حالت تاریک
دوشنبه, 10 آذر 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی کردتودی هستید؟
سقوط آرام مطالعه در عصر شبکه‌ها
وقتی انگشت‌ها سریع‌تر از فکر حرکت می‌کنند؛

سقوط آرام مطالعه در عصر شبکه‌ها

افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان و دانشجویان، کارشناسان از افت محسوس عادت مطالعه و کاهش تمرکز نسل جدید خبر می‌دهند روندی که در صورت بی‌توجهی، می‌تواند آینده فرهنگ کتاب‌خوانی کشور را با چالش مواجه کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، افزایش مصرف تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، الگوهای آموزشی و مطالعه نسل نوجوان و جوان را تغییر داده است خانواده‌ها و معلمان می‌گویند زمان مطالعه کتاب، به‌ویژه کتاب‌های غیردرسی، به‌شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده و بخشی از این زمان به حضور مداوم در فضای مجازی اختصاص یافته است.

کاهش تمرکز؛ مهم‌ترین پیامد

زهرا احمدی ، دانشجوی سال دوم مهندسی، در این باره در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: اعلان‌های مداوم شبکه‌های اجتماعی امکان مطالعه متمرکز را از ما گرفته است.

وی افزود: وقتی کتاب دستم می‌گیرم، هر چند دقیقه یک نوتیفیکیشن می‌آید و ناخودآگاه گوشی را چک می‌کنم و این باعث شده مطالعه مستمر تقریباً ناممکن شود.

مهدی صادقی ، دیگر دانشجوی در این باره بیان داشت: فضای مجازی زمینه عادت به متن‌های کوتاه را ایجاد کرده است.

 صادقی گفت: دانشجوها با متن‌های طولانی مشکل پیدا کرده‌اند. چرا که سرعت بالای محتوا در فضای مجازی باعث شده حوصله مطالعه عمیق کمتر شود. 

 

سطحی‌خوانی در میان دانش‌آموزان

این وضعیت در مدارس نیز مشاهده می‌شود آیدا ساعدی ، دانش‌آموز پایه نهم نیز در این باره افزود: بسیاری از دانش‌آموزان هنگام مطالعه، در فاصله‌های کوتاه گوشی خود را بررسی می‌کنند 

وی گفت: بیشتر دانش آموزان از متن‌های طولانی کتاب‌های درسی اغلب سریع رد می‌شود و بسیاری از دانش‌آموزان فقط از روی درس‌ها عبور می‌کنند.

پارسا زارعی ، دانش‌آموز پایه یازدهم، نیز معتقد است دنبال‌کردن چند صفحه آموزشی در شبکه‌های اجتماعی، برای برخی دانش‌آموزان جایگزین مطالعه منابع اصلی شده است و این محتواها معمولاً خلاصه و سطحی‌اند و نمی‌توانند جای مطالعه واقعی را پر کنند.

مدیریت مصرف رسانه‌ای ضروری است

احمد عسکری ، کارشناس مسائل فرهنگی، با اشاره به افزایش زمان حضور نوجوانان در فضای مجازی در ادامه این گزارش عنوان داشت: فضای مجازی ذاتاً تهدید نیست، اما اگر به جایگزین کامل مطالعه تبدیل شود، آسیب‌زا خواهد بود.

این کارشناس خاطر نشان کرد: کاهش دامنه تمرکز در نسل نوجوان یک واقعیت است ذهنی که به دریافت سریع محتوا عادت کرده، با مطالعه یک کتاب چندصدصفحه‌ای دچار مقاومت می‌شود.

عسکری عنوان داشت: سیاست‌گذاری آموزشی باید به سمت استفاده هدایت‌شده از فضای مجازی حرکت کند و محتوای عمیق در قالب‌های دیجیتال جذاب، برنامه‌های مطالعاتی ترکیبی و آموزش سواد رسانه‌ای می‌تواند فاصله میان کتاب و فضای مجازی را کاهش دهد.

 

زنگ خطر برای آینده مطالعه

در ادامه این گزارش باید گفت فضای مجازی علاوه‌بر کاهش زمان مطالعه، کیفیت آن را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و سطحی‌خوانی را در میان نوجوانان افزایش داده است.

کارشناسان می‌گویند اگر مدیریت رسانه‌ای جدی گرفته نشود، کتاب‌خوانی در نسل جدید بیش از پیش به حاشیه خواهد رفت.

این گزارش تأکید می‌کند بازگشت کتاب به محور زندگی فکری دانش‌آموزان و دانشجویان، نیازمند برنامه‌ریزی آموزشی، نقش‌آفرینی خانواده‌ها و ایجاد تعادل میان استفاده از فضای مجازی و مطالعه عمیق است.

گزارش از گل آرا ظاهری

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!