کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

بلاتکلیفی پروژه «راه‌آهن سنندج» 24 ساله شد؛

ارثیه رفسنجانی به روحانی رسید!

راه آهن،اعتبار مورد نیاز،از عمل تا فاصله، راه اهن سنندج

چند سالی است که از طرح ایجاد راه آهن سنندج سخن به میان می آید، طرحی که 24 سال از وعده اجرای آن می گذرد و از دوران ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی تا روحانی کنونی دست به دست می شود و اخیر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز از آن به عنوان حیثیت دولت نام برده است.

به گزارش کُردتودی، شبکه ریلی به عنوان یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل‌ و نقل نقش عمده‌ای را در عرصه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی ایفا می‌کند و به واسطه مزایای خاص و نسبی که در مقایسه با سایر بخش‌های حمل‌ونقلی از جمله هوایی، جاده‌ای و دریایی دارد توانسته سهمی برای خود داشته باشد و این در حالی است که ساخت راه ‌آهن در استان کردستان از اوایل دهه هفتاد مطرح و از سال 83 وارد فاز اجرایی شد اما تا کنون و با گذر نزدیک به 15 سال هنوز پایانی برای اتمام آن وجود ندارد و وضعیت توپوگرافی و شرایط منطقه بهانه‌ای شده است تا در این میان مسوولین به هر شکلی برای به انجام نرساندن این امر کوتاهی کنند.

 


بلوغ 24 ساله راه آهن همدان سنندج و آمار اسفناک کشته شدگان جاده ای می طلبدکه دیگر باید فکری به حال این پروژه نیمه ناتمام کرد پروژه ای که بر اساس مصوبات قرار شد تا پایان سال اجرایی شود اما نتیجه به عمل آمده چیزی جز آب در هاون کوبیدن نبود.

 

 این در حالی است که محمدباقر نوبخت در سفر به کردستان در جریان بازدید از پروژه راه آهن استان کردستان به درازا کشیدن این پروژه را حیثیتی عنوان نمود و گفت: انتظار داریم مسئولان این پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن وضعیت 18 کیلومتر مسیر را که تملک شده است مشخص کنند.

 

وی با تاکید براینکه تمامی امکانات اجرای این پروژه درکشور موجود است و تحریم دشمن دراجرای آن اثرگذار نیست افزود: در بحث پروژه‌های ریلی به هیچ کشور خارجی وابسته نیستیم و تکنولوژی بومی داریم و می‌توانیم در این مسیر تسریع نماییم که اینجا این سوال مطرح است که چرا انجام این پروژه در کردستان تا به امروز به نتیجه نرسیده است؟!

 

با این اوصاف به راستی چه زمانی پروژه راه آهن سنندج_تهران افتتاح می شود؟

 


 

در  ادامه کُردتودی، به سراغ نماینده مردم استان کردستان در مجلس شورای اسلامی رفت تا در جریان روند کار این پروژه قرار بگیریم و آنچه در ادامه می‌خوانید متن گفتگو با وی در این باره است.

 

علوی با ابراز بی اطلاعی از پیشرفت کنونی این پروژه گفت: ۷۰ کیلومتر از راه‌آهن همدان ـ سنندج زیرسازی شده و آماده ریل‌گذاری است و بخشی از مسیر در دست تملک اراضی است که در صورت تامین اعتبار اجرایی خواهد شد.

 

وی  گفت: با توجه به بودجه 350 میلیارد تومانی از طرف دکتر نوبخت این طرح تا دو سال دیگر به بهره برداری خواهد رسید اما این در حالی است که با بررسی های انجام شده اتمام این پروژه نیاز به بودجه دیگری دارد که اگر بخواهیم هزینه های آن را به قیمت روز برآورد کنیم بودجه بیشتری را می طلبد.

 

علوی ادامه داد: استان کردستان به ویژه شهرهای سنندج، دیواندره و کامیاران از ظرفیت های بالای تجاری،اقتصادی و گردشگری برخوردار هستند، حال با اجرا و بهره برداری از راه آهن همدان- سنندج، این ظرفیت ها می توانند به فرصت های مناسبی برای اشتغال زایی و کسب درآمد مردم تبدیل شود.

 

 

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: امیدواریم تا دو سال آینده پروژه راه آهن همدان- سنندج تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد تا مردم بتوانند از حمل و نقل ریلی به خوبی استفاده کنند.

 

 اما انچه که دیده می شود نشان می دهد که از بیان تا عمل فاصله بسیار است!!

 

انتهای پیام

یکشنبه 8 دی 1398 | 12:02

کد خبر : 34717

منتشر کننده : گ.ظ

خادم قران کریم پاسخ یکشنبه 8 دی 1398 | 11:03

0
1

سلام علیکم و عرض ادب
اینجانب اقتصاد دان نیستم ولی در یک سایتی از قول جناب اقای سید احسن علوی در مورد پروژه راه اهن سخن بحقی را خواندم که دقیق بیاد ندارم ولی مضمون چنین بود که سالانه مبلغ قابل توجهی هزینه اضافه بدلیل عقب افتادن و طولانی شدن احداث راه اهن هزینه می شود . بلحاظ عقل و منطق چنین سخنی درست بنظر می رسد و یکی از مشکلات است . استحضار دارید وقتی زمین برای راه اهن کنده می شود و 15 سال احداث ان طول می کشد اگر هیچ مشکل دیگری نیز نباشد بلحاظ باران و برف و از این موارد کارهای جوی همان جاهای توپوگرافی شده نیز در طول 15 سال نمی تواند اماده و درست بماند در نتیجه مستلزم هزینه و اختصاص بودجه دیگری نیز می باشد . خود اهن شاید زنگ بزند تغییرات متعدد وضعیتهای مرتبط با راه اهن و پروژه بزرگ ان می تواند هزینه مضاعف داشته باشد . ارزش پول و تورم بر اساس قانون هرسال نسبت به سال گذشته بیشتر می شود هزینه نگهداری همان پروژه نیمه تمام خود یک هزینه مضاعف است. و دلایل متعدد دیگر که طولانی شدن راه اهن علاوه بر انتظار باعث ضرر مادی نیز می شود پروژه ای که در 15 سال پیش می توانست با مبلغ مشخصی تمام شود اکنون همان مبلغ نیست و زیاد است و . برای این منظور از عرایضم شما خواننده و مسئول بزرگوار احداث یک ساختمان بزرگ را در نظر بگیرید و مقایسه فرمایید که امروز شروع شود و 15 سال طول بکشد و هر سال قسمت اندکی از ان درست شود هزینه 15 سال پیش با هزینه امروز چقدر باعث ضرر خواهد شد که با اصل صرفه جویی در تضاد است . بهترین و درسترین راه حل احداث پروژه راه اهن این است که با هر طریقی که شده بودجه کامل و اتمام کامل به ان اختصاص داده شده و بصورت بسیجی وار بسرعت تمام شود. که هم جلوی ضرر طولانی شدن گرفته می شود و هم باعث انتفاع عموم خواهد شد

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید