کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

شهرداری ها وضعیت آسفالت شهرها را به حال خود رها کرده اند؛

نارضایتی مردم از وضعیت آزاردهنده آسفالت خیابان ها و معابر/ دست اندازهایی که رانندگان را کلافه کرده است

وضعیت نامناسب آسفالت،معار عمومی،خیابان،نارضایت مردم دهگلان

كم توجهي به اصول اساسی در زيرسازی معابر و خيابان ها و به تبع آن كيفيت بد آسفالت ها، همه و همه دست در دست هم داده اند تا گشت و گذار در مسيرها و خيابان های دهگلان کردستان به حركتی مارپيچ در مسيری ناهموار و پردست انداز به سان جاده های خاكی تبديل شود.

به گزارش کُردتودی، توجه به زيرساخت هاي اساسي عمران شهري از جمله معابر و خيابان ها با وجود هزينه بر بودن، به عنوان اولويت اول زيباسازي شهر، مدت هاست كه مورد بي مهري متوليان و مسئولان شهري قرار گرفته است

 

با وجود ظرفيت هاي فراوان اقتصادي در اين شهر اغلب معابر فاقد آسفالت و روسازي مناسب هستند و تردد روزمره خودروها و نيزعابران در معابرعمومي در سطح شهر با چالش هايي همراه مي شود.

 

آسفالت ورودی اصلی مسیر همدان به دهگلان و سنندج به دهگلان نیز از وضعیت نامطلوبی برخوردار است  که مدیریت شهری باید نسبت به بهسازی و مرمت آسفالت خیابان‌ها اقدام کند هرچه سریعتر ترمیم و اصلاح شود.

 

كم توجهي به اصول اساسي در زيرسازي معابر و خيابان ها و به تبع آن كيفيت بد آسفالت ها، همه و همه دست در دست هم داده اند تا گشت و گذار در مسيرها و خيابان هاي دهگلان به حركتي مارپيچ در مسيري ناهموار و پردست انداز به سان جاده هاي خاكي تبديل شود.
 

اكثر خيابان و معابر این شهر دچار فرو رفتگي يا شكستگي آسفالت با چاله هاي كوچك و بزرگ با تكه هاي آسفالت كنده شده از سطح زمين هستند كه گاه به راحتي منشا سوانح رانندگي هم مي شوند.

 

 

خيلي از خيابان ها و معابر شهر دهگلان بارها براي اجراي طرح هاي گازرساني، فاضلاب، آب، مخابرات و برق، حفاري شده كه نوار حفاري يا بدون ترميم رها شده و يا بدون زيرسازي به شكل غير اصولي ترميم شده است

 

يكي از ساكنان شهر دهگلان به خبرنگار ما گفت: وقتي آسفالت خيابان هاي این شهر را با ساير شهرها ی دیگرمقايسه مي كنم تاسف مي خورم كه چرا عمران شهري در شهرما تا اين حد پايين است.

 

وی افزود: مردم از وضعيت نامناسب آسفالت خيابان هاي شهر به ستوه آمده اند و اين شامل عابران پياده و هم دارندگان خودرو است كه هر روز با مشكل ناهمگون بودن اين خيابان ها درگير هستند.

 

احمدی یکی ديگر از شهروندان محله کله مله در اين باره گفت: شهرداري براي نقاطي از شهر كه مشكل آسفالت ندارند دوباره كاري را در دستور كار خود قرار داده و برخي از مناطق را فراموش كرده است.

 

وی افزود: کمتر خيابانی در دهگلان از وضعيت آسفالت مناسبي برخوردار هستند و ساير معابر شهر بخصوص در مناطق محروم و حاشيه شهر اصلا وضع مناسبي ندارند.


يك تعميركار جلوي بندي سازي خودرو در اين باره مي گويد: خيابان هاي شهر دارندگان خودرو را با هزينه هاي زيادي براي تعمير جلوبندي مواجه كرده است.

 

وی افزود: با توجه به وضعيت نامناسب آسفالت خيابان هاي شهر دارندگان خودروها بايد در طول سال يك يا دو بار براي تعمير جلوبندي خودرو خود به تعميرگاه مراجعه كنند.

 

 

وضعیت نامطلوب و کیفیت نامناسب خیابانها که نارضایتی و گلایه مندی مردم را در پی  دارد بنابراین می طلبد در این شهر که یک خیابان دارای آسفالت سالم پیدا نمی شود مسئولان باید چاره ای اساسی بیندیشند و اقدامات جدی در این زمینه انجام شود.

 

خیابان های مرکز شهر نیز ‌وضعیت خوبی ندارد

 

رسولی یکی از رانندگان تاکسی این شهر گفت: مسئولان مدیریت شهری و شهرداری دهگلان باید بیشتر به وضعیت آسفالت خیابان های این شهر رسیدگی جدی و ویژه داشته باشند که از شورای شهر وشهرداری انتظار داریم تا برای ترمیم و روکش آسفالت خیابان های شهر دهگلان که هزینه چندانی هم ندارد فکری اساسی کنند.

 

محمدی یکی دیگر از شهروندان ضمن انتقاد از وضعیت نامطلوب خیابان های این شهر به خبرنگار ما گفت: وضعیت خیابان های شهر افتضاح است و نمی دانم از وضعیت نامناسب و پر از چال و چوله های خیابان‌های کدامیک از محلات این شهر سخن بگویم.

 

وی افزود: مگر مسئولان در این شهر رفت و آمد نمی کنند و این وضع اسفناک که در شان مردم نیست را نمی بینند و اگر واقعا اطلاع دارند پس چرا کار و اقدامی دراین زمینه انجام نمی دهند.

 

معضل نا تمام آسفالت شهر

 

وضعیت معابر شهری یکی ازعوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان وهمچنین یکی از شاخص‌های رضایت ازعملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود اما طی سال‌های اخیر مشکلات متعددی دست‌ به‌ دست هم داده‌اند تا آسفالت خیابان‌ها و معابر به یک معضل ناتمام و همیشگی تبدیل شده و روزبه‌ روز به وخامت این مسئله افزوده شود.

 

این در حالی است که همه‌ ساله شهرداری مبلغ هنگفتی را به خود اختصاص می‌دهد تا صرف ترمیم، لکه‌گیری، روکش آسفالت معابر و مکان‌های عمومی کند اما با وجود هزینه زیاد برای این موضوع وضعیت آسفالت از کیفیت مطلوب برخوردار نیست.

 

 

هر فرد عادی نیز با گام نهادن در کوچه، خیابان یا معابر شهر، عمق بی‌توجهی نسبت به وضعیت عمران شهری در آن را متوجه می‌شود کوچه‌ها و خیابان‌های شهر مملو از چاله و دست‌اندازهایی است که هیچ اقدامی برای بهسازی آنها انجام نمی‌گیرد.

 

مفاخری یکی از رانندگان تاکسی این شهر وضعیت آسفالت معابر شهر را اسفناک توصیف کرد و گفت: تنها با گذراز یکی دو خیابان می‌توان شاهد آن بود که این وضعیت بغرنج رانندگان را نیز با مشکل جدی مواجه کرده است.

 

وی اضافه کرد: چاله‌های ایجاد شده در سطح خیابان‌ها و همچنین حفاری‌های انجام شده از سوی شرکت‌هایی چون آب و فاضلاب، مخابرات، گاز که بدون بهسازی رهاشده است، جلوبندی خودروهای سواری را از بین برده است.

 

اوسطی یک شهروند ساکن در یکی از شهرک‌های شهر نیز با اشاره به وضعیت نامناسب معابر شهرک محل زندگی خود گفت: مدت‌های بسیار طولانی است که وضعیت معابر این شهرک به علت نبودن آسفالت نامناسب است وبا وجود پیگیری متعدد شهرداری جوابگوی ما نیست.

 

رعایت نکات فنی از اصول مهم درآسفالت‌ ریزی

 

رعایت نشدن نکات فنی در کیفیت تولید آسفالت و روکش کردن موجب می‌شود، کیفیت آسفالت تولیدی و مصرفی کاهش یابد، به‌عنوان‌مثال برخی پیمانکاران بر این عقیده هستند که اختصاص نیافتن بودجه در فصل مناسب آسفالت‌ریزی، فصول گرم سال سبب می‌شود بر اثر سرما، آسفالت چسبندگی لازم را نداشته باشد.

 

دمای آسفالت برای عملیات آسفالت‌ریزی و روکش، باید دست کم ۱۱۰ درجه سانتیگراد باشد، در حالیکه دمای برخی آسفالت‌ها به دلیل دور بودن مسیر به ۷۰ درجه سانتیگراد می‌رسد که پس از مدتی باعث از هم گسیختگی آسفالت می‌شود و در نهایت خرابی را به همراه دارد.

 

 

مشکل کجاست؟

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد عمر مفید آسفالت در ایران به حدود سه سال می‌رسد، یعنی عمر آسفالت کشورهای پیشرفته چهار برابر ایران بوده و به‌ عبارت‌ دیگرهزینه‌ای که در ایران صرف می‌شود، چهار برابر کشورهای پیشرفته است.

 

برخی کارشناسان معتقدند که نظام ناسالم مالی و مقرراتی پیمانکاری، موجب کاهش کیفیت آسفالت تولیدی و روکش‌های آسفالت در خیابان‌ها و جاده‌های کشور می‌شود و این مساله در بخش‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

 

پیمانکاران معتقدند که بودجه وهزینه در نظرگرفته شده برای انجام یک پروژه روکش آسفالت در قالب مناقصه واقعی نیست و بسیاری از پیمانکاران چون می‌خواهند حتما کار را بگیرند و برنده این مناقصه باشند، مجبورند به شرایط غیر واقعی تعیین‌ شده تن دهند تا شرکت شان کاری برای انجام دادن داشته باشد.

 

انتهای پیام/q.m

یکشنبه 30 شهریور 1399 | 10:30

کد خبر : 37545

منتشر کننده : الف ق/d

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید