کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

شیر و لبنیات کم چرب نقش مهمی در کاهش خطر پوکی استخوان دارند

شیر و لبنیات، کم چرب ، کاهش خطر، پوکی استخوان

شیرو سایر لبنیات مانند ماست ، پنیر و دوغ از جمله مواد غذایی هستند که روزانه باید در سبد غذایی هر خانوار وجود داشته باشند.

به گزارش خبرنگار کردتودی از بیجار،بی‌گمان، شیر با آغاز تولد انسان از کودکی تا سنین کهنسالی نقشی اساسی و کلیدی داردمایع سفیدی که مصرف آن سلامت فرد را بیمه می کند و به رشد هرچه بیشتر استخوان ها کمک می کند اما متاسفانه مصرف آن در بین مردم جایگاه چندان زیادی ندارد و تعداد کمی از خانوار ها این ماده ارزشمند را سبد غذایی هر روز خود قرار  می دهند.


امروزه مصرف نوشابه های رنگارنگ شدت زیادی در بین خانواده ها پیدا کرده و بسیاری از افراد روزانه حداقل یک وعده از نوشابه های رنگی استفاده می کنند ماده ای که با داشتن قند زیاد به از بین رفتن دندان کمک می کند و مضرات بساری را به دنبال دارد.


اگر به جای نوشابه‌های رنگارنگ زیانمند، شیر این ماده حیاتی در سبد غذای روزانه فرزندان قرار گیرد، سلامت و صلابت نسل‌ها بیمه می‌شود.

 

توجه به سلامت شیر در فرآیند تولید نیز مهم است. در کشورهایی که سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی به میزان قابل توجهی است، بیماری‌هایی چون پوکی استخوان، قلبی ـ عروقی، گوارشی و عصبی بسیار کم است.


مصرف شیر و لبنیات کم چرب، فشار خون را پایین می‌آورد و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و رژیم غذایی غنی از شیر و فرآورده‌های لبنی ، می‌تواند خطر پوکی استخوان در سنین سالمندی و یائسگی را کاهش دهد.


 از نظر تغذیه ای مصرف یک لیوان شیر معادل مصرف یک لیوان ماست یا دو لیوان دوغ است و طبق تحقیقات انجام شده بهتر است در رژیم های لاغری  از ماست استفاده شود. شیر و لبنیات حاوی بسیاری از مواد به خصوص مواد معدنی و ویتامین ها می باشد.

 

مواد معدنی موجود در شیر عبارتند از: کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم ، فسفر ، سدیم و مقدار کمی آهن،تنها 65 درصد مردم از گروه شیر و لبنیات مصرف می کنند و مصرف کافی شیر و لبنبات در روز، علاوه بر افزایش رشد و تضمین سلامتی جسمی، موجب ارتقای هوش و قدرت فراگیری افراد می‌شود و مصرف شیر و لبنیات کم چرب، برای سلامت قلب مفید است.

 

دریافت فرآورده‌های لبنی خصوصا برای سلامتی استخوان‌ها در دوران کودکی و نوجوانی زمانی که استخوان‌ها درحال ساخته شدن است، بسیار اهمیت دارد.


یکی از علت‌های تاخیر رشد در کودکانی که در این مرحله قرار دارند ، کمبود کلسیم است که به علت مصرف کم شیر و لبنیات می باشد.


مهم‌ترین ماده غذایی جهت پیشگیری ازپوکی استخوان مصرف لبنیات کم چرب است و این در حالیست که متاسفانه سرانه مصرف شیر در کشور ما یک چهارم استانداردهاست.


عدم فرهنگ‌سازی مناسب در خصوص اهمیت مصرف و نقش شیر در سلامتی یکی از عوامل پایین بودن میزان مصرف شیر در کشور است اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که کاهش مصرف لبنیات زنگ خطری برای افزایش موارد پوکی استخوان در کشور و به ویژه میان زنان است.


ویتامینD یکی از مهمترین ویتامین ها در استخوان سازی است  و زنان از آنجا که کمتر آفتاب گرفته و ویتامین D آنها کمتر است و از طرف دیگر کلسیم کمتری مصرف می‌کنند، بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.


تمام عناصر در بدن انسان تا سن 30 سالگی حالت تجمعی دارند، با داشتن ذخیره مناسب کلسیم در بدن تا این سن، تا حد زیادی می‌توان از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کرد.


انتهای پیام/

 

 

شنبه 13 تیر 1394 | 08:12

کد خبر : 6649

منتشر کننده : ط ج/bj

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید