حساسیت به خرج نمیدهد و حداقل کاری که میتواند با روشنکردن چراغگردان خود در جاده، از رانندگان عبوری احتیاط بیشتری را بخواهد.
کمباینها فقط به فکر خودشان هستند!
جادههای ما اصلاً طراحی نشدهاند که چنین خودروهای عظیمی در آنها ترددهای خود را داشته باشند، بسیاری از رانندگان کمباین، غیربومی هستند و اصلاً با شرایط جادههای کوهستانی آشنا نیستند، این موضوع همراه با فقر و بیکاری و وامهای سنگین برای خرید کمباین، موجب میشود افراد بدون تجربه وارد جاده شوند.
بههرحال از حرکت و آهنگ برداشت گندم نمیتوانند جلوگیری کرد و این محصول راهبُردی نیازمند همراهی و حمایت بیشتر است؛ حال باید ایجاد توافقنامههای جهاد کشاورزی و پلیس راهور، اقدامات ایمنی بیشتری را برای رانندگان خودروهای سنگین کمباین و تراکتور در نظر گرفت.
متأسفانه صنعت ساخت کمباین در ایران هیچ توجهی به استانداردهای بینالمللی ایمنی ندارد، قیمتها بالا میرود؛ ولی کیفیت همچنان پایین است، وقتی کشاورزی یک کمباین را با مشقت خریداری میکند، دیگر حوصلهای برای رعایت قوانین ترافیکی ندارد.
حمل و نقل این خودروها باید با کامیون و بهصورت جداگانه انجام شود، ولی به دلیل گرانی خدمات حمل و نقل، بیشتر کشاورزان اقدام به حرکت مستقیم کمباین در جاده میکنند، این تصمیم در عمل، خطرات زیادی را به دنبال دارد.
خودروی کمباین به علت ارتفاع زیاد، عرض دهانه زیاد و عدم کنترل مناسب، همواره یکی از پرچالشترین خودروهای کشاورزی محسوب میشود، یک کشاورز در این روزها از گرانی قیمت حمل و نقل گندم توسط کامیونداران نقرهداغ شده و دیگر برای حمل و انتقال کمباین بر سر زمین هزینه نمیکند، رانندگان هم مجبور هستند با همین وضعیت دل به جاده بزنند.
کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی و راهنمایی رانندگی معتقدند که حل این معضل نیازمند تعامل بین دستگاههای مختلف است، اجرای برنامههای مشترک بین جهاد کشاورزی، فرمانداری، پلیس راهور و شرکتهای تولیدکننده خودرو ضروری است.
بدون شک هیچ فردی در جامعه از ایجاد خطر و حادثه استقبال نمیکند، وقتی مجالی برای ایجاد یک راهکار مناسب در چنین فصلی از سال برای کشاورزان باقی نمیماند، دستگاههای نظارتی فرمانداری و جهاد کشاورزی هر شهرستانی، میتواند بهتناسب اراضی کشاورزی که بیشتری نقطه خطر را برای مردم دارند را شناسایی و راهکارهای موقت برای آن تصویب کنند.
برخی از راهکارهای پیشنهادی شامل، الزام کمباینها به داشتن چراغهای هشداردهنده و علائم ایمنی لازم، آموزش رانندگان قبل از ورود به جاده، اعمال محدودیتهای تردد در ساعات شبانه، افزایش نظارت و کنترل توسط پلیس راهور، انتقال کمباینها با کامیون در مسافتهای طولانی است.
طبق گزارشهای رسمی، در سال گذشته بیش از ۲۰۰ حادثه ترافیکی در مناطق غربی کشور به دلیل برخورد با خودروهای کشاورزی «بیشتر کمباین» رخ داده که منجر به جانباختن بیش از ۴۰ نفر و مجروح شدن صدها نفر شده است.
فصل برداشت گندم نباید فصل مرگ و مصیبت باشد، در حالی که کشاورزان در راستای تأمین غذای ملت زحمات مضاعفی را متحمل میشوند، این حق مردم است که در حریم عمومی جادهها امنیت لازم را داشته باشند.
بنابراین اتخاذ سیاستهای ایمنی، نظارت دقیقتر و همراهی دستگاههای نظارتی و اجرایی، گامی ضروری در جهت کاهش تلفات و افزایش ایمنی جادههاست.
نویسنده: سید محمد صابر سبحانی
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!