
«کردتودی» گزارش میدهد؛
امام خمینی (ره) بانی تمدن نوین اسلامی
در تاریخ اسلام کمتر کسی یافت میشود که بتواند با وجود شخصیت الهی، فکر عمیق و تحول عظیمی در زندگی مسلمانان ایجاد کند، امام خمینی (ره) چنین فردی بودند، نهتنها یک رهبر معنوی، بلکه یک انقلابی بزرگ بودند که در جهان بینظیر است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، امام خمینی (ره) در دورانی قرار گرفتند که دین اسلام در بسیاری از جوامع اسلامی، تحتفشار قدرتهای استعماری، دیکتاتوریهای داخلی و هجوم فرهنگ غربی قرار داشت، اسلام بهعنوان یک نظام کامل زندگی، در بسیاری از کشورهای اسلامی به یک مجموعه از آیینها و مراسم محدود شده بود و نقش تعیینکنندهای در تصمیمگیریهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نداشت.
در این شرایط امام خمینی (ره) با ظهور خود، دین اسلام را از زیر غبار بیتفاوتی، سقوط فرهنگی و بیبصیرتی بیرون کشید و دوباره جانی تازه به آن بخشید، آنچه امام خمینی (ره) در قالب انقلاب اسلامی انجام دادند، فقط برکناری یک رژیم طاغوتی نبود، بلکه بنیانگذاری یک «حکومت اسلامی» بر پایۀ اصول قرآنی و سیره نبوی (ص) بود.
این حکومت اولین نمونه عملی از دولتی بود که در قرن بیستم و در دل یک کشور غربزده، تلاش کرد تا تمامی ابعاد زندگی را از اقتصاد تا سیاست، از حقوق بشر تا آموزشوپرورش، از مدیریت منابع طبیعی تا دفاع از مرزها را با الگوگیری از اسلام، سامان دهد.
در این راه امام خمینی (ره) فقط به امربهمعروف و نهیازمنکر و تبلیغ دین اکتفا نکردند، بلکه اقدام به تشکیل یک «دولت واقعی اسلامی» کردند که در آن، شرع الهی نه بهصورت زینتی در خطبهها و منبرها، بلکه در قانون اساسی، در تصمیمات اجرایی، در برنامههای توسعه و در روابط بینالملل به کار گرفته شد، این امر اسلام را از یک دین شخصی به یک «نظام اجتماعی - سیاسی» تبدیل کرد که میتوانست با چالشهای جهان مدرن مقابله کند.
اما مهمتر از همه این بود که امام خمینی (ره) در تمامی این مسیر همواره «وحدت اسلامی» را در دستور کار خود قرار دادند، آنها باور داشتند که اسلام یک دین واحد است و اختلافات فقهی و مذهبی نباید مانع از وحدت مسلمین در برابر دشمنان مشترک باشد، این نگاه اسلام محور و انسانی، انقلاب اسلامی ایران را به حرکتی جهانی تبدیل کرد که نهتنها در ایران، بلکه در سراسر جهان اسلام امید به زنده شدن دین را دوباره روشن کرد.
همچنین امام خمینی (ره) در حوزۀ «اقتصاد اسلامی» نیز پیشرو بودند، آنها با رد همزمان هم سرمایهداری و هم کمونیسم، اسلام را بهعنوان یک راهحل سوم معرفی کردند، در نظر ایشان، اقتصاد اسلامی باید بر اساس عدالت اجتماعی، تقسیم منصفانه ثروت، امربهمعروف و حکومت الهی باشد، این رویکرد موجب شد تا ساختارهای اقتصادی جدیدی در کشور ایجاد شوند که در آنها رانتخواری، فساد مالی و بیعدالتی اجتماعی بهشدت مورد مبارزه قرار گیرد.
در حوزۀ «اجتماعی» نیز امام خمینی (ره) توجه ویژهای به وضعیت زنان، جوانان، فقرا و محرومان داشتند، ایشان با ایجاد تحولات عظیم در آموزشوپرورش، سلامت و خدمات اجتماعی، موفق شدند یک جامعه عادلانه و متوازن را در کشور رقم بزنند، این در حالی است که قبل از انقلاب، ایران با شکافهای گسترده طبقاتی، فقر و بیسوادی مواجه بود.
اما شاید برجستهترین ویژگی امام خمینی (ره)، پایداری در ایدئولوژی و اخلاق بود، ایشان در تمامی دوران رهبری، حتی در سختترین شرایط از جنگ تحمیلی تا فشارهای بینالمللی هرگز از اصول خود دست نکشیدند، آخرین روزهای عمر پربرکتشان نیز به همین دستینه بود؛ روزهایی که باوجود ضعف جسمی، هنوز فکر، کلام و رهبری ایشان را در خدمت اسلام و مردم دیدیم.
در واقعیت یک روحانی پرورشیافته مکتب امام حسین (ع) که اهل علم و عبادت است، توانست دین اسلام را از یک دین شخصی به یک نظام اجتماعی - سیاسی تبدیل کند و درعینحال اسلام را بهعنوان پاسخی جامع به نیازهای جامعه مدرن مطرح کند، بدون درک صحیح از فکر و عمل امام خمینی (ره)، نمیتوان بهدرستی اسلام نوین ایرانی و جهان اسلام امروزی را درک کرد.
*چگونگی نقش امام خمینی (ره) در زنده کردن دین اسلام
حسین الیاسی کارشناس سیاسی گفت: امام خمینی (ره) شخصیتی برجسته و منحصربهفرد در تاریخ اسلام نوین هستند، ایشان نهتنها یک رهبر معنوی، بلکه یک انقلابی عظیم و یک فقیه و عالم بودند که توانستند اسلام را از یک دین شخصی به یک «نظام اجتماعی - سیاسی» تبدیل کنند.
وی افزود: در دوران پیش از انقلاب، اسلام در بسیاری از جوامع اسلامی به یک مجموعه از مراسم و آیینها تقلیلیافته بود و در تصمیمگیریهای کلان کشورها نقشی نداشت، اما امام خمینی (ره) با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، اسلام را دوباره بهعنوان یک راهحل کامل برای مشکلات جامعه مطرح کردند.
الیاسی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) توانستند اسلام را در تمامی ابعاد زندگی سیاست، اقتصاد و جامعه روح تازه ببخشند، اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) بر این باور بودند که اسلام فقط دین نماز و روزه نیست، بلکه یک نظام کامل زندگی است، در قانون اساسی جمهوری اسلامی، شرع الهی بهعنوان منشأ اصلی قانون انتخاب شد و این موضوع، اسلام را از یک امر فردی به یک امر اجتماعی و سیاسی تبدیل کرد.
وی ادامه داد: در حوزۀ اقتصادی نیز امام خمینی (ره)، سرمایهداری و کمونیسم را رد کردند و اسلام را بهعنوان راهحل سوم معرفی کردند؛ اقتصادی مبتنی بر عدالت اجتماعی، تقسیم منصفانه ثروت و امربهمعروف، در حوزۀ اجتماعی نیز، ایشان توجه ویژهای به حقوق فقرا، زنان و محرومان داشتند و اقدامات گستردهای در زمینه آموزش و سلامت انجام دادند.
الیاسی توضیح داد: پیام انقلاب خمینی (ره) این است که «دین میتواند راهگشای مشکلات جامعه باشد»، اگر با شناخت عمیق و عمل جدی همراه باشد، نسل جوان باید بفهمد که امام خمینی (ره) فقط یک رهبر انقلابی نبودند، بلکه یک معمار بزرگ اسلام نوین بودند که اسلام را بهعنوان یک تمدن پویا و فراگیر معرفی کردند.
*امام خمینی (ره) تبیینگر یک الگوی اقتصادی مستقل بر پایه اسلام
شهرام سبزیخانی کارشناس اقتصادی گفت: امام خمینی (ره) نهتنها یک رهبر معنوی و انقلابی بودند، بلکه یک متفکر برجسته دربارۀ نظامهای اجتماعی و اقتصادی بودند، آنها با رد همزمان سرمایهداری غربی و کمونیسم شرقی، اسلام را بهعنوان راهحل سوم و جامع برای مشکلات اقتصادی جامعه مطرح کردند، این رویکرد زاییده فهم عمیق اسلام از عدالت، تقسیم منصفانه ثروت و مسئولیت انسان در قبال جامعه است.
وی با اشاره به اینکه ایشان اقتصاد اسلامی را بر پایه عدالت اجتماعی، عدم تمرکز ثروت و احترام به حقوق عامه مردم استوار کردند، ادامه داد: این الگو باوجود تأکید بر بازار و مالکیت خصوصی، از سازوکارهایی برای مقابله با فقر، بیکاری و فساد اقتصادی نیز برخوردار است، مهمتر اینکه ایشان اقتصاد را فقط یک ابزار تولید ثروت نمیدیدند، بلکه آن را یک وظیفه اسلامی میدانستند که باید در خدمت خلق باشد.
این کارشناس اقتصادی تأکید داد: در سالهای پس از انقلاب، دولتهای اسلامی با الهام از این اصول، تلاش کردند تا برنامههای توسعه را با ارزشهای اسلامی هماهنگ کنند، این امر منجر به ایجاد بانکهای بدون ربا، گسترش صندوقهای حمایتی، توسعه اقتصاد مقاومتی و توجه به اقتصاد مردمی شد، البته باوجود تمامی چالشها و فشارهای بینالمللی، این مسیر همواره آسان نبود، اما جهتگیری اصلی اقتصاد کشور تحتتأثیر فکر اسلامی امام خمینی (ره) قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: ایشان یادآوری کردند که اقتصاد بدون اخلاق و عدالت، تنها یک موتور برای تولید بیعدالتی است، بنابراین نسل جوان باید از این الگو الهام بگیرد و در پی ایجاد یک اقتصاد عادلانه، مستقل و در خدمت مردم باشد.
*حضرت امام خمینی (ره) تعیینکننده خطمشی خارجی در روابط بینالملل
سهیل جمشیدپور کارشناس مسائل بینالملل گفت: امام خمینی (ره) نهتنها یک رهبر داخلی، بلکه یک شخصیت جهانی در عرصۀ اسلام سیاسی به شمار میروند، آنها با بنیانگذاری جمهوری اسلامی، اولین دولتی را پایه گذاشتند که سیاست خارجی خود را بر پایه ارزشهای اسلامی شکل داد.
وی افزود: این رویکرد در تضاد کامل با الگوهای وابسته به غرب یا شرق بود و جمهوری اسلامی را به یک قطب مستقل در سیاست بینالمللی تبدیل کرد، اولین ویژگی، عدم وابستگی به هیچ یک از قطبهای سیاسی جهان بود.
این کارشناس مسائل بینالمللی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) با واژههای معروف «نه شرقی، نه غربی»، تمایل کشور را به یک مسیر خودمختار اعلام کردند، توضیح داد: حمایت از جنبشهای مقاومت در منطقه و جهان، بهعنوان بخشی از رسالت اسلامی، این رویکرد ایران را به مرکزی برای مقاومت در برابر استکبار جهانی تبدیل کرد.
جمشیدپور ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران الهامبخش جنبشهای مختلف در کشورهای اسلامی شد، اسلام نوین ایرانی الگویی برای مقابله با دیکتاتوریها، وابستگیهای اقتصادی و تسلط فرهنگی غرب مطرح کرد.
وی تصریح کرد: این موضوع منجر به ظهور جریانهای اسلامی در لبنان، فلسطین، مصر و حتی در غرب آفریقا شد، این تأثیر فقط نظامی یا سیاسی نبود، بلکه فرهنگی و تمدنی هم بود، ایشان ثابت کردند که یک کشور اسلامی میتواند با تمام توان جهانی و بدون وابستگی به قدرتهای خارجی، زندگی کند، این پیام همچنان بهعنوان یک الگوی مقاومت و خودباوری در دنیای اسلام زنده است.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!