کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

افزایش 8 درصدی سوانح رانندگی کردستان؛

تاختن ارابه های مرگ در جاده های غیراستاندارد/ جاده های کردستان به قربانی گرفتن عادت کرده اند

جاده، تصادف، کردستان، افزایش سوانح رانندگی، جاده های پر پیج خم

یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت هر منطقه ای داشتن زیر ساخت مناسب و راه دسترسی آسان است که استان کردستان با توجه به محرومیتش از این امتیاز برخوردار نیست و سالانه تعداد زیادی از همشهریان در این جاده ها جان خود را از دست می دهند.

به گزارش کُردتودی، تراژدی غمناک تصادفات جاده ای پایانی ندارد و جان باختن افرادی بسیاری در جاده های پر و پیچ خم کردستان در این صحنه ها روند رو به رشدی داشته است و متولیان امر اگر جان مردم برایشان اهمیت دارد باید هر چه سریعتر در راستای رفع مشکلات جاده ای این خطه تلاش نمایند.

 

یکی از مهمترین دلیل صدمه های جانی در کشور تصادفات جاده اس است، سازمان پزشکی قانونی کشور با استناد به گواهی‌های مرگ صادرشده در دوماهه اول سال ۱۴۰۰ اعلام کرد در طی مدت موردنظر، ۲۵۹۶ نفر در حوادث رانندگی در ایران، جان خود را از دست دادند.

 

مرگ ایرانی ها در جاده ها و سوانح رانندگی به امر طبیعی تبدیل شده است و استان کردستان از این امر مستثنی نیست و هر چند وقت یکبار بعلت سانحه تصادف تعدادی از هموطنانمان در این جاده ها با مرگ دست و پنجه نرم می کنند و جان خود را از دست می دهند.

 

یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت هر منطقه ای داشتن زیر ساخت مناسب و راه دسترسی آسان است که استان کردستان با توجه به محرومیتش از این امتیاز برخوردار نیست و سالانه تعداد زیادی از همشهریان در این جاده ها جان خود را از دست می دهند.

 

کردستان استانی مرزی است که مرز سیرانبند بانه، مرز رسمی باشماق مریوان و داشتن ۲۰۰ کیلومتر مرز زمینی با کشور عراق نقش مهمی در صادرات، واردات و تجارت کشور دارد و جاده‌ها و توجه به ایمنی آن‌ها در تسهیل این امرمؤثر هستند.

 

با وقوع تصادف جاده ای این سوال به ذهن همه می رسد مقصر اصلی کیست، رانندگان، جاده یا وسایل نقلیه؟

 

چند روز گذشته بعلت عوامل مختلف از جاده نامناسب گرفته تا بی دقتی راننده و فرسوده بودن وسیله نقلیه 18 نفر از هموطنان کردستانی جان خود را از دست دادند.

 

 

 

سقوط مینی بوس به دره در جاده پالنگان- کامیاران 18 کشته بر جای گذاشت

 

سرهنگ '' عیسی گوهری'' در تشریح این خبر اظهار داشت: روز پنجشنبه مورخه 11 شهریور با اعلام گزارشی به مرکز فوریت های پلیسی 110مبنی بر وقوع سانحه رانندگی در مسیر فرعی سرو آباد به سمت کامیاران ،بلافاصله مأموران انتظامی و پلیس راه به همراه گروه امداد به محل حادثه اعزام شدند.

 

وی افزود: مأموران با بررسی صحنه دریافتند به علت سقوط یک دستگاه مینی بوس به داخل دره متاسفانه تعداد ۱8نفر از شهروندان فوت کردند و۱۲نفر دیگر زخمی شدند.

 

سرهنگ گوهری بیان داشت: بلافاصله مجروحان و فوتی ها این حادثه با همکاری مأموران انتظامی، اورژانس ؛هلال احمر و آتش نشانی کامیاران به بیمارستان‌ منتقل شدند.

 

 

در استان کردستان 332 کیلومتر جاده بزرگراهی وجود دارد

 

استان کردستان به دلیل داشتن مرز مشترک با کشور عراق، ظرفیت های گردشگری استان و پذیرش مسافران متاسفانه از داشتن جاده های بزرگراهی محروم است.
براساس استاندارد‌های راه سازی، جاده‌ها انواع متفاوتی دارند و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، فقط ۳۳۲ کیلومتر جاده بزرگراهی در استان وجود دارد.

 

یکی از مهمترین مسرهای ترافیکی استان کردستان که کارهدایت ترافیک استان های شمال کشور به سمت شهرهای مرزی بانه، مریوان و مرز سیرابند بعهده دارد مسیر بیجار به دیواندره است که در حال حاضر عملیات چهار خطه آن در حال انجام است و تکمیل آن 3 هزار و 500میلیارد ریال اعتبار لازم دارد که نقش مهمی در جلوگیری از سوانح رانندگی را ایفاء می کند.

 

 

افزایش 8 درصدی سوانح رانندگی

 

براساس آمار‌ها سوانح رانندگی شهری و جاده‌ای کردستان در سه ماهه نخست ۱۴۰۰ افزایش ۸ درصدی داشته است و این افزایش تصادفات طبیعتاً موجب افزایش آمار خسارت مالی، مصدومیت و فوت می‌شود.

 

رئیس پلیس راه استان کردستان با اشاره به اینکه محور سنندج – کامیاران پرترددترین محور استان است افزود: بیشترین آمار حوادث رانندگی منجر به مرگ و جراحت نیز مربوط به همین محور است و رانندگان محترم باید دقت بیشتری در این مسیر داشته باشند.

 

سرهنگ عیسی گوهری مهمترین عوامل در ایجاد حوادث رانندگی در استان را عدم توجه به جلو توسط راننده و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه دانست و گفت: خستگی، استفاده از تلفن همراه، خواب آلودگی، خوردن و آشامیدن و صحبت با سرنشینان خودرو مهم‌ترین نقش را در هواس پرتی و عدم توجه به جلو توسط راننده دارد.

 

واژگونی وسایل نقیله 44 درصد سوانح رانندگی را به خود اختصاص داده است

 

همانطور که عنوان شد، رانندگان، جاده و وسایل نقلیه عوامل موثر در وقوع یک حادثه رانندگی را بر عهده دارند، اما رانندگان یکی از عوامل موثر در سوانح و تصادفات جاده ای هستند، یک راننده با تمرکز و دقت در رانندگی و توجه به علائم راهنمایی و هشدار دهنده در جاده نقش مهمی در جلوگیری از وقوع سانحه تصادف را دارد.

 

براساس آمار‌های پلیس راه استان، ۴۴ درصد سوانح رانندگی ناشی از واژگونی وسیله نقلیه است که علاوه بر کوهستانی بودن منطقه و پرپیچ و خم بودن جاده ها، کم دقتی راننده نیز در بروز آن مؤثر است.

 

 

جاده های کُردستان جولانگاه مینی بوس های فرسوده

 

متاسفانه در تصادف اخیر عوامل زیادی دست در دست هم موجب جان باختن تعداد زیادی از هموطنان کرد زبان کردستان شد.

 

مینی بوس یکی از وسایل حمل و نقل ناوگان عمومی است که در استان کردستان به دلیل مسافت های بین شهری استفاده بیشتری دارد.

 

هنگام مراجعه به ترمینال با مینی بوس های رنگ و رو رفته ای مواجه می شوید که هر کدام برای خودشان قصه ای دارند پر غصه از درد جاده های پر و پیچ خم و نامناسب استان کردستان. مینی بوس های که اکثر عمر آنها 30 سال به بالا است با اتاقک های رنگ و رو رفته و صندلی های کهنه و زوار در رفته . سوار شدن در این مینی بوس های فرسوده یعنی جان خود را در کف گرفتن تا رسیدن به مقصد است.

 

پای درد دل هر کدام از این رانندگان نشستیم ،نداشتن توان مالی جهت تعویض ماشین های فرسوده خود دلیل اصلی استفاده از وسایل اسقاطی اعلام کردند.
یکی از آنها اظهار داشت:نبود منابع مالی مشکل ما است باید مسولان در این خصوص تدبیر ویژه داشته باشند تا ما هم بتوانیم برای تعویض مینی بوس ههای فرسوده اقدام نمائیم.

 

و اما .....

 

با توجه به وضعیت نامناسب جاده های کردستان یکی از مهم ترین اقدامات ارتقای کیفیت جاده ها با حضور کارشناسان خبره است.

 

رفع محرومیت و توسعه جاده‌های بین شهری به برنامه ریزی بلندمدت و اختصاص اعتبار در سال‌های متوالی نیاز دارد؛ البته فقط اختصاص بودجه کافی نیست و مدیریت و نظارت بر اجرای طرح‌های راه سازی استان و مسئولیت پذیری پیمانکاران هم در این زمینه لازم است تا بتوانیم شاهد بهبود وضعیت جاده‌های استان باشیم.

 

انتهای پیام/g.l

شنبه 13 شهریور 1400 | 11:18

کد خبر : 41248

منتشر کننده : ط ج/bj

محسن پاسخ شنبه 13 شهریور 1400 | 23:41

0
1

باسلام بنده چارسال است که هرروز درجاده بیجاردیواندره تردد میکنم ودراین چهارسال شاهد عملیات اجرای چهاربانده کردن این جاده هستم طبق آن چیزی که بنده هرروز شاهد آن هستم درمدت این چهارسال فقط پنج کیلومتر آن به صورت کامل انجام شده که آن هم بهره برداری نرسیده است .این پروژه اگر به این صورت پیش برود شایدواگر 55کیلومتر را تقسیم بر پنج کنیم.این پروژه 11 سال دیگر به پایان میرسد.به نظر شما دراین 11 سال جان چند نفر دیگر ازهم وطنانمان گرفته خواهد شد.چرا نماینده محترم بیجار درطول این مدت گزارشی دراین خصوص ارائه نداده اند که چرا این پروژه به کندی درحال اجرا است .

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید