کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

از راه آهن سنندج تا فرودگاه سقز؛

بدو بدو دولتمردان برای شتاب دهی به پروژه های عقب افتاده!/ وقتی کارها نیمه تمام افتتاح می شود

قرودگاه سقز، کردستان، راه آهن همدان سنندج

بهره برداری از پروژه های مختلف به ویژه راه آهن سنندج و فرودگاه سقز در حالی این روزها به عنوان یکی از اولویت های اصلی دولتی ها تبدیل شده است که بر اساس بررسی های اولیه مشخص شده است، که هیچ کدام از این پروژه ها به مرحله نهایی ساخت نرسیده و آماده افتتاح نیستند.

به گزارش کُردتودی،  اوایل تابستان سال ۹۶ بود که راه‌آهن تهران ـ همدان به طول ۲۶۰ کیلومتر افتتاح شد تا علاوه بر حمل ‌و نقل داخلی  بار و مسافر استان همدان، در آینده کردستان را نیز به شبکه راه‌آهن سراسری متصل کند تا بخشی از مشکلات مردم استان در حوزه راه را برطرف کند.

 

قرار بود پروژه راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج به طول۴۱۰ کیلومتر به‌صورت یک‌خطه با سرعت طرح۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای مسافری و۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای بار توسعه در این دو استان را شتاب دهد.

 

مسیر خط آهن راه‌آهن همدان - سنندج در سه قطعه در حال ساخت است که قطعه اول از بهار همدان تا دوسر قروه به طول ۶۴ کیلومتر، قطعه دوم از دوسر قروه تا نزدیکی دهگلان به طول ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم از دهگلان تا ایستگاه پایانی سنندج به طول ۳۰ کیلومتر احداث‌شده و بخش‌هایی از آن هنوز در دست اجراست.

 

 

این طرح توسعه‌ای از سال ٨۵ آغاز شد، ولی سرعت چندانی تا سال ۹۲ نداشت تا اینکه یک‌بار دیگر در صدر برنامه‌های مدیریت استان کردستان برای پیگیری قرار گرفت.

 

چیزی به پایان دولت دوازدهم باقی نمانده است و حال دولتمردان در تلاشند تا در این روزهای آخری دری به دیوار بزنند و عملی را به نام خود به ثبت برسانند.
در حالی که دولت حسن روحانی حدود یک ماه دیگر به پایان کار خود می رسد که در این روزهای آخر فعالیت خود در استان کردستان به دنبال بهره برداری از پروژه ها و طرح های نیمه تمام است.


بهره برداری از پروژه های مختلف به ویژه در بخش زیرساخت در حالی این روزها به عنوان یکی از اولویت های اصلی دولتی ها تبدیل شده است که بر اساس بررسی های اولیه مشخص شده است، که هیچ کدام از این پروژه ها به مرحله نهایی ساخت نرسیده و آماده افتتاح نیستند.


دولت حسن روحانی در استان کردستان که وعده تحول در تمامی بخش ها را داده بود این روزها در حالی به دنبال بهره برداری و افتتاح پروژه های نیمه تمام است، که هیچ کدام از این وعده ها به سرانجام نرسیده و متاسفانه اقدامات صورت گرفته در سالهای قبل از دهه ۹۰ را نیز به نام خود مصادره می کند.

 

با اینکه وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان کردستان تحویل پروژه راه آهن را دو ماه آینده اعلام کرد اما بهمن مرادنیا استاندار کردستان هشتم مرداد ماه را زمان افتتاح این پروژه اعلام کرد.

 


محمد اسلامی اظهار کرد: با تلاش های صورت گرفته انتظار داریم که راه آهن «همدان – سنندج» تا کمتر از دو ماه آینده و قبل از پایان کار دولت دوازدهم به بهره برداری برسد.


وی ادامه داد: همزمان با افتتاح راه آهن «همدان- سنندج» در تلاش هستیم تا دومین فرودگاه استان کردستان، یعنی فرودگاه سقز تا قبل از پایان کار دولت دوازدهم مورد بهره برداری قرار گیرد.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارتقاء زیرساخت های بخش حمل و نقل در استان کردستان، بیان کرد: با بهره برداری از این پروژه ها در دست اجرا ظرفیت های خوبی در بخش حمل و نقل در استان کردستان ایجاد می شود.


بهره برداری از پروژه های نیمه تمام در وقت های اضافه فعالیت های دولتی حسن روحانی در استان کردستان در حالی در دستور کار قرار گرفته است که این سبک نیز دقیقا در روزهای پایانی دولت احمدی نژاد در سال ۱۳۹۲ در دستور کار قرار گرفت که اتفاقا منتقدان اصلی آن این روزها خود مدیران ارشد کردستان هستند.


دولت احمدی نژاد نیز در دو مرحله یعنی تیرماه سال ۱۳۸۸ و تیر ماه سال ۱۳۹۲ چندین پروژه و طرح عمرانی و خدماتی را در کردستان افتتاح کرد که متاسفانه امروز بعد از گذشت هشت سال هنوز بخشی از این پروژه های افتتاح شده همچنان نیمه تمام باقیمانده اند.


دولت حسن روحانی در استان کردستان نیز که طی هشت سال اخیر در اجرایی کردن وعده های خود ناکام بوده است در این روزهای پایینی عمر دولت، به دنبال راه انداختن شوهای تبلیغاتی در خصوص تکمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام عمرانی است.


فرودگاه سنندج، راه آهن همدان – سنندج، و چندین پروژه دیگر از جمله در بخش های فرهنگی و هنری از دیگر برنامه های دولتی برای افتتاح به شمار می رود که بر اساس بررسی های صورت گرفته متاسفانه هیچ کدام از این پروژه ها تکمیل نشده و دولت برای پر کردن کارنامه خالی خود در کردستان به این اقدام دست می زند.

 


مردم سنندج در انتظار رسیدن قطار توسعه


پرویز اوسطی نماینده مردم شهرستان های دهگلان و قروه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: راه آهن سنندج همدان یکی از زیر ساخت های ملی است و از بعد ملی، استانی حائز اهمیت است و بنده به عنوان نماینده در حوزه ی انتخابیه خود از همان روز اول نمایندگی این موضوع را به شدت پیگیری کردم.


وی گفت: دولت متعهد شده است که تا پایان دولت دوازدهم راه آهن سنندج که پیشرفت خوبی هم داشته است افتتاح شود و چیزی به اتمام آن باقی نمانده است.
وی افزود: منابع دولتی نیز برای تامین اعتبار انجام شده است و تا به الان مشکل خاصی در افتتاح آن وجود ندارد.

 


کردستان دارای ظرفیت‌ها و پتانسل‌های بالایی در زمینه توسعه حمل و نقل هوایی بوده و به دلیل موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه زیرساخت‌های لازم برای توسعه فرودگاهی در این استان مهیا است.


این استان با وجود دارا بودن پتانسیل‌های لازم برای توسعه حمل و نقل هوایی، تنها دارای یک فرودگاه در مرکز استان آن هم با تعداد محدود پرواز و یک فرودگاه در حال ساخت در شهرستان سقز است.


کردستان به دلیل مرزی بودن و ارتباط با سرمایه گذاران داخلی و خارجی و برای توسعه پایدار خود نیاز مبرمی به توسعه حمل و نقل هوایی دارد و هم اکنون در استان کردستان فقط  فرودگاه سنندج به صورت رفت و برگشت به تهران و سنندج خدماتی را ارائه می‌کند که جوابگوی نیازهای این استان نیست.


اساسی‌ترین مسئله کردستان در حوزه فرودگاهی را باید پروژه سنگین احداث فرودگاه سقز نام برد، طرحی که برای نخستین بار، بیش از 20 سال قبل و در سال 1374 مطرح شد و هدف از آن قرارگیری کردستان در مسیر پرشتاب توسعه بود.


این طرح در مقاطعی کوتاه، روندی پرشتاب و در بیشتر اوقات رکود و سکون را شاهد بوده است و امروز به جایی رسیده که به نظر می‌رسد می‌توان از آن به عنوان یک نقطه عطف امیدوار کننده یاد کرد، شاهد این مدعا صحبت‌های مسئولان است.

 


ممکن است دولتمردان به صورت نمادین فرودگاه سقز را افتتاح کنند!


بهزاد رحیمی نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه نیز در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: تسریع در اتمام فرودگاه سقز که جزو مطالبات قدیمی مردم سقز و منطقه است باید هر چه سریعتر انجام گیرد.


وی گفت: هر چند دولت به شدت مشغول عملیات عمرانی فرودگاه سقز هستند اما اگر 12 مرداد را برای پایان دولت دوازدهم مد نظر داشته باشیم ممکن است که دولتمردان به صورت نمادین فرودگاه سقز را افتتاح کنند اما فرودگاه زمانی معنا پیدا می کند که پرواز در آن جریان داشته باشد.


وی خاطر نشان کرد: شاید بخشی از فعالیت های عمرانی  از جمله باند، محوطه و ... بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و افتتاح شود اما زمانی مردم از آن راضی خواهند بود که پرواز وجود داشته باشد.


رحیمی یادآور شد: بنده به عنوان نماینده مردم، تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مطرح شده در سطح ملی و استانی تا رسیدن به نتیجه مطلوب به کار خواهم برد و در اسرع وقت پیگیر مطالبات خواهم بود.


انتهای پیام/j.l

 

 

چهارشنبه 16 تیر 1400 | 06:11

کد خبر : 40627

منتشر کننده : م ر/a

سینا پاسخ چهارشنبه 16 تیر 1400 | 20:10

0
0

ما که دشمن توسعه و پیشرفت شهرمون نیستیم هرکسی با هر نیتی اگر برای این مردم کاری بکنه شایان تقدیر و هرکسیم کم کاری بکنه باید ازش مطالبه کار صورت بگیره، اگر راه اهن همدان سنندج که پروژه استراتژیکیم هست افتتاح بشود که بتوان ازش استفاده کرد و سوت قطار درش زده بشه بسیار کار خوبیه. در مورد جاده مریوانم م ن جهت کنجکاوی تا یک مسیری درش رانندگی کردم یکی از جادهای درجه یک استانه که کرد تودیم میتونن خودشونم در این مسیر جهت پی گیری رانندگی کنند

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید