کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

یادداشت؛

گفتمان مطالبه گری؛ وظایف مردم و مسئولین در قبال آن

مطالبه گری، کردتودی

یک نکته قابل تأمل شیوه درست مطالبه گری است نباید برای رسیدن به پاسخ درست، بدون پیمودن راه حل های قانونی و حتی عرفی آستانه تحمل خود را از دست داده و به کف خیابان ها آمده و به تخریب و آتش زدن اموال عمومی پرداخت بلکه راه صحیح دفاع از حق مسلم خود را باید در یک بستر معقول که در قانون اساسی تعریف شده جستجو کرد.

به گزارش کُردتودی، رصد نحوه مطالبه گری طی دهه های گذشته جامعه نشان می دهد که برای پرسش گر و پاسخگو در مطالبه گری و  پاسخگویی، شرایط لازم بخوبی تعریف نشده و رعایت نکردن قواعد لازم خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی را متوجه کشور و بیت المال کرده که نهایتا منجر به سوءاستفاده عده ای از این شرایط شده است.


 لازم است ابتدا تعریفی از مطالبه گری داشت«در مفهوم عام رایج در سطح جامعه خواستن یک حق و پیگیری برای رسیدن به آن حق است. در واقع به معنای اغتشاش و آشوب نیست، بلکه حساسیت اجتماعی و پیگیری نسبت به حقوق مدنی و اجتماعی است و به نوعی رسالت عموم مردم در راستای مقابله با فساد، استقرار عدالت حداکثری و در نهایت تحقق تمدن نوین اسلامی در عصر کنونی است».


به مقوله مطالبه گری در قانون اساسی نیز توجه شده است آن چنان که در اصل هشتم به امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دارد که خود این اصل احیاگر مطالبات است مهمترین اصل آن مطالبه مردم از مسئولین است که باید به نحو احسن انجام گیرد چرا که مردم پاسداران اصلی گفتمان انقلاب اسلامی هستند.


اما نکته قابل تأمل شیوه درست مطالبه گری است نباید برای رسیدن به پاسخ درست، بدون پیمودن راه حل های قانونی و حتی عرفی آستانه تحمل خود را از دست داده و به کف خیابان ها آمده و به تخریب و آتش زدن اموال عمومی پرداخت بلکه راه صحیح دفاع از حق مسلم خود را باید در یک بستر معقول که در قانون اساسی تعریف شده جستجو کرد.


نکته مهم در مطالبه گری که کمتر بدان توجه شده شناخت خواسته ها است اینکه بدانیم خواسته ما چیست؟!

  
مطالبات در هر جامعه ای ساختاری هرمی دارند اولین خواسته و مهمترین خواسته ما می بایست در رأس هرم خواسته ها قرار بگیرد یعنی همه افراد جامعه آن را مطالبه کنند چرا که بیشترین اشتراکات جامعه را شامل می‌شود بر این مبنا هر چه به قاعده هرم نزدیکتر شویم تضادها بیشتر شده چون تنوع مطالبات بالا می رود. با این تفاسیر در مورد جامعه امروزی کشور می بایست مسائل اقتصادی و معیشتی در رأس هرم قرار گیرد.


 اما اشکال کار در اینست که متأسفانه در کشور ما مطالبات اقتصادی و معیشتی در رأس هرم مطالبات قرار ندارد به این معنی که حل مشکلات اقتصادی که امروز در آن قرار گرفته ایم مشکل همه مردم نیست. اصولا از نظر جمعیت شناسی، کشور به چند زیربخش جمعیتی تقسیم می شود که بخشی از آن را روستاییان تشکیل می دهند تقریبا بیشتر مایحتاج زندگی شان را خودشان تأمین می کنند و از نظر نیازهای اساسی همچون مسکن کمترین مشکل را به نسبت یک خانوار شهری دارند و در زمان بروز مشکلات اقتصادی آن فشاری را که مستأجر شهری متحمل می شود یک روستانشین تجربه نمی کند بنابراین کمتر دچار فشار اقتصادی به نسبت مستأجری در یک کلان شهر می شود.


بخش دوم ساکنین شهرهای کوچک و کم جمعیت کشور هستند که هزینه مسکن و حمل و نقل در آنها به نسبت کلان شهرها بسیار پایین است.


بخش سوم قشر متوسط رو به بالا و مرفه جامعه را تشکیل می دهند این دسته، فشار اقتصادی را می بینند اما آن  را درک نمی کنند و مطالبات بخصوص خود را دارند که اساسا مشکلات اقتصادی و معیشتی تحت هیچ شرایطی در رأس این خواسته ها نیست.


بخش چهارم افرادی را در جامعه شامل می شود که تفسیر و تعبیری از مطالبه گری ندارند و اساسا هیچ اطلاعی از این مقوله ندارند. 


بنابراین آنچه باقی می ماند درصد بسیار کم از جمعیت کشور است که خواسته های اقتصادی دارند. اما سوال اصلی اینجاست که چگونه می شود با این حجم مطالبه گر و پرسشگر، مشکلات اقتصادی و معیشتی که قاعدتا باید در رأس هرم باشد و همه جمعیت کشور خواستار آن باشند ولی فقط بخش اندک جمعیت کشور بدان پایبندند، پاسخ داد؟!


متأسفانه ضعف اساسی در مقوله مطالبه گری را در روح جمعی جامعه باید جست آنچنان که در جوامع جهان سوم و در حال توسعه نگاه به مسائل و منافع، عمومی نیست بلکه این منافع شخصیست که در رأس هرم قرار دارد.


لذا با این تفاسیر راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی این است که مطالبات معیشتی و اقتصادی در رأس هرم مطالبات قرار بگیرد.


اما بخش دوم وظیفه مسئولین خصوصا قوه مجریه به عنوان بازویی اجرایی در کشور در مقابل مطالبات مردم است که بسیار مهم است و می بایست با استفاده از منابع و اختیارات قانونی راه برون رفت از مشکلات اقتصادی را شناسایی و برطرف نمایند و در صورت برطرف نشدن به فکر وجود جایگزین و آلترناتیو مشخص برای رفع مشکل باشند که می بایست نهایتا به تحقق خواسته های قانونی افراد جامعه بیانجامد «چرا که معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) مردم را صاحبان اصلی انقلاب می دانستند و در هر فرصتی، مسئولان را به خدمت رسانی به مردم سفارش می کردند».

 

همچنین در رابطه با گفتمان مطالبه‌گری  مقام معظم رهبری نیز این چنین بیان نموده اند که «نگذارید پرچم آرمان خواهی و مطالبه گری بر زمین بیافتد» در جایی دیگر نیز بدین گونه به اهمیت این مقوله پرداخته اند که «از نظر من هيچ كس مصونيت آهنين ندارد همه در مقابل قانون و مسئولیت‌های خودشان پاسخگو هستند و بايد جواب دهند. هميشه اين ملت نياز دارد به اينكه مسئولان او پاسخگوی مسئولیت های بزرگ خودشان در مقابل ملت باشند و روح پرسش و مطالبه‌گری در مردم وجود داشته باشد.» 


به این مقوله مهم در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بیش از بیش توجه شده چرا که در دو سرفصل از هفت سرفصل یعنی «به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقهٔ خدمت‌رسانی ارتقاء بینش سیاسی آحاد ملت» بیان شده است.

 

سخن آخر: بهتر است مردم و مسئولین این اصول را چراغ راه و راهنمای خود در برخورد با مسائل قرار دهند و گفتمان مطالبه گری را در راستای قانون اساسی و راهبردهای موجود در بیانیه گام دوم انقلاب جستجو کنند که نهایتا با این رویکرد از اشتباهات استراتژیک درونی، و به تبع آن موج سواری و سوءاستفاده معاندین نظام جمهوری اسلامی از مطالبات بر حق مردم جلوگیری شود.


کنعان صالحی

 

انتهای پیام/a.c

شنبه 24 آبان 1399 | 00:25

کد خبر : 38086

منتشر کننده : sh.s

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید