
دستکوتاه قانون در برابر معادن؛
معادن، برخلاف جهت قانون حرکت میکنند
دهگلان، شهری بدون کنارگذر و یا کمربندی، البته با تردد ماشینهای سنگین و تردد گاهوبیگاه ماشینهای سنگین معادن و خطری که هر روزه عابرین و مردم را تهدید میکند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، یکی از چالشهای بزرگی که شهر دهگلان چند وقتی است که با آن روبهروست، عدم وجود کنارگذر یا بهاصطلاح کمربندی، مسیر دهگلان به سمت بلبانآباد و دهگلان به قروه است، متأسفانه بعد از گذشت چند سال هنوز مسئولان شهری برای این معضل چارهای نیافتهاند.
در صورت وجود کنارگذر یا کمربندی دیگر ماشینهای سنگین از داخل شهر تردد نکرده و در نتیجه مشکلات کمتری را برای شهر به وجود میآورند.
متأسفانه ماشینهای سنگین معادن شهرستان دهگلان، مشتریهای این مسیر پرحادثه هستند و چون دهگلان فاقد کنارگذر است عملاً بستر بهوجودآمدن حادثه را ایجاد کرده است، یعنی تردد ماشینهای سنگین بستر حادثه را برای چندین هزار دانشآموز به وجود آورده است.
شورای ترافیک شهرستان دهگلان در طی یک مصوبهای ماشینهای سنگین را موظف کرده است که در ساعات تعیین شده حق تردد در داخل و یا حاشیه شهر را ندارند، برایناساس این شورا تردد کامیون و کامیونتها را از ساعت ۷ الی ۹ صبح، ۱۲ الی ۱۳ ظهر و از ساعت ۱۷ الی ۱۸ بعدازظهر را از تردد در مسیر دهگلان به بلبانآباد ممنوع اعلام کرده است.
موضوعی که اینجا موردبحث قرار میگیرد، این است که رانندگان ماشینهای سنگین تا چه حد به این مصوبه را رعایت میکنند؟ و یا آیا اصلاً رعایت میکنند؟ با رانندگان متخلف چه برخوردی میشود؟ و اصلاً آیا با این رانندگان برخورد میشود یا خیر؟
طالب امیریحسینی، از ساکنان شهرک شافعیه دهگلان در گفتگو با کردتودی اظهار داشت: مهم نصب تابلوهای هشداردهنده نیست، مهم عملکردن به آن است که در دهگلان اصلاً این مورد رعایت نمیشود، ماشینهای سنگین بهخصوص معادن اطراف دهگلان، با بیتوجهی از کنار همین تابلو در خیابانهای دهگلان تردد میکنند.
امیریحسینی اضافه کرد: راهور یا همین شورای ترافیک، حتی یکبار هم نشده برای پیگیری موضوع به محل بیایند و موضوع را بررسی کنند، بارها پیشآمده که راهنماییورانندگی در مسیر حضور داشته و ماشینهای سنگین هم در ساعات ممنوعه تردد کردند، اما اینکه چرا نسبت به توقف و جریمه این رانندگان اقدام نمیکنند را نمیدانیم!
پرویز سعیدی، ساکن شهرک زاگرس در این باره افزود: اکثر این کامیونها از معادن میآیند و مسئولان هم بر این موضوع اشرافیت دارند، شاید دست راهور یا شورای ترافیک شهرستان کوتاه است و نمیتواند برای توقف کامیونهایی که دستورالعملهای وضع شده را نصبکردهاند، اقدام کند.
کارشناس قضایی و دادگستری شهرستان دهگلان اذعان کرد: رانندگی در جادههای با محدودیت عبور کامیون یکی از چالشهای مهمی است که رانندگان و شرکتهای حملونقل باید با آن مواجه شوند. این محدودیتها به دلایل مختلفی مانند ایمنی، حفظ زیرساختها و کاهش ترافیک ایجاد میشوند و اطلاع از قوانین و تعهدات مربوط به آنها برای رانندگان بسیار حائز اهمیت است.
فرزین محمدی در ادامه تشریح کرد: رانندگان موظفاند تا بهتمامی تابلوها و علائم راهنماییورانندگی که محدودیت عبور کامیون را نشان میدهند، توجه کنند. نادیدهگرفتن این علائم میتواند منجر به جریمههای سنگین یا حتی تصادفات شود.
محمدی در ادامه تأکید داشت: رانندگان در صورت تخلف از قوانین محدودیت عبور کامیون ممکن است با پیامدهای قانونی مواجه شوند. این پیامدها شامل جریمه، توقیف وسیله نقلیه یا حتی عواقب کیفری برای رانندگان متخلف است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: رانندگان کامیون باید بادقت به تعهدات و قوانین مربوط به محدودیت عبور کامیون در جادهها توجه کنند. این اقدام نهتنها به حفظ ایمنی و زیرساختها کمک میکند، بلکه موجب کاهش هزینهها و افزایش اعتبار شرکتهای حملونقل نیز میشود.
تردد گاه و بیگاه ماشینهای سنگین معادن و خطری که هر روزه عابرین را تهدید میکند، خطری که شاید در نظر صاحبان معادن، اشتباهی کوچک و کماهمیت به نظر بیاید، اما همین اشتباه کوچک و ناچیز میتواند جان چند نفر را بهراحتی بگیرد و خانوادههایی را داغدار کند.
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!