کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

گفتگو با هنرمند نقاش کُردستانی:

عدم توجه به هنر یکی از مهمترین معضلات آموزشی کشور است

کردستان، هنرمند نقاش سنندجی، هنر در کردستان

نقاش سنندجی گفت: از ویژگی های این کار منحصر بودن هر طرح و غیر تکراری بودن آن می باشد که تمام آن حاصل ذهن و اثری هنری بدون الگو  و نقطه گذاری های متداول آن است.

 محمد فرید کسنزانی متولد 1355 سنندج فارغ التحصیل کارشناسی تجسمی دانشگاه تربیت معلم تهران و معلم هنر آموزش وپرورش در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، گفت: از سال 68 تا کنون به صورت جدی در زمینه نقاشی فعالیت می نمایم.

 


وی گفت: عثمان نیک منش اولین استادی بود که از 13 سالگی و در کانون علامه اقیال لاهوری الفبای هنر نقاشی را به من آموخت و سپس چند سال زیر نظر استاد هادی ضیاء الدینی تلمذ نمودم. 

 


این هنرمند افزود: بعد از ورود به دانشگاه در تهران زیر نظر چند استاد ازجمله احمد وکیلی به فراگیری مشغول بودم و تا کنون 30 سال است که در زمینه نقاشی به یادگیری و فعالیت مشغول هستم که حاصل آن ده نمایشگاه انفرادی در سنندج و تهران و چندین نمایشگاه گروهی است.

 


کسنزانی در خصوص حضور در جشنواره ها گفت: اصولاً علاقه ای به رقابت گذاشتن هنر ندارم و 15 سال است که در یک تجربه شخصی به فعالیت نقاشی مشغولم و اخیراً نقاشی بر روی سفال را برگرفته از ذهنیات خود و بدون الگوی مشخص آغاز کرده‌ام که چند نمونه از این آثار را در این نمایشگاه به نمایش در آورده ام.

 


وی در این خصوص افزود: این شیوه به صورت اتفاقی و بر اساس درخواست یک دوست جهت ترمیم و نقاشی برروی یک کوزه سفالی قدیمی اتفاق افتاد که پس از موفقیت این تجربه تعداد زیادی کوزه سفالی را خریداری و درکارگاه خود به نقاشی بر روی آن مشغول هستم. 

 


این نقاش سنندجی ادامه داد: از ویژگی های این کار منحصر بودن هر طرح و غیر تکراری بودن آن می باشد که تمام آن حاصل ذهن و اثری هنری بدون الگو  و نقطه گذاری های متداول آن است.

 


این معلم هنرگریزی هم به کلاس های هنری در مدارس زد و گفت: متأسفانه هنر در سطح مدارس بدلایل مختلف از جمله محدودیت های موجود، کمبود فضای آموزشی، نبود کارگاه ،کمبود ساعات آموزشی و عدم درک درست از اهمیت هنر در آینده اجتماع مورد بی مهری قرارگرفته است.

 


وی کم توجهی به هنر را یکی از مهمترین معضلات امروز در آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: هنر یکی از مهمترین ابزار بروز احساسات و زیباترین عامل شور ونشاط اجتماعی است و می‌شود با بررسی شیوه های ممکن و بهره مندی از قدرت هنر روحیه‌ی نشاط و شادابی را در جامعه از همان سنین پایین آموزشی نهادینه کرد.

 


او ادامه داد: در کشورهای مختلف جهان موسیقی یکی از مهمترین بخش های آموزش است، حال که بدلایلی امکان بهره مندی از این ظرفیت در مدارس وجود ندارد و یا کم است می‌توان با بهره گیری از دیگر هنرها از جمله تجسمی، نمایش و... فرزندانمان را با هنر شاداب نماییم.

 


کسنزانی تصریح کرد: استانداری، شهرداری، آموزش و پرورش، فرهنگ وارشاد اسلامی، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان می‌توانند با تشکیل کارگروه هایی در جهت جبران کمبودهای آموزشی هنر اقدام و راه های مناسبی را پیدا نمایند که نتیجه آن ترزیق انرژی و شادابی به جامعه است. 

 


وی در پایان نأکید کرد: اجحاف در حق هنر علی الخصوص هنر در آموزش وپرورش اجحاف به آینده این اجتماع است که باید برای رفع آن با قید فوریت برنامه ریزی مؤثر کرد.

 

انتهای پیام/m.r

دوشنبه 30 دی 1398 | 12:53

کد خبر : 34993

منتشر کننده : م ر/a

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید