کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

کردستان تا کی در آرزوی سوت قطار می‌ماند!

عزم دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام/ پروژه ای که در انتظار سفر رئیس جمهور برای تامین اعتبار است

راه آهن، قطار، کردستان

انتظار کردستانی ها برای شنیدن صدای سوت قطار در استان 17 ساله شد و پایان سال 99 سالی بود که برای بهره برداری از راه آهن کردستان وعده داده شده بود اما باز هم محقق نشد و حالا در انتظار تامین اعتبار جدید است.

به گزارش کُردتودی،  شاید برای کسانی که پایتخت نشین هستند و یا در شهرهای بزرگ زندگی می کنند قطار برایشان چندان اهمیتی نداشته باشد اما در استانی مانند کردستان با جمعیت بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر مسافرت با قطار و بهره برداری از این پروژه که آرزوی دیرینه مردم استان کردستان است می تواند توسعه جهشی در بخش های مختلف را برای استان به همراه داشته باشد.

 

در حالی جشن پایان ریل‌گذاری پروژه راه آهن سنندج همدان ۲۰ مهر۱۴۰۰ بعد از حدود دو دهه برگزار شد که مردم همچنان منتظرند، منتظر اعتباری که مدیر کل راه و شهرسازی کردستان آن را منوط به سفر نزدیک ریاست جمهوری می داند.

 

 

عرفان مرادی مدیر کل راه و شهرسازی کردستان طی گفتگویی که با خبرگزاری ایرنا داشت با بیان اینکه این پروژه از دغدغه‌های مهم مردم استان کردستان بوده و سال هاست که به بخشی از مطالبات مردم و مسوولان استان تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر این پروژه در بحث مالی با مشکل مواجه است و از شهریور سال گذشته هیچگونه اعتباری به آن اختصاص نیافته است.

 

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، افزود: در حال حاضر پروژه فعال است اما به دلیل کمبود اعتبار خیلی کند است که امید می رود با تلاش مسوولان ارشد استانی و وزارتی این اعتبار جذب و پروژه تکمیل شود.

 

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: برای اختصاص این میزان اعتبار منتظر سفر رییس جمهوری به استان هستیم و استاندار کردستان قول داده است که در این سفر پیگیری لازم انجام شود.

 

وی به سرعت طرح اشاره کرد و گفت: حداکثر سرعت طرح وقتی که پروژه کامل شود در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است، ضمن اینکه این پروژه هفت ایستگاه دارد که ایستگاه پایانی آن ۲۵ کیلومتر تا سنندج فاصله دارد.

 

پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

 

 

آنچه مسوولان اعلام می‌کنند و نمایندگان مجلس به آن معترض هستند، راه‌های نامناسب کردستان است که گاها به عنوان قتلگاه از آن نام می‌برند که هر ساله تعداد زیادی از شهروندان در تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی این استان جان خود را از دست می‌دهند و خسارت‌های مادی و جانی را به مردم این استان وارد می‌کند.

 

در حال حاضر استان کردستان جزء محدود استانهای کشور است که به خط ریلی متصل نشده و در حالی که پروژه راه آهن تهران – همدان – سنندج با هم آغاز شد و قرار بود با هم به بهره برداری برسد که متاسفانه این چنین نشد و همدانی ها پنج سال قبل از راه آهن بهره مند شده ولی مردم کردستان باید همچنان در انتظار وعده های محقق شده مسئولان و مدیران استانی و کشوری باشند.

 

انتهای پیام/x.l

شنبه 4 تیر 1401 | 07:38

کد خبر : 43954

منتشر کننده : م ر/a

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید