کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

گزارش اختصاصی کُردتودی/

پیچ های پرخطر جاده های ایران را تبدیل به جاده مرگ کرده است/وجود 75 نقطه حادثه خیز در کردستان

جاده های مرگ، نقاط حادثه خیز، جاده های نامناسب کردستان

توسعه و پیشرفت راه ها و جاده ها و خاصتا توسعه بخش حمل و نقل، زیربنا و از عوامل موثر در توسعه اقتصادی جوامع است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، اولین جاده ها به تناسب نیاز زمان، بسیار ناهموار و نامناسب مختص به عبور چهارپایان بودند که بعد از اختراع چرخ نیاز به جاده های هموار حس شد و فرایند توسعه پل های ارتباطی را روز به روز بیشتر تحت تاثیر قرار داد.

 

توسعه حمل و نقل و راه ها رابطه مستقیمی با توسعه پایدار در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی دارد و با توجه به اینکه شریان اصلی توسعه همان راه است، به طور چشمگیری می توان راه را از عوامل کاهش نابرابری در جامعه معرفی کرد.

 

مسیرهای متناسب عبور و مرور شامل خیابان، بلوار، بزرگراه، آزاد راه و جاده است که قطعا در هر جامعه ای با سرمایه گذاری در هر کدام از این بخش های حمل و نقل، رشد اقتصادی کشورها محقق شده و از تعداد تلفات جاده ای نیز کاسته می شود.

 

وجود نقاط حادثه خیز جاده ای در هر کشوری سالانه شمار زیادی از مسافران و عابران را به کام مرگ می کشاند و در ایران تعداد این جاده ها که نماد عینی جاده های مرگ هستند کم نیست.

 

در استان کردستان به دلیل کوهستانی بودن و عبور جاده ها از میان انبوهی از پیچ های پرخطر و عبور از میان دامنه کوه های به هم پیوسته سالانه تعداد بیشتری از هم استانی ها و مسافران غریبه را به کام مرگ می کشاند و قربانیان زیادی را ارمغان جاده های نامناسب خود می کند.

 

راه های مناسب تاثیر بسزایی در کاهش آمار تصادفات جاده ای دارند و با توجه به اینکه در استان کردستان در سال های اخیر به دلیل ترانزیتی شدن و افزایش خیل عظیم عبور و مرور خودروها و کامیون های ترانزیتی و خودروهای شخصی مسافران استفاده از این مسیرها بیشتر شده، اصطکاک جاده کمتر و در نتیجه نیاز به ترمیم و مراقب در فاصله زمانی کوتاه مدت افزایش پیدا می کند.

 

دو طرفه بودن جاده ها، وجود تعداد زیاد از پیچ های خطرناک، نقاط کور، کم عرض بودن جاده های بیرون شهر و البته فرهنگ ضعیف رانندگی همه دست در دست هم داده و با وجود خودروهای غیرایمن وقوع حوادث رانندگی را بیشتر می کند.

 

هرچند بسیاری از جاده های استان کردستان قدیمی بوده و به دلیل اینکه در مدت زمانی که نیاز به راه و استفاده از حمل و نقل آنچنان باب نشده بود احداث شدند، با این وجود هنوز این راه ها متناسب با نیاز استان بازسازی نشدند و یکی از اصلی ترین دلایل تصادفات این استان هم افزایش حجم بالای تردد ماشین های بیش از ظرفیت جاده ها است.

 

کوهستانی بودن و امکان ریزش های سالانه در جاده های کردستان یکی از عواملی است که ناشی از عدم وجود کارشناسی در احداث جاده های استان ایجاد می شود و بنا بر موقعیت جغرافیایی نیاز اساسی به احداث و یا عریض نمودن همراه با کارشناسی در جاده های استان احساس می شود.

 

محمد راشد مدرس گرجي، مدير راهداراي اداره کل راه و شهرسازي استان کردستان با بیان اینکه 75 نقطه حادثه خیز در استان کردستان شناسایی شده است، بیان کرد: برای مرتفع کردن این نواحی، ایجاد علائم هشدار، نصب گاردریل و تابلوهای شب نما در این نقاط بالغ بر 10 میلیارد ریال هزینه لازم است.

 

وی بیان کرد: وزارت راه و ترابري موظف است براي افزايش ايمني راه هاي برون شهري اقدامات مربوط به ايمن سازي و شناسايي نقاط پرحادثه را انجام دهد و صراحتا برابر ماده سوم آین نامه کشوری، وزارت کشور موظف است براي افزايش ايمني شبکه معابر شهرها و حومه از طريق شهرداري ها اقدامات مشخص شده را انجام دهد.

 

وي تاکيد کرد: مسوليت اداره کل راه و شهرسازي فقط در قبال راه هاي برون شهري است و در زمينه راه هاي داخل حومه يا حريم شهر، اداره راه هيچگونه مسئوليتي برابر قانون ندارد اما مانند سنوات گذشته در صورت نياز، البته بعد از انجام تعهدات قانوني خود در راه هاي برون شهري با توجه به مشکلات اعتباري که با آن مواجه هستيم، آماده هر گونه همکاري هستيم.

 

ایجاد سیستم حمل و نقل کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی، جایگاه و نقش ویژه ای دارد که نیاز به توجه ویژه از سوی مدیران و مسئولان می طلبد تا آمار مرگ و میر و خسارات تصادف های سالانه جاده های مرگ را هم کمتر کند.

یکشنبه 21 تیر 1394 | 12:43

کد خبر : 6968

منتشر کننده : ر.ع

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید