حالت تاریک
شنبه, 14 تیر 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی کردتودی هستید؟
یوم العباس روز فرهنگ ایثار و عشق
«کردتودی» گزارش می‌دهد؛

یوم العباس روز فرهنگ ایثار و عشق

دهه اول محرم در بیجار یکی از قدیمی‌ترین و عمیق‌ترین آیین‌های شیعیان، یعنی «یوم العباس» است، این آیین تجدید دوباره حضور در مسیر مکتب حسینی را اثبات می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، در سایه طبیعت زیبای غرب کشور، جایی که هوای سالم کوه‌ها با نغمه آواز پرندگان همراه می‌شود، شهرستان بیجار در دل استان کردستان، محلی از خویشاوندی و عشق به اسلام حقیقی است، دیار فرهنگی و مذهبی گروس که سال‌هاست در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع از مرزهای ایران نقش محوری داشته است.

روز نهم ماه محرم‌الحرام، در بیجار و برخی دیگر از نقاط ایران، به عنوان «یوم العباس» شناخته می‌شود؛ روزی که با الهام از فداکاری‌های بی‌نظیر حضرت عباس (ع)، برادر نوه‌ای پیامبر اسلام و سپهسالار لشکر امام حسین (ع)، به یادگار مانده است.

در این روز، تمامی فضاها در بیجار از رنگ و بوی عزاداری پر می‌شود، بیرق‌های سیاه و قرمز در خیابان‌ها می‌درخشد، و صدای مداحان و نوحه‌سرایان از هر گوشه شهر و روستا به گوش می‌رسد.

امسال امّا حال و هوای دیگری دارد بیجار، در جنگ تحمیلی اخیر نیز این دیار نشان داد که از راه شهدا و ایثار برای ملت دور نیست و همچون دوران باشکوه دفاع مقدس، در این راه پنج شهید جوان تقدیم کرده است و در ماه محرم، یاد و نام شهیدانش زمزمه روضه و عزاداری‌ها است.

اما چرا روز هفتم محرم به «یوم العباس» معروف شده است؟

طبق منابع تاریخی و حدیثی، در روز نهم محرم، علم‌دار کربلا حضرت عباس (ع)، به دلیل تشنگی اطفال و نوادگان امام حسین (ع)، پای در راهی گذاشت که وفاداری و ایثار را به اوج خود رسانید، این روز نقطه‌ای از تحمل، صبر و غیرت است که در ذهن و قلب مردم بیجار، به عنوان نمونه‌ای از وفاداری بی چشم داشت به ولایت و حقیقت ثبت شده است.

این روز، تنها یک مراسم نیست، بلکه فرهنگی عمیق است که در گذر زمان، از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و در وجود مردم بیجار، به خصوص جوانان، ریشه دوانده است، مصداق بارز آن هم زندگی جوانانی است که به شهادت رسیدند و پرورش یافته مکتب محرم هستند.

سبک عزاداری بیجاری‌های کردستان؛ عمق معنویت و وحدت

مراسم‌های عزاداری در بیجار، به ویژه در یوم العباس، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، سبک عزاداری بیجاری‌ها، با تلفیقی از فرهنگ کردی و عاشورایی شیعه، شکلی خاص به خود گرفته است، در این شهرستان، مراسم‌ها نه تنها از نظر ظاهری باشکوه هستند، بلکه عمق معنویت، انسانیت، مقاومت و وحدت را در خود جای داده‌اند.

در بیجار، عزاداری به معنای واقعی، حرکتی جمعی و عامه است، از پیر تا جوان، از زن تا مرد، همگی در صفوف عزاداری حضور می‌یابند، در این روز، خیابان‌های شهر تبدیل به مسیری از تسلیت و همبستگی می‌شود، سینه‌زنی‌های سنتی، زنجیرزنی‌های خردمندانه، نوحه‌سرایی‌های با کیفیت و خطبه‌خوانی‌های اصولی، از جمله عناصری هستند که در این مراسم‌ها به چشم می‌خورد.
 
همچنین، حضور گسترده زنان و دختران بیجاری در این مراسم‌ها، نشانه‌ای از عمق فرهنگی و اجتماعی این آیین است، زنان بیجاری، در کنار مردان، در مساجد و حسینیه‌ها، با سینه‌زنی و نوحه‌خوانی، نقش خود را در تقویت فرهنگ شهادت و ایثار ایفا می‌کنند.

یوم العباس؛ فرصتی برای تجدید پیمان با ارزش‌های انقلاب اسلامی

در نظام جمهوری اسلامی ایران، مراسم‌های محرم و عاشورا همواره بیش از یک زیارت معنوی بوده است، این روزها، زمانی برای تجدید پیمان با اهداف انقلاب اسلامی، مقاومت در برابر استکبار و یادآوری این حقیقت که اسلام حقیقی، اسلام امام حسین (ع) است.

در بیجار، یوم العباس فرصتی است برای یادآوری نقش والای مردم این شهرستان در دفاع از نظام اسلامی، در دوران انقلاب اسلامی، مردم بیجار باوجود محرومیت‌های حکومت شاهنشاهی و دوری از پایتخت انقلاب مردمی با سینه‌های گرم و قلب‌های سوخته، در خط مقدم مقاومت ایستادند و در جنگ تحمیلی، نیز این شهرستان از جمله مناطقی بود که با ارسال بیشترین جوانان به جبهه‌های نبرد، به عنوان یکی از قطب‌های ایثار و شهادت شناخته شد.

در جنگ ۱۲ روزه اخیر، نیز، جوانان بیجاری، در کنار نیروهای مسلح، در خط مقدم ایستادند و با روحیه‌ای حسینی، به دفاع از کشور و نظام پرداختند، این جوانان تحت‌تأثیر فرهنگی که در مراسم‌های محرم و عاشورا آموخته بودند و با جان و دل آن را درک کرده بودند نه تنها از تهدید و جنگ ترس به دل راه ندادند و یک‌قدم عقب نماندند، بلکه افتخار دفاع از اسلام و ولایت را به دست آوردند.

یوم العباس در نسل ایرانیان تثبیت شده است

حجت‌الاسلام ذبیح میرزایی استاد دانشگاه و حوزه گفت: در حالی که نسل جوان، هدف اصلی دشمنان فرهنگی است، توجه به آموزش و تقویت فرهنگ عزاداری، امری ضروری است، در بیجار، مدارس و مساجد، نقش مهمی در آموزش این فرهنگ به نسل جدید ایفا می‌کنند.

وی افزود: همچنین، استفاده از شبکه‌های مجازی و رسانه‌های دیجیتال، می‌تواند به گسترش فرهنگ یوم العباس کمک کند، این موضوع، از سوی دفاتر فرهنگی و اوقاف بیجار نیز در دستور کار قرار گرفته است و خانواده‌ها باید به این موضوع بیشتر توجه کنند.

میرزایی تأکید کرد: شهادت جوانان بیجاری در دفاع از حریم وطن بار دیگر به ما آموخت که راه شهادت در مکتب حسینی ادامه دارد و هر کس به هر اندازه خود را در این راه وقف کند، پاداش عظیم شهادت در راه خدا نصیب او خواهد شد و همه می‌دانیم که دوستان شهیدمان چگونه در روضه‌های محرم اشک و دل‌سوخته داشتند.

یوم العباس؛ فرهنگی زنده و جاویدان

فاطمه الله‌یاری فعال فرهنگی بیجار گفت: یوم العباس در بیجار، تنها یک روز نیست، بلکه نمادی از وفاداری مردم به اسلام حقیقی، ولایت و ارزش‌های انقلاب اسلامی است، بدون شک همه به این موضوع آگاهیم که فرهنگ محرم و فرهنگ ایثار و استقامت به دست حضرت زینب (س) رقم خورد و محرم و عزای سومین امام شیعیان در حادثه کربلا بی‌حضور بانوان رشیده ممکن نبود.

وی افزود: این روز تنها مختص مردان نیست، این روز فرصتی است برای تقویت ایمان، تربیت نسلی فداکار و یادآوری این حقیقت که اسلام ما، اسلام امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) است که الگوی تربیتی و آموزشی برای بانوانی است که فردا مادر خواهند شد و نسلی را مدیریت خواهند کرد که ادامه دهند این فرهنگ است.

الله‌یاری تصریح کرد: ریشه فرهنگی و عامه مردمان بیجار گروس با مکتب حسینی گره‌خورده است و این مهم یک سرمایه فرهنگی و معنوی است که باید حفظ شود، تقویت شود و در تمامی فصول سال، در قالب عمل و رفتار، تجلی یابد، در این ماه محرم، بیجاری‌ها با آیین‌های خود، دوباره ثابت می‌کند که این شهرستان، نه تنها در نقشه جغرافیایی ایران، بلکه در نقشه معنوی اسلام ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد.

فرهنگ ایثار و وفاداری؛ ضمانت اصلی بقا نظام اسلامی

کمال حیدرزاده یکی از فعالان فرهنگی بیجار درباره اهمیت یوم العباس گفت: ما در بیجار، یوم العباس را فرصتی برای تجدید بیعت با اهل‌بیت (ع) و تقویت روحیه ایثار در جامعه می‌دانیم.

وی افزود: حضرت عباس (ع) الگویی است برای تمامی ما؛ الگویی از فداکاری، وفاداری و نجابت، وقتی جوانان ما در این روزها، داستان‌های عشق و ایثار حضرت عباس (ع) را می‌شنوند، این ارزش‌ها در وجودشان ریشه پیدا می‌کند.

حیدرزاده اظهار کرد: این فرهنگ، در برابر تهاجم فرهنگ غربی و توطئه‌های دشمنان نظام، دیواری محکم است، دشمنان با تمام تبلیغات خود، نتوانسته‌اند این فرهنگ را از بین ببرند، زیرا این فرهنگ، اسلام حقیقی است که ریشه بسیار قوی در عمق جان و روح کودکان و نوجوانان دارد و در سن جوانی این درخت تنومند شکوفه می‌دهد و شهدایی تقدیم این انقلاب می‌نماید که بهترین نسل خود هستند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!