حالت تاریک
پنج‌شنبه, 19 تیر 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی کردتودی هستید؟
کودکان با فراغت هدفمند، شادتر و سالم‌تر هستند
کارشناس امور خانواده:

کودکان با فراغت هدفمند، شادتر و سالم‌تر هستند

کارشناس امور خانواده با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان، تأکید کرد: برنامه‌ای منسجم و ساختارمند در این زمینه، می‌تواند نقش مهمی در سلامت روانی، رشد اجتماعی و تقویت مهارت‌های فردی کودکان ایفا کند.

لیلا احمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی» اظهار داشت: اوقات فراغت تنها زمانی برای استراحت نیست، بلکه فرصتی ارزشمند برای رشد روانی، اجتماعی و خلاقیت کودکان محسوب می‌شود، در صورتی که این زمان بدون برنامه‌ریزی مناسب سپری شود، نه تنها بهره‌وری ندارد، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز بروز آسیب‌های روانی نیز باشد.

وی با تأکید بر ضرورت نقش والدین و مربیان در هدایت صحیح کودکان، افزود: در دنیای پرشتاب و پرتنش امروز ساختاردهی به اوقات فراغت کودکان یک ضرورت جدی است و این ساختار کمک می‌کند کودک بیاموزد چگونه زمان خود را به شکل مؤثر و لذت‌بخش مدیریت کند و احساس رضایت درونی داشته باشد.

 کارشناس امور خانواده با اشاره به لزوم تنوع در فعالیت‌های فراغتی، بیان داشت: ترکیبی از بازی‌های فکری، حرکتی، هنری و گروهی باعث می‌شود کودک ابعاد مختلف شخصیت خود را تجربه و تقویت کند، این تنوع زمینه‌ساز پرورش متعادل توانمندی‌های ذهنی، جسمی و اجتماعی است.

احمدی ادامه داد: اوقات فراغت ساختاریافته، نقش مؤثری در پیشگیری از احساساتی چون اضطراب، بی‌حوصلگی و افسردگی دارد؛ کودکانی که برنامه منظم و هدفمند دارند، معمولاً از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند و در روابط اجتماعی نیز موفق‌تر عمل می‌کنند.

وی مشارکت والدین را یکی از عوامل کلیدی در کیفیت‌ بخشی به این برنامه‌ها دانست و تصریح کرد: والدین باید ناظر، همراه و مشوق کودک باشند، این همراهی علاوه بر افزایش حس امنیت، باعث ایجاد انگیزه و اعتماد در کودک می‌شود.

احمدی با اشاره به اهمیت انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی، گفت: برنامه‌های فراغتی نباید سخت‌گیرانه و خشک باشند، بلکه باید با روحیات، نیازها و شرایط متغیر کودک تطبیق یابند در غیر این صورت، ممکن است کودک دچار مقاومت و بی‌علاقگی شود.

وی همچنین افزود: اوقات فراغت می‌تواند بستری برای یادگیری مهارت‌های ارتباطی، مشارکت و حل مسئله باشد و فعالیت‌های گروهی مانند بازی‌های تیمی، فرصت‌های ارزشمندی برای رشد اجتماعی کودکان فراهم می‌آورد.

احمدی درباره نقش فناوری نیز اظهار داشت: استفاده از ابزارهای دیجیتال در صورتی که با نظارت و هدفمندی همراه باشد، می‌تواند در آموزش و رشد ذهنی کودک مفید واقع شود. اما استفاده بی‌رویه و بی‌برنامه از فناوری، منجر به انزوا، کاهش تعاملات اجتماعی و آسیب به سلامت روان خواهد شد.

وی بر نقش هنر در پرورش خلاقیت کودک تأکید کرد و گفت: فعالیت‌هایی مانند نقاشی، داستان‌نویسی و نمایش به کودک امکان می‌دهند احساسات خود را بروز داده و تخیل خود را تقویت کند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: توجه به سلامت جسمی کودکان نیز نباید نادیده گرفته شود. بازی‌های حرکتی و فعالیت‌های بدنی، علاوه بر ارتقای سلامت فیزیکی، موجب تخلیه انرژی‌های منفی و افزایش نشاط و شادابی می‌شود.

احمدی همچنین با اشاره به مهارت خودکنترلی و مدیریت زمان، بیان کرد: برنامه‌ریزی صحیح در اوقات فراغت، بستر مناسبی برای تقویت نظم فردی و مسئولیت‌پذیری در کودکان است، این مهارت‌ها در آینده برای زندگی حرفه‌ای و اجتماعی آن‌ها بسیار کارآمد خواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی بروز ناهماهنگی در رشد شخصیت کودکان، نبود برنامه مشخص در اوقات فراغت است و کودکان بدون برنامه بیشتر در معرض سردرگمی، اضطراب و استفاده نادرست از زمان هستند.

احمدی تأکید کرد: اوقات فراغت باید به عنوان بخشی جدی از فرآیند آموزش و پرورش کودک تلقی شود؛ نه صرفاً زمانی برای سرگرمی،‌ایجاد تعادل میان زمان مدرسه، استراحت و فعالیت‌های فراغتی رمز موفقیت در رشد متعادل کودکان است.

 وی خاطرنشان کرد: فضای امن و حمایتگر خانواده نقش مهمی در تجربه مفید این اوقات دارد و موجب تقویت پیوندهای عاطفی درون خانواده خواهد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!