
رئیس دانشگاه پیامنور بیجار:
مدرکگرایی تبی که همچنان بالاست
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز بیجار گفت: مدرکگرایی یکی از پدیدههای قدیمی و عمیق در جامعه ایران است، مدرکگرایی؛ تبی که همچنان بالاست.
الهام قاسمیفر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، اظهارداشت: در جامعه ما، هنوز هم مدرک دانشگاهی بهعنوان نمادی از موفقیت و شاخصه هویت فردی شناخته میشود، مدرکگرایی یکی از پدیدههای قدیمی و عمیق در جامعه ایران است.
وی افزود: این فرهنگ ریشه درگذشتهای دارد که مدرک تحصیلی واقعاً میتوانست به معنای واقعی کلمه مسیر فرد را به سمت موقعیتهای شغلی مناسب هموار کند، اما متأسفانه با گذشت زمان و بدون توجه به تغییرات داخلی و خارجی، این باور همچنان در ذهن بسیاری از خانوادهها وجود دارد.
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز بیجار با اشاره به اینکه والدین همچنان معتقدند که فرزندشان با گرفتن مدرک دانشگاهی، قطعاً به یک شغل پایدار و معتبر دست پیدا میکند، توضیح داد: بسیاری از خانوادهها با این باور عمل میکنند که مدرک تحصیلی، آیندهای روشن را تضمین میکند، در نتیجه فرزندان را به سمت تحصیلات دانشگاهی هدایت میکنند و گاهی اوقات آنها را از یادگیری مهارتهای عملی و کارآمد دور میکنند.
وی ادامه داد: در حالی که دنیای امروز به انعطافپذیری، مهارت و خلاقیت نیاز دارد، نه فقط به یک مدرک، این در حالی است که آمارهای رسمی نشان میدهند داشتن مدرک دانشگاهی دیگر ضمانتی برای اشتغال نیست.
قاسمیفر اظهارکرد: این یک واقعیت تلخ است، طبق آخرین آمار منتشر شده حدود ۳۹ درصد از بیکاران کشور دارای مدرک دانشگاهی هستند، این عدد نشاندهنده آن است که مدرک تنها کلید حل معضل بیکاری نیست، بلکه باید با مهارت، تجربه و توانمندیهای عملی همراه باشد.
وی با عنوان اینکه هنوز این فرهنگ مدرکگرایی در جامعه یک اصل محسوب میشود، تاکید کرد:عدم تطبیق فرهنگ عمومی با تحولات فعلی جامعه و بازار کار دلیل این موضوع است، در ذهن بسیاری از مردم، مدرک نهتنها کلید موفقیت اقتصادی، بلکه نمادی از جایگاه اجتماعی نیز محسوب میشود، این تصور حتی در میان افرادی که خودشان بعد از گذراندن دورههای دانشگاهی با مشکل یافتن شغل مواجه میشوند، همچنان مقاومت میکند.
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز بیجار گفت: این موضوع 2 مشکل اصلی را به وجود میآورد، اول فارغالتحصیلانی که فاقد مهارتهای عملی هستند، ناچار به فعالیت در مشاغلی پایینتر از سطح تحصیلات خود میشوند، این امر نهتنها باعث نارضایتی شغلی آنها میشود، بلکه منجر به بحران هویت و اعتماد به نفس پایین نیز میگردد.
وی تصریح کرد: این فرهنگ مدرکگرایی، نظام آموزشی را تحتفشار قرار میدهد، وقتی انتظار عمومی از دانشگاهها صرفاً صدور مدرک باشد، فرصت کمتری برای توسعه مهارتهای واقعی، نوآوری و تربیت انسانهای توانمند فراهم میشود، اینجا است که مسئولیت ما بهعنوان یک نهاد آموزشی بالا میرود، دانشگاه پیامنور سعی دارد با تقویت برنامههای کارآموزی، همکاری با بخش تولید و صنعت و تقویت مهارتهای کاربردی، این شکاف را کاهش دهد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما در طرحهای مختلف فرهنگی و ارشادی، به دنبال آگاهیبخشی به دانشجویان و خانوادههای آنها هستیم که «مدرک» تنها یکی از ابزارهای موفقیت است، نه تمام موفقیت، تصریح کرد: مهم این است که دانشجو بداند چه مهارتی در اختیار دارد، چگونه میتواند ایدههایش را به کسبوکار تبدیل کند، چطور با دیگران همکاری کند و در محیط کار خود را با شرایط جدید تطبیق دهد.
وی یادآور شد: مدرک مهم است، اما مهمتر این است که فرزندتان چه مهارتی دارد و چطور میتواند در جامعه فعالیت کند، به جوانان میگویم دانشگاه فقط جایگرفتن مدرک نیست، بلکه فرصتی است برای یادگیری، رشد و تبدیلشدن به یک فرد توانمند و به تصمیمگیران، وقت آن است که سیاستهای آموزشی و اشتغال را با هم تلفیق کنیم.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!