کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

گفتگو؛

ابداع نوعی دف با تلفیقی از دایره و تامبورین توسط دف نواز برجسته سنندجی

دف نوازی، کوک ساز، کردستان، وریا عارفی

استاد دف نواز سنندجی تاکنون توانسته بیش از 1200 شاگرد را در رشته دف تحویل جامعه هنر دهد.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، ساز دف، یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند.

 

دف ایرانی شبیه به ساز دایره و کمی بزرگتر از آن و با صدایی بم‌تر است. دف حلقه‌ای از جنس چوب می‌باشد که عرض آن حدود ۵ تا ۷ سانتی‌متر و قطر آن از ۲۵ تا ۴۰ سانتی‌متر است.

 

بر یکی از سطوح این ساز پوست کشیده شده و در داخل جدار چوبی آن حدود ۴۰ حلقه‌ی فلزی قرار گرفته است. این حلقه‌ها با فواصل مساوی صدایی زنگ‌وار تولید کرده به همراه صدای اصلی ساز حالت دلنشین و ذابی را به وجود می‌آورد.

 

در گوشه‌ای از جدار چوبی دایره سوراخی تعبیه شده که نوازنده برای نگه‌داشتن ساز به هنگام اجرا انگشت شست خود را درون آن می‌گذارد و با بقیه‌ی انگشتان هر دو دستش بر روی سطح پوستی ساز می‌کوبد. نوازنده در هنگام نواختن با تکان‌هایی که به ساز می‌دهد سبب لرزش حلقه‌های آویزان در جدار داخلی آن می‌گردد و از این طریق صدای زنگ‌وار، توأم با کوبش پوست به وجود می‌اورد. هیچ‌یک از صداهای تولید شده در این ساز، ارتفاع معینی، ندارند.

 

 

 

در همین راستا گفتگویی با استاد دف نواز سنندجی خواهیم داشت ،که تاکنون توانسته بیش از 1200 شاگرد را در این رشته تحویل جامعه هنر و موسیقی دهد.

 

1- خودتان را معرفی بفرمایید و بگوئید از چند سالگی وارد دنیای موسیقی و دف نوازی شده اید؟

 

وریا عارفی هستم ، 35 ساله ، صادره از سنندج ، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی جنگل و تقریبا از 5 سالگی مشغول به نواختن ساز دف هستم این رشته به نوعی ،در خانواده ی ما موروثی است و مادر بنده هم استاد دف نوازی می باشد . من دف نوازی را در خانقاه قادری کس نزانیه شروع کردم و افتخار این را داشتم که 13 سال ، شاگرد استاد گرانقدر ،خلیفه میرزائی غوثی باشم .استاد گرانمایه میرزائی غوثی در سال 1386 چشم از جهان فرو بست.

 

هم اکنون ساز جدیدی که ابداع خودم می باشد را رونمایی کرده ام که تلفیقی از دایره و تامبورین است ، به طور کلی از سال 1374 ، تمامی ساز های کوبه ای را تدریس می کنم و تا به امروز توانسته ام یک مقام بین المللی را در رشته دف کسب نمایم.

 

از سال 1387 نیز به حول قوه الهی توانستم آموزشگاه راویان حق را که بیش از 1200 هنر جو را تعلیم داده است ، تاسیس کنم ، اغلب شاگردانم هم اکنون در تهران و سایر شهرستان های کشور مشغول تدریس رشته ی دف هستند و برخی نیز ، حتی صاحب سبک های جدیدی شده اند.

 

 

2- در موسیقی کردی نیز فعالیت دارید ؟ کدام آثار تاکنون از شما منتشر شده است؟

 

بله با گروه موسیقی ماد به سرپرستی آقای داریوش گودرزی ، گروه چکاوک کردستان با مدیریت استاد کامبیز معماری و همچنین ارکستر فیلارمونیک کردستان به رهبری مهدی احمدی نیز همکاری دارم.

 

تاکنون اثار نغمه های ماندگار یک ، دو و سه منتشر شده اند که نسخه چهارم ان نیز تا انتهای ماه مبارک رمضان آماده و تقدیم دوستداران دف خواهد شد.لازم به ذکر است که همه این اثار به طور کاملا رایگان ، در اختیار هنردوستان و هنرجویان عزیز سنندجی قرار گرفته است.

 

3- به نظر شما چرا موسیقی غربی میان جوانان ما رواج یافته است و بیشتر جوانان به سمت یادگیری و گوش فرا دادن به موسیقی سنتی نمی روند؟ راهکار شما برای ایجاد علاقه و انگیزه برای کشاندن جوانان به سمت موسیقی سنتی و ملی چیست؟

 

 

یکی از دلایل تاثیر گذار ، که باعث ورود و ماندگاری موسیقی غربی میان جوانان شده است ، تبلیغات منفی علیه موسیقی سنتی می باشد که به نوعی موسیقی سنتی را جدا از شادی و روحیه دادن می دانند ، اما باید تاکید کرد که موسیقی غربی تنها شادی بی محتوای ظاهری داشته و بسیار زود گذر است، اما شادی موسیقی سنتی ،عمیق ، عرفانی و ماندگار است به طوریکه باعث ایجاد تفکر و انگیزه برای نشاط ، درون خود زندگی می شود.

 

اغلب جوانان ما به ظاهر فرهنگ موسیقی غربی علاقه مند هستند ،که همواره با صرف تکنیک های روانی جذب مخاطب ،از طریق برهنه گرایی و ابتذال در موسیقی می باشد ، این در صورتی است که موسیقی سنتی ، روح و درون معنوی و دینی و حماسی را در وجود جوانان تقویت می کند . اشعاری که در موسیقی غربی بکار می روند ، همواره بی محتوا و اغلب فکاهی و هزل هستند ، این در صورتی است که در موسیقی سنتی و آوازهای ایرانی و کردی به وفور از اشعار شیخ اجل ، حضرت حافظ و مولانای گرانقدر استفاده می شود ، که همین امر باعث پربار شدن موسیقی سنتی می شود.

 

راهکاری که من می توانم انرا پیشنهاد کنم ، استفاده از بزرگان موسیقی و سایر موسیقی دانان برجسته و صاحب نظر در رسانه های ملی است ، که باعث جذب مخاطب کثیری می شود، اگر این اساتید اقدام به برگزاری کارگاه های موسیقی نمایند، قطعا طیف کثیری از جوانان علاقه مند ، اما سردرگم در دنیای موسیقی به سمت موسیقی فاخر سنتی ایرانی کشیده می شوند.

 

 

در موسیقی کردی نیز باید به اصل و ریشه ی موسیقی توجه داشت اساتید بزرگی نظیر زیرک ،اصغر کردستانی که صاحب سبک و نظر در عرصه موسیقی هستند ، باید به جوانان شناسانده شود و در تبلیغ مثبت موسیقی سنتی و محلی و ملی بکوشیم. برگزاری یادواره های مختلف نیز می تواند بسیار در امر آشتی جوانان نسل جدید با موسیقی سنتی ، بسیار قابل توجه باشد. به جوانان توصیه می کنم حتما دو کتاب مثنوی معنوی مولانا و تصوف تالیف حضرت شیخ محمد المحمد الکس نزانیه را مطالعه کنند چرا که سراسر پند و اندرز و حکمت است.

 

در انتها باید گفت استاد وریا عارفی با سابقه ی 23 ساله در رشته ورزش کشتی نیز ، در صف قهرمانان و صاحب نظران ورزش کشتی استان کردستان هستند که همیشه ما را یاد ان جمله ی معروف می اندازد : عقل سالم در بدن سالم.

 

انتهای پیام/m.r

شنبه 11 خرداد 1398 | 07:51

کد خبر : 33038

منتشر کننده : ف.ف/n

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید