کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

راه اندازی مجدد یک دانشگاه بعد از یکسال تعطیلی؛

وقتی که ضعف مدیریتی در کردستان منجر به تعطیلی دانشگاه‎ها می‎شود

دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد واحد سنندج، مجتمع امام خمینی، رشته های پیراپزشکی کردستان

حفظ ارتباط دانشگاه، صنعت، کشاورزی و گردشگری به عنوان نقاط قوت بالقوه اقتصادی استان کردستان یک نیاز اساسی است تا خروجی دانشگاه ها منجر به رشد و توسعه این استان شود.

به گزارش کُردتودی، توسعه فیزیکی دانشگاه و توسعه علمی آن چگونگي کنترل و گسترش جامعه بشری و گام برداري در راستاي توسعه پايدار را ممکن می کند.


به ویژه در دو دهه اخیر که جنگ ابرقدرت های جهان علیه کشورمان از نظامی تغییر شکل و به صورت جنگ نرم افزاری و روانی درآمده؛ بنابراین تلاش در جبهه نرم و سنگر سازی در بسترهای مختلف علمی بیش از پیش ضرورت یافته است.


بر اساس نظریه کارشناسان حوزه جنگ نرم توسعه دانش و افزایش سطح علمی و تحصیلی بین مردم یکی از بالاترین آنتی ویروس ها و ضد حمله های ممکن در جبهه نامتوازن دشمن علیه کشور است.


بر همین اساس چون قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیروی متخصص و ماهر در حوزه های مختلف فناوری، آموزشی، پزشکی و غیره... از کشورهای بیگانه تامین می شود لذا در جهت جبران این نقیصه، توسعه آموزش عالي کشور در دستور کار قرار گرفت که در نتیجه آن دانشگاه های نسل اول که هدف اوليه آنها تامين نيروي كار مورد نياز كشور بود، شکل گرفتند.


نياز به انجام پرو‍ژه ها و تحقيقات كاربردي و بنيادين، دانشگاهها را به سمت توليد مقالات علمي سوق داد که در این مرحله نسل دوم دانشگاهها نيز در ايران پديدار شد که کسب موفقيت در بخشهايي مثل سلولهاي بنيادين، فناوريهاي فضايي، انر‍ژي اتمي، نانو فناوري و ... از نتايج فعاليتهاي علمي اين نسل از دانشگاهها بود.


اما دانشگاههاي نسل سوم دانشگاههايي هستند كه مشخصه اصلي آنها كار آفريني است و ارتباط تنگاتنگی با بخش صنعت دارند، و دانشگاه نسل چهارم هم وارد فاز تولید فناوری می شوند.


همزمان با طی مراحل گذار رشد دانشگاهی در کشور، توسعه فیزیکی دانشگاه در تمام شهرهای کشور نیز در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر دانشگاه دولتی، دانشگاه های غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی هم پای کار آمدند تا ضعف دانشگاه دولتی را در محدودیت تعداد پذیرش دانشجو پر کنند.


 

دانشگاه های کردستان هنوز در نسل اول لنگ می زنند

 


در این میان استان های کمتر توسعه یافته همچون استان کردستان نتوانست در مراحل گذار دانشگاهی په به پای کشور حرکت و رشد داشته باشد.


بطوریکه با وجود رشد شهرنشینی در کشور همچنان مرز بین روستا و شهر در کردستان شاهد تغییر چشمگیری نبوده و با وجود نیاز مبرم به توسعه در بخش های صنعت، به ویژه کشاورزی و دامداری به عنوان نقطه قوت اما متاسفانه در نتیجه دستورالعمل های کشوری که توسط مدیران غیربومی بر استان غالب شده مسیر توسعه استان را به انحراف کشانده و در بعضی جاها به عقب نیز رانده شده است.


نمود این عقب راندگی را می توان به وضوح در خیل عظیم تحصیلکرده های بیکار دانشگاهی مشاهده کرد که به دلیل اعمال سیاست های غلط مدیریتی در چند دهه اخیر، رویایی جز دست یافتن به شغل کارمندی و پشت میزنشینی در سر نمی پرورانند.


در حالیکه دانشگاه های مناطق توسعه یافته در حال گذار از تربیت دانشجوهای کارآفرین هستند دانشگاه های کردستان با جوانان دانشجویی دست و پنجه نرم می کند که اهمیت به حرفه و فن را تاکنون احساس نکرده و  قلم نه تنها برای آنها نان نشده بلکه هنری که میراث آبا و اجدادیشان هم بوده از کف داده اند و خیابان گردی و رفتن به قهوه خانه برای صرف قلیان تنها سرگرمیشان شده است.


البته تقصیر بیش از این که متوجه این جوانان بینوا باشد متوجه متولیان امر و ضعف مدیریتی آنهاست که شناختی از نیازها و مسائل استان کردستان به عنوان یک استان مرزی نداشته که بیشتر نیازمند باغدار، کشاورز، دامدار و هزاران مشاغل مرتبط به آن است نه جولان جوانانی که هنرشان تنها سیاه کردن کاغذ است.


اکنون کردستان در حال ورشکستگی اقتصادی است، استانی که صنعت در آن لنگ می زند و کشاورزی آن هم همچنان بخاطر عدم استفاده از تکنولوژی پیشرفته دنیا در منجلاب روش های سنتی بازدهی چندانی ندارد.


در طول 20 سال گذشته رشته های مدیریتی در دانشگاه های استان تبدیل به یکی از عناصر مهم و کلیدی شده که برنامه ریزی و بودجه های کلانی را هم به خود اختصاص داده است، در حالی که در استان کردستان نیاز به تعداد بالا از این همه مدیر وجود ندارد، و رشته های کاربردی بر اساس نیاز استان همچون کشاورزی، باغداری و غیرو می توانست اکنون کردستان را از این مهلکه اقتصادی نجات دهد.


حال ادامه این سیاست های غلط مدیریتی در استان معضل جدیدی را آفریده است در واقع ادامه روند مدیر و کارمند پروری در دانشگاه ها و همچنین وضعیت بد اقتصادی و هزینه های سرسام آور ادامه تحصیل و بیکاری، در نهایت تمایل دانشجویان را به تحصیل کم کرده و عدم تمایل جوانان برای رفتن به دانشگاه منجر به تعطیلی تعدادی از دانشگاه ها شده است.


این بدین معنی است که دانشگاه های کردستان نه تنها نتوانسته اند خود را به نسل سوم و چهارم برسانند و همچنان در ابتدای مسیر درجا زده اند حال با گذشت چندین دهه باید درب دانشگاه ها هم تخته شود و به دوران بیسوادی عقب گرد نماییم.


کاهش تعداد دانشجویان دانشکده های سطح استان و تعطیلی آنها مصداق بارز ضرب المثل «از آن طرف بام افتادن است» که پذیرش افراطی دانشجویان بدون هیچ چشم انداز بلندمدت اکنون معضل فرار دانشجویان از دانشگاه را رقم زده است.


به دنبال همین مشکل یکی از مراکز بزرگ علمی استان که تنها کمتر از یک دهه از عمر آن می گذرد در یک سال گذشته به حالت تعلیق و تعطیلی درآمده و درهای خود را به روی دانشجویان بسته است!

 


مجتمع امام خمینی در خلع نبود دانشجو تعطیل شد

 

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: کاهش جمعیت دانشجوی که در سراسر کشور هم اعمال، و شامل استان کردستان هم شده است عامل اصلی تعطیلی مجتمع فرهنگی امام خمینی بود.


راشد نسب بیان کرد: در کردستان 42 مرکز آموزش عالی در پیروی از ادامه روند سیاست گذاری غلط کشوری در این خصوص وجود دارد که منجر به کاهش تعداد دانشجویان و درنهایت تعطیلی برخی مراکز آموزشی شده است.


وی بیان کرد: عملکرد جزیره ای و منفک از هم نهادهای دانشگاهی سه بخش دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی عمومی خارج از پتانسیل و ظرفیت کردستان منجر به ایجاد تبعاتی منفی در بخش آموزشی کشور است.


وی افزود: کردستان ظرفیت پذیرش 42 مرکز آموزشی را ندارد و همین رقابت با هم این مراکز سردرگمی دانشجو را در مقاطع بالاتر ایجاد می کند و حاصل عملکرد را هم خنثی می کند.


راشد نسب بیان کرد: متاسفانه رشته تحصیلی جوانان در استان غالبا طبق آمایش مناسب برای توسعه نیست و وضعیت بیکاری جوانان را به دنبال خواهد داشت.


وی افزود: تدوین این استراتژی برای آموزش عالی کشور رقم می زند که با توسعه رشته های عمدتا فنی به تربیت نیروی انسانی کاردان و تکنیسین بپردازند چرا که دانش آموختگان می توانند در بازار اقتصادی استان فعالیت کنند و در مسیر توسعه خود تبدیل به کارآفرین شوند.


وی بیان کرد: حال اینکه بیش از 75 درصد همین رشته های آموزشی مراکز به زیر مجموعه های علوم انسانی تعلق دارد و معضلی که علت اصلی آن 42 درصد بیکاران جامعه ایران را از میان دانش آموختگان آموزش عالی تشکیل می دهد از همین سوء مدیریت نشات می گیرد.


 

مجتمع امام خمینی(ره) به بنیاد برکت کردستان واگذار می شود

 

 

راشد نسب افزود: این مجتمع در نهایت تعطیل و به مدت یکسال بلا استفاده مانده است که در حال واگذاری ساختمان آن به بنیاد برکت که یک مرکز آموزش زیر مجموعه رهبری با هدف حمایت از پروژه های دانش بنیان برای حمایت از جوانان است, هستیم.


وی گفت: مقدرات بزرگترین معضل آموزش عالی کشور است که بخش دولتی ناتوان از تامین مطالبات است و بخش خصوصی در اثر فشار بخش دولتی و این نقیصه که مقدرات بخش خصوصی را در حوزه قدرت بخش دولتی رقم می زنند و با حذف مزیت رقابتی هم امکانات برای فعالیت بیشتر از بخش خصوصی صلب می شود و در نتیجه کشور با افت تحصیلی نزول اعتبار تحصیلات دانشگاهی و بیکاری خیل عظیم دانش آموختگان مواجه می شود.


در همین خصوص هم معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: تحلیل دانشجویان از عمده علل تعطیلی این دانشگاه بود که در نهایت مجتمع بسته شد.


زمانی بیان کرد: بودجه دانشگاه وابسته به هیچ نهاد دولتی نیست و شهریه های دانشجویان بخش اعظم ورودی دانشگاه است.


وی گفت: با توجه به تورم سال های اخیر و اینکه تمایل دانشجویان به ادامه تحصیل کمتر شده است و دانشگاه هم افزایش شهریه ای نداشته، سه دانشکده با هم ادغام شدند.


زمانی با بیان اینکه در نتیجه این سیاست انقباضی برخی رشته ها هم جا به جا شدند، افزود: دانشکده دام و دانشکده کشاورزی با هم ادغام، دانشکده های روانشناسی و علوم انسانی هم یکی شدند و دانشکده علوم پایه و فنی و مهندسی هم در یک مرکز تدریس می شوند.


وی عنوان کرد: یکی از عمده دلایل اینکه دانشگاه آزاد مجبور به ادغام دانشکده ها شد، پراکندگی مراکز آموزشی در سطح شهر است که هزینه ها را افزایش می دهد و در حقیقت 7 مرکز آموزشی در نقاط مختلف شهر کمی هزینه بردار است.


مجتمع امام خمینی(ره) مجددا راه اندازی می شود

 

 معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد همچنین عنوان کرد: در طرح انقباضی دانشگاه آزاد که به منظور کاهش هزینه ها بود، دانشگاه امام خمینی(ره) هم با 2500 دانشجو تعطیل شد.


وی گفت: اما با سیاست های جدید دانشگاه و درخواست های که برای توسعه رشته های پیراپزشکی داده شده است، اول مهر ماه این مرکز آموزشی با 5 عنوان رشته جدید مجددا راه اندازی خواهد شد.


زمانی گفت: این دانشکده فضای زیادی در اختیار دارد که بر همین اساس دانشگاه در نظر دارد بخش کوچکی از فضا را در اختیار شرکت های استارت آپ قرار دهد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دانشگاه آزاد سنندج در تدریس رشته پرستاری و مامایی سابقه دیرینه 25 ساله دارد و امکانات وسیعی هم در این حوزه در اختیار دارد که جا دارد این رشته ها با نگاه ویژه ای نگریسته شود و به صورت ویژه به آن اهتمام شود.


زمانی همچنین بیان کرد: اول مهر ماه علاوه بر راه اندازی مجدد دانشکده امام خمینی(ره) رشته جدید بهداشت با دو گرایش، دو رشته پرستاری در مقطع ارشد و علوم آزمایشگاهی به رشته های دانشکده اضافه و نیز دو رشته مامایی و پرستاری واحد مرکزی به این دانشکده منتقل خواهند شد.


زمانی عنوان کرد: رشته های دکترای داورسازی، تکنسین فوریتهای پزشکی طب اورژانس هم رشته های در دست دانشگاه است که برای سال های آینده در صورت تائید و موافقت به رشته های تدریسی واحد سنندج اضافه خواهد شد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: دانشگاه آزاد در کل رشته ها دانشجوی خارجی دارد و برای جذب تعداد بیشتر از دانشجویان خارجی در حال تدارک اقدامات توسعه ای هستیم.


زمانی بیان کرد: استان کردستان به دلیل نزدیکی مرزی  و فرهنگی که با اقلیم کردستان دارد، از طرف وزارت علوم و تحقیقات کشور، دانشجویانی از اقلیم جذب می کند که واحد علوم و تحقیقات خود به آنها مدرک می دهد.


وی در خاتمه بیان کرد: این اقدام واحد علوم و تحقیقات در نتیجه اعتمادسازی که با مرکز سنندج ایجاد شده است، صورت گرفته و این پل ارتباطی برای ارتباطات علمی و توسعه اقتصادی خواهد بود.


گفتنی است یکی از عمده دلایل تعطیلی دانشگاه امام خمینی(ره) عدم مدیریت علمی بود که در نهایت با هزینه گزافی که داشت منجر به تعطیلی شد.


لازم به ذکر است، برای تبدیل تکنولوژی دانشگاه‌ها به صنعت، باید مدل قدیمی کسب ‌وکار را تغییر دهیم؛ زیرا مدل قدیمی دیگر پاسخگوی نیاز بازار جدید نیست.


پذیرش فله ای دانشجو بدون نیازسنجی استان ها نه تنها نمی تواند عامل توسعه و پیشرفت آنها شود بلکه آینده نامعلوم کاری دانشجو موجب گریز وی از فضای دانشگاه نیز می شود، معضلی که هم اکنون جرقه های آن در استان کردستان زده شده و اگر تدبیر و چاره ای برای آن اندیشیده نشود ورشکستگی علمی برای کردستان و شکست پروژه عظیم دانشگاهی در این استان را رقم خواهد زد که بی شک دود آن در چشم جامعه علمی کشور هم خواهد رفت.

 

انتهای پیام/h.e

یکشنبه 27 مرداد 1398 | 05:54

کد خبر : 33678

منتشر کننده : ر .ع/ku

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید