کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

گفتگو با کارآفرین موفق سنندجی؛

میوه های خشک، 150 نفر را روانه بازار کار کرد / بانویی که از پستی و بلندی های کارآفرینی می گوید

کشت و صنعت خانی، بانوی کردستانی، میوه خشک کن، کردستان

در شرکت کشت و صنعت خانی کردستان 60 کارگر به طور مستقیم و بیمه شده و 100 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند که در نوع خود آمار مناسبی در زمینه ی اشتغال زایی در بخش خصوصی را داشته است.

به گزارش کُردتودی، میوه خشک در انواع مختلفی تهیه می شود ، اما اینکه خود این میوه ی خشک بتواند مجوز محصول ارگانیک را کسب کند ،شامل یک امتیاز ویژه و مثبت است که هر تولید کننده ی میوه خشکی در استان کردستان را پوشش نداده است.به سراغ یکی دیگر از بانوان کارآفرین سنندجی خواهیم رفت و احوالات تولید میوه خشک را از وی جویا خواهیم شد.


1- خودتان را معرفی بفرمایید و از چه سالی شروع به این حرفه کردید؟


سمیه یاری هستم ، متولد 1364 از سنندج و دانش آموخته ی رشته ی مهندسی معماری می باشم.از سال 1389 وارد این شغل شدم و جزو اولین کسانی بودم که توانستم میوه خشک را در سنندج به تولید انبوه برسانم.در سال 1393 نیز به یاری خداوند منان توانستم جزو کارآفرینان برتر استان کردستان انتخاب شوم.

 

در شرکت کشت و صنعت خانی کردستان 60 کارگر به طور مستقیم و بیمه شده و 100 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند که در نوع خود آمار مناسبی در زمینه ی اشتغال زایی در بخش خصوصی را داشته است.

 

2- تاکنون چه مقدار هزینه و سرمایه صرف این مجموعه شده است ؟


جدای از آن 500 متر سوله ای که توانستم با کمک اطرافیان و پدرم تهیه کنم ، این محصولات از مجموعه باغات خودمان جمع اوری و فراوری شده اند که مجموعا متراژ این باغ ها به سی هکتار می رسد. بقیه هزینه ها و موارد نیز به صورت جزئی محاسبه نشده اند ولی تماما از سرمایه شخصی خودم بوده و تا به امروز نیز کسی از مسئولین استانی به بنده کمک و مساعدتی نکرده است.

 

از خواص میوه خشک میتوان به داشتم پتاسیم بالا و بهبود بخشیدن سطح انرژی مفید و عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد.

 

 

3- از بانوان نیز در شرکت استفاده کرده اید ؟ چند نفر از کارکنان شرکت کشت و صنعت خانی زن هستند؟


بله با کمال افتخار میتوانم بگویم که حدودا 15 نفر نیز نیروی خانم داریم که سرپرست خانوار هستند و با هماهنگی سازمان بهزیستی جذب شده اند . افرادی که واقعا نیاز به کار داشته اند در اولویت قرار داده شده اند .یکی از سیاست ها و اصول در اساسنامه کاری ما ، بهبود بخشیدن به امر اشتغال مردم بومی استان کردستان به خصوص شهر سنندج است ، که به یاری خداوند منان در حال گسترش این مساله هستیم .

 

عادات مصرف غذایی اشتباه میان مردم ، باعث شده است که امروزه میوه خشک نتواند جای خودش را به مصنوعاتی نظیر شکلات و قند و موارد اینچنینی بدهد ، در سنین اولیه رشد کودکان ، متاسفانه با مصرف موادی نظیر چیپس و پفک که کاملا به روش های صنعتی تهیه می شوند ، باعث می شود که  اختلال در رشد ذهنی و جسمی کودک ایجاد شود.


همچنین مصرف میوه خشک با توجه به داشتن کالری و قند میوه فروکتوز که کاملا طبیعی است مانع از چاق شدن افراد به خصوص بانوان که دارای تحرک کمتری نسبت به اقایان هستند ، می شود.میوه خشک نه تنها باعث تنظیم قند خون می گردد بلکه با مصرف ان و حذف مواد شیمیایی نظیر قند سفید و ابنبات و شکلات سلامتی دندان ها و دستگاه گوارش را نیز تضمین میکنیم.

 

4- در حال تهیه و توزیع چند مدل محصول در بازار هستید ؟ وضعیت بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟


در حال حاضر 10 نوع میوه خشک در بسته بندی های وزنی متفاوت داریم ، تمبر میوه خشک (مانند آلوچه های صنعتی فراوری شده اما کامل ارگانیک و طبیعی) ، رب انار ، آبلیموی طبیعی و آب غوره ، انواع روغن های محلی ، گردو ، لواشک و آب میوه طبیعی نیز در زمره محصولات تولیدی شرکت کشت و صنعت خانی کردستان هستند .بازهم با افتخار عنوان میکنیم که همگی این محصولات ارگانیک هستند.

 

شاید برای شما جالب باشد که بدانید ، در کشور های اروپایی چیزی به نام قند سفید وجود ندارد و مردم در هنگام استفاده از تنقلات به شدت به مواد ارگانیک نظیر میوه خشک و خشکبار روی آورده اند .در حال حاضر از هر تن میوه ی طبیعی حدودا 100 کیلو میوه خشک فراوری می شود . عادات مصرفی اشتباه در میان ایرانیان بسیار رواج دارد ، به طور مثال مصرف چای بالا است و چون قند نیز به صورت کالای مکمل چایی محسوب میشود مصرف قند را نیز بالا میبرد.

 

5- افق و چشم انداز سمیه یاری به عنوان مدیریت شرکت ، برای آینده ی کشت و صنعت خانی ، به کجاها ختم می شود ؟


سعی و تلاش من بر این است که بزرگترین ارائه دهنده ی محصولات میوه خشک در خاورمیانه باشم و از طرفی نیز عنوان بهترین بانوی کارآفرین کشوری را نیز از آن خود کنم . در حال حاضر عضو اتاق بازرگانی نیز هستم که با همین کارت بازرگانی در حال صادرات محصولات مان به کشور عراق هستیم.

 

6- چه گلایه و چه انتقادی به مسئولان استان کردستان در زمینه ی تولید و کارآفرینی دارید؟


در ابتدا باید بگویم که واقعا اگر کسی قصد داشته باشد کار تولیدی راه اندازی کند باید قهرمان ماراتن و دوندگی در زمینه ی کاغذ بازی و بروکراسی اداری باشد چرا که در این مسیر نه تنها مسئولین حمایت نمی کنند بلکه تا در توان دارند سنگ اندازی و مشکل آفرینی می کنند . انتقاد از این که چرا از محصولات تولیدی استان کردستان که بومی می باشد حمایت نمی شود، به طور مثال میوه خشک را از سایر استان ها خریداری و استفاده می کنند.


اگر حمایت از محصولات تولیدی داخلی اتفاق نیافتد که به زودی زود تمامی صنایع از بین خواهند رفت و معضلات بیکاری بیش از پیش گریبان استان کردستان را خواهند گرفت .


من نمی گویم که مرا از قفس آزاد کنید         قفسم برده به باغی و دلم شاد کنید


ما به عنوان تولید کننده بومی در استان کردستان نه مبالغ و کمک های مالی بلا عوض طلب کرده ایم نه به دنبال حمایت های عجیب و غریب هستیم . مسئولان می توانند با اعطای وام های با بهره اندک به پیشرفت و توسعه استان کردستان کمک شایانی کنند.

 

انتهای پیام/a.s

شنبه 3 فروردین 1398 | 08:30

کد خبر : 31734

منتشر کننده : م ر/a

جواد پاسخ شنبه 9 شهریور 1398 | 15:09

0
0

به نظر من ابتدا باید یه کار آفرین با خودش فکر کند انتقاد سازنده میخواهد بشنود و یا تشویق؟
1- ایشان سی هکتار باباش زمین داره انتظار مساعدت داره؟! خوبه والا؟! یه دستگاه درجه یک میوه خشک کنی که روزی چند تن میوه خشک کنه با تمام تشکیلات آن بیشتر از 100 میلیون تومان نیست . پول، میوه و زمین هم که باباش به اندازه کافی داره!
2- اصل اینه که مهندس و کارآفرین واقعی رو حمایت کنید وگرنه مادر من هم رو پشت بوم خونه میوه خشک میکنه
3- تا زمانی که جلوی واردات این طور محصولات رو نگیرند که ما خودمان هم میتونیم تولید کنیم صادرات و برند شدن تصور و خیالی بیش نیست ضمنا تولید میوه خشک و برند شدن نیاز هست که روش خشک سازی آن هم توسط خود ابداع شده باشد که برند واقعی یعنی همین .
4- بروکراسی اداری در ایران بدترین نوع بروکراسی و استاندارد سازی هست . بگذارید ایرانی تولید کند آن کسی که نیاز به آن جنس دارد خودش به سراغ جنس می آید حتی اگر هیچ استاندارد و مطلوبیتی نداشته باشد بعد از پیدا شدن بازار هدف کیفیت تولید رو بالا باید برد مثال همین خودرو پیکان که 60 سال پیش در انگلستان بهترین خودرو بوده آیا الان هم بهترین در انگلستان هست؟؟ ولی اگر بار دیگر تولید شود آن کسی که نیاز به آن دارد باز آن را میخرد. نظیر همین پراید که ماشینی بسیار عقب مانده و ناقص است که مردم برایش سر ودست میشکنند؟
چند نکته برای برند شدن لازم هست که امیدوارم سایت کرد تودی از من این هدیه رو قبول کنند
1- جدال با مشتری ممنوع! یعنی : گلایه مشتری رو گوش کنید و برای انتقاد آن دلیل نیاورید و سعی کنید رفع ایراد شود
2- مشتری میگوید! یعنی : مشتری دستور میدهد چه چیزی می خواهد نه آنکه خواسته شما چیست و مشتری هرگز تحمیل را نمی پذیرد.
3- دزدی ممنوع! یعنی : در برند بودن هیچگاه ارزانی و کیفیت مسئله مهم نیست بلکه استفاده از بسته بندی و تبلیغ منحصر به خود شرط هست و هر بازار هدفی نحوه بسته بندی به خود رو میطلبه و در برندسازی دزدی از سبک برند خاص منجر به جریمه و اخراج محصول از کشور مورد صادرات خواهد شد. نکته :در تجارت جهانی شباهت نوع بسته بندی و استفاده از عکسهای اینترنتی و عکسهایی که از محصول واقعی گرفته نشده باشد سرقت و گمراه کردن مشتری محسوب میشود.
4- تبلیغ کن و به روز باش! یعنی : هر ثانیه نیاز به تبلیغ و افزایش کیفیت و کمیت محصول شرط برند هست لطفا رعایت کن وگرنه محکوم به شکستی!
5- با افزایش کیفیت اجناس قدیمی تر خود رو طرد نکنید دنبال بازار هدف برای کیفیت پایین باش و در صورت نیافتن آن تخفیف بگذار و با کالای قدیمی که مانند فرزند خودت نیز هست با احترام بدرود حیات کن نگذار به مرحله نفرت پیش برود مثال بارز آن همین ماشین پیکان.
6- انتقادات و نحوه فروش مانند قرص دوپینگ محصول هست! یعنی : انتقادات رو به خاطر بسپار و رفع ایراد کن! ناراحت نشو ! سعی کن از دوستان مورد اطمینانت نقد بپذیری و صندق انتقادات مشتریان رو بگذار و فروشت رو با نرم افزار برند خودت انجام بده و شماره مخصوص جهت فروش محصول و مدیرفروش تعیین کن!
ایرانیها اگر تونستند این 6 اصل رو رعایت کنند در تجارت جهانی موفق خواهند بود.

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

ADS

 

پیشنهاد سردبیر:

آرشیو پیشنهاد سردبیر
 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید