کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

گزارش؛

زندگی مسالمت آمیز یهودیان با مسلمانان سنندجی

کردتودی،ایران، یهودیان، سنندج

کردها از دیرباز تاکنون طی هزاران سال از فرهنگ و تاریخشان پذیرای ایده ها و عقاید مختلفی بوده اند و این دیار از میهن اسلامی در منطقه خاورمیانه به عنوان سرزمین اختیارالدینان شناخته می شود و در این راستا نیز یهودیان در مناطق کردنشین در کنار پیروان دیگر ادیان زندگی مسالمت آمیز داشته اند.

به گزارش کُردتودی، شهر سنندج به عنوان مرکز استان کردستان و مرکز فرهنگ و هنر کردهای دنیا به عنوان یکی از مناطق الگویی در راستای زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف به شمار می آید.

 

در شهر سنندج محلاتی قدیمی وجود دارند که مأمن اصلی پیروان دین یهود بوده اند که از این محلات می توان به "آغه زمان" و " سیروس" اشاره کرد.

 

هم اکنون تعدادی از منازل مسکونی در این محلات هنوز هم در اختیار تعداد بسیار کم یهودیان ساکن سنندج بوده و بسیاری از منازل و ابنیه های آنان نیز در این محلات قدیمی یا مخروبه شده اند و یا طی سنوات گذشته توسط مالکان آن ها به فروش رسیده اند.

 

 

فشار لابی صهیونیستی کردهای یهودی ایرانی را هیچگاه از وطن دور نکرده است



پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و قطع دخالت ها و جاسوسی های رژیم منحوس صهیونیستی در امور داخلی کشورمان شاهد فشارهای گسترده بر جامعه یهودیان ایران از سوی لابی های صهیونیستی در سطح جهان به ویژه رژیم نامشروع اسرائیل بودیم که این فشارها بر کردهای یهودی ساکن سنندج بسیار گسترده تر بود چرا که حوادث و ناامنی های اوایل انقلاب در سنندج و مناطق کردنشین زمینه تعدی به جان و مال آن ها را از سوی مزدوران و عوامل خرابکار وابسته به استکبار و صهیونیسم جهانی فراهم کرده بود.

 

کردهای یهودی ایرانی در طول این چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی همواره بر هویت و فرهنگ کردی و ایرانی خود تاکید کرده و در هر جای ایران و یا نقاط دنیا بوده اند همواره از خاطرات و زندگی مسالمت آمیز خویش با هموطنانشان به نیکی یاد کرده اند و هم اکنون بسیاری از آنان برای سرکشی به همسایه ها یا املاک و مستغلات خویش در طول سال به ایران و استان کردستان به ویژه شهر سنندج سفر می کنند.

 


نريمان آريايي یکی از معدود یهودی های سنندج که در این شهر نیز متولد شده است در خصوص وضعیت زندگی یهودیان این شهر اظهار می دارد: به طور كلي ما در سنندج، يك محله كامل براي يهوديان داشتيم و بازار و قسمتي از شهر در دست يهوديان بود. در زمان‏هاي قديم، 3 يا 4 كنيسا داشتيم و الان دو كنيسا فعال است. يك كنيساي قديمي هم در سنندج وجود دارد كه در حدود 150 سال قدمت دارد كه داراي حياطي بزرگ است و در و پنجره ‏هاي آن تماماً چوبي است.

 

در كنيساي سنندج، مي‏توان قديمي‏ترين نُسَخِ سفر تورات را يافت، كه ناب‏ترين آن ها با پوست آهو و جوهر چيني نوشته شده است و از طرف اداره ميراث فرهنگي هم به ديدن آن آمده‏‏اند و اين نسخه خطی، نوشته كشور عراق است.

 

با وجود اين كه كلي از بنا و تاريخ قديمي سنندج گذشته، كسي دلش نمي‏آيد سنندج را ترك كند.

 

كليمي‏ هاي قديمي سنندج هميشه مورد احترام برادران مسلمان خود بوده ‏اند و الان هم رابطه خوبي با برادران مسلمان خود داريم. شغل يهوديان قديمي در سنندج، پارچه ‏فروشي و خرازي بوده است و بعضي از كليميان ايراني، با پاي پياده، در زمان قديم، به عراق مي‏رفتند و لوازمي براي فروش مي ‏آوردند. هم‏چنين، بعضي از بناهاي قديمي سنندج، كار يهوديان قديمي سنندج است.

 

وي در مورد جامعه يهودي امروز سنندج مي ‏گويد: شهر سنندج با وجود پيشينه غني از مذهب يهود متأسفانه در حال حاضر از نظر تعداد نفرات به حد صفر رسيده است، به طوري كه از كنيساهاي سنندج فعلاً فقط به عنوان مكاني براي نگهداري سفر توراها استفاده مي‏‏شود و از نظر اجتماعات و تشكيلات انجمني هيچ اجتماعي وجود ندارد.

 

خبات خلیلی كارشناس حفظ و احياء اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان به مرمت و بازسازي كنيسه يهوديان سنندج به عنوان يكي از بناهاي متعلق به دوران قاجاريه اين شهر طی چند سال اخیر خبر داد و گفت: کنیسه یهودیان سنندج مربوط به دوره قاجار می باشد که حدود ۱۵۰ سالی قدمت دارد .نمای بیرونی این کنیسه بسیار ساده و بدون تزیینات خاصی می باشد .ورودی ساختمان بسیار ساده می باشد به طوریکه پس از گذر از سر درب، وارد حیاطی با کفپوش موزاییکی شده  و طاق نماهای زیبای دیوارهای حیاط، حوض و درختان جلوه و تقدسی خاص به بنا بخشیده است.

 

وی افزود: بخش اصلی بنای کنیسه یهودیان، فضای اعیانی است که دارای شبستانی با شانزده ستون چوبی به ارتفاع سه متر و سقف مسطح چوبی است. سقف کنیسه به وسیله یک درب پنجره چوبی و به دلایل مختلف عقیدتی و آداب نیایش مذهبی به دو قسمت تقسیم شده است.

 

خلیلی اظهار کرد: این بنا دارای یك شبستان با 12 ستون چوبی است كه در گذشته با یك تیغه جدا كننده چوبی قسمتی از آن برای شبستان زنانه تفكیك شده و ورود به شبستان كنیسه نیز مستلزم عبور از حیاط بنا است.

 


 

وی افزود: همچنین دیوار حصار آن با طاق نماهایی با قوس های دایره ای پوشیده شده و سر درب و نمای ورودی كنیسه با توجه به مقتضیات زمانی و وجود اقلیت های مذهبی، دارای معماری بسیار ساده و نوعی تزئینات خاص است.



وی گفت: با توجه به دخل و تصرفات مشهود در گذشته بنا، می توان به تخریب نمای اصلی شبستان و بازسازی آن با آجر فشاری و سیمان كاری، نمای اصلی اشاره كرد كه موجب شده بنا به بافت معماری با سبك قدیمی اولیه برگردانده شود.



وی اظهار كرد: از تزئینات حائز اهمیت این بنا می توان به شكل و طرح سرستون های چوبی، تزئینات گچ بری و قاب نسخ های خطی اشاره كرد كه اینك اثری از نسخ های خطی وجود ندارد.



خلیلی اظهار داشت: كنیسه یهودیان سنندج به شماره 26979 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است تاریخ ساخت بنا متعلق به اوایل دوره قاجاریه و تقریباً در اوان شکل‌گیری بافت شهری سنندج می‌باشد و در محدوده بلوار نمکی و خیابان انقلاب(سیروس) در محله "آغه زمان" قرار دارد.

 

انتهای پیام/a.o

جمعه 2 خرداد 1399 | 09:43

کد خبر : 36226

منتشر کننده : خ.س

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید