کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

کُردتودی گزارش می‌دهد؛

ارکان برتر مساجد شهرستان سنندج در روز جهانی مسجد تجلیل شدند + تصاویر مساجد قدیمی سنندج

مساجد کردستان، روز جهانی مساجد، مسجدهای سنندج، مناره ها

ظهر دوشنبه جشنواره تجلیل از ارکان برتر مساجد شهرستان سنندج در روز جهانی مساجد و در مسجد کافیه‌خانم شهر سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت.

 

دنیس مایکل ولیم روهان شهروند اسرائیلی در ساعت هفت صبح روز ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ مسجدالاقصی را به آتش کشید. در نتیجه این اقدام، ۱۵۰۰ متر مربع از فضای مسجد از بین رفت و منبر ترایخی مسجد منتسب به سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف بن ایوب (سال ۵۸۳ هجری) در آتش سوخت.

 

بر همین اساس در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران سی و یکم مرداد ماه برابر با ۲۱ آگوست هر سال، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

 

مسجد در فرهنگ مردم کردستان از دیرباز جایگاه ویژه‌ای داشته و همواره مورد توجه ویژه مردم این دیار بوده و اکنون نیز شهر سنندج به شهر مساجد و مناره‌ها شهرت یافته است. استان کردستان دو هزار و 100 مسجد دارد که از این تعداد 386 مورد در سنندج، 192 مورد دیواندره ، 364 در سقز، 235مورد در بانه، 96 مورد در سروآباد، 185 مورد در مریوان، در شهرستان بیجار 202، دهگلان 134، کامیاران 161 و در شهرستان قروه 141 مسجد وجود دارد.

 

مساجد از دیرباز در فرهنگ اسلامی به عنوان مامنی برای ارتقاء بعد معنوی و روحی افراد تلقی شده و در این راستا توانسته اند نقش محوری خود را در عرصه‌ های مختلف به ثبت برساند و امروزه هم مساجد این جایگاه مهم و استراتژیک خود را از دست نداده است.

 

در تاریخ اسلام مسجد نه تنها به عنوان محل عبادت و راز و نیاز تلقی می‌ شد بلکه مکان مناسبی برای انجام فعالیت‌ های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دینی، سیاسی و نظامی و برگزاری گردهمایی و جلسات مهم بوده است و به همين دليل مهمترین پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان در دنیا به شمار می رود و به عنوان مهمترین پایگاه مقابله با جنگ نرم علیه دشمن است.

 

مسجد در استان کردستان و در بین مردم متدین آن از جایگاه والا و ارزشمندی برخوردار است به طوری که بیشتر هزینه های خیریه مردم استان به ساخت و تجهیز مساجد اختصاص پیدا می کند و به مناسبت های مختلف برگزاری اعیاد مذهبی و تجمع ها، دایر کردن کلاس های مختلف قرآن، دف نوازی، حفظ و تفسیر مردم استان از زنان و کودکان تا مردها و زنان در مساجد حاضر می شوند.

 

به دليل علاقه قابل توجه مردم به ساخت مسجد در كردستان هم اكنون اين استان در كشور از لحاظ دارا بودن مسجد مقام اول كشور را دارد كه البته در كنار اين مهم تاريخی بودن مساجد و استفاده از معماری های خاص آنها را برای توجه بيشتر به مقوله گردشگری مذهبی فراهم كرده است.

 

ظهر دیروز جشنواره تجلیل از ارکان مساجد در روز جهانی مساجد در مسجد کافیه‌خانم شهر سنندج برگزار شد. آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در این جشنواره گفت: امام خمینی رهبر کبیر انقلاب، با پیشنهاد روز جهانی مساجد به سازمان کنفرانس اسلامی دین خدا و نام خدا را در جهان زنده کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: دشمنان اسلام و قرآن در سال 48 با آتش‌زدن مسجدالاقصی و امروز هم با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونستی درصدد نابودی دین الهی در جهان و تصرف کشورهای اسلامی از نیل تا فرات هستند اما  تنها کشوری که در مقابل آنها ایستاد و همه هزینه‌ها را داد و از مردم بی‌دفاع فلسطین حمایت کرد ایران بود و تنها رهبر آگاهی که همه طعنه‌ها و کنایه‌ها را به جان خرید و آنها را ناکام گذاشت امام خامنه‌ای بود.

 

وی افزود: علارغم تمام جنایاتی که دشمنان اسلام انجام داده‌اند که اسلام را خشن و غیر منطقی و با سیمای زشت جلوه دهند روز به روز بر تعداد مسلمانان در دنیا و همچنین مراکز اسلامی و مساجد به شدت اضافه می‌شود و این از برکات انقلاب اسلامی است که اسلام را به دنیا صادر کرده است.

 

وی افزود: بدون شک کار دشمن ایجاد شکاف میان امت های اسلامی است و همه ما مسلمانان باید با وحدت، اتحاد و همبستگی خود به مقابله با ترفندها و دسیسه‌های دشمنان بپردازیم.

 

ماموستا اقبال بهمنی مدیر مرکز بزرگ اسلامی شهر سنندج نیز با اشاره به اینکه مسجد از صدر اسلام تا امروز مرکز اشاعه توحید، خداپرستی، نبوت،رسالت و قیامت بوده است گفت: پیامبر مکرم اسلام در کنار عبادت و اطاعت در مسجد، بحث تعلیم و تربیت را نیز در مسجد انجام می‌دانند بنابراین امروز باید به این مهم توجه شود که مسجد باید مرکز تعلیم و تربیت اقشار مختلف جامعه باشد.

 

وی گفت: متاسفانه امروز از مسئله تعلیم و تربیت خانم‌ها در مساجد غافل شده‌ایم و کمتر برای آنها در مسجد کلاس برگزار می‌کنیم بنابراین لازم است که هیات امنای مساجد با همکاری ماموستایان، مساجد را به مرکز تعلیم و تربیت تمام اقشار از جمله خانم‌ها تبدیل کنند.

 

وی به نقش اساسی مسجد در بین مردم کردستان اشاره کرد و گفت: امروز بیش از 80 درصد از مساجد در کردستان دارای امام جماعت است و اقامه نماز جماعت بصورت منظم در آن انجام می‌شود.

 

وی یادآور شد: برخی از محله‌های فقیرنشین استان در حال ساخت مسجد هستند اما اصول مهندسی مسجدسازی در آن رعایت نمی‌شود تقاضا داریم که  امور مساجد و شورای مساجد روی ساخت آنها نظارت داشته باشند.

 

حسن عسکری فرمانده ناحیه مقاومت سپاه سنندج نیز گفت:  برای سومین سال سازمان بسیج مستضعفین با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه،  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور اقدام به برگزای مراسم بزرگداشت روز مسجد برای تجلیل از ارکان مساجد نموده است.

 

وی یادآور شد: از دست اندرکاران مساجد تقاضا دارم با صبر و حوصله کاری کنید که همه قشرهای مختلف و خصوصا جوانان حضور پررنگی در مسجد داشته باشند و میدان‌دار فعالیت‌های مسجد باید جوانان باشند و این نیازمند این است که آستانه تحمل و صبر خود را بالا ببریم.

 

و اما گذری اجمالی بر مساجد قدیمی شهر سنندج

 

مسجد رشید قلعه بیگی


این مسجد که در ضلع جنوبی بازار سنندج قرار دارد و اوایل حکومت قاجار ساخته شده ، از قدیمی‌ترین مساجد استان کردستان است.

 

 

مسجد دارای شبستانی دو طبقه با ستون‌های چوبی است. ورودی آن نیم هشتی با قوس‌های متداخل نیم دایره ( هلال )، خواجه نشین و سکوهای اطراف و طاق نماهای متعدد از نوع قوس کلیل با بافت خفته- راسته آجری است.


حیاط، چهار ضلعی و دارای آب نما است. ورودی بنا پله دار است و از دو طرف صحن مسجد به ایوان و شبستان که دارای چهارستون چوبی است، راه می‌یابد. طاق نماهای آجری بیرونی و داخلی از ویژگی‌های تزیینات معماری این مسجد محسوب می‌شود. مسجد رشید قلعه بیگی دارای اتاقی‌هایی در طبقه اول و دوم است که در اصطلاح محلی به آنها اتاق فقیه ( طلاب علوم دینی) می‌گویند.


این مسجد به سبک مسجدهای منطقه کردستان ساخته شده و کلیه ویژگی‌های این مساجد یعنی شبستان ستون دار چوبی ( به ویژه چهار ستون)، ایوان سمت حیاط و ایوان دیگری رو به سمت جنوب را دارا است.

 

مسجد و تکیه عبدالله بیگ


این بنا در بافت قدیمی شهر سنندج، در محله سرتپوله و ضلع شرقی خیابان شهدا قرار دارد.


مسجد عبدالله بیگ دارای دو بخش اصلی است: حیاط که در ضلع جنوبی قرار گرفته و دارای یک آب نما است و بخش دیگر که فضای اصلی مسجد است و با طاق، چشمه طاق و گنبد مسقف شده و دارای ایوانی قوس دار رو به سمت جنوب و حیاط است. اخیراً یک پنجره بزرگ فلزی در این قسمت تعبیه شده است. نوع قوس‌های این بنا یادآور معماری اصفهانی است و در تزیینات آن‌آجر کاری خفته و راسته در نماسازی و گره چینی به کار رفته است. نرده‌های فلزی به سبک اوایل عصر پهلوی نیز در ساختمان مشهود است.


در طرفین ایوان، حجره‌هایی در دو طبقه ایجاد شده که محل آموزش طلاب علوم دینی است. این مسجد را می‌توان در زمره مساجد یک ایوانی کردستان قلمداد کرد. تاریخ دقیق ساخت مسجد مشخص نیست و احتمالاً به اوایل دوره قاجاریه تعلق دارد.
 

مسجد قوله

 

 

این مسجد در محله قطارچیان سنندج، در ضلع جنوبی بلوار کردستان واقع است. بنای آن بر مبنای معماری بومی کردستان ، از ستون‌های چوبی قطور تشکیل شده است. آب نمای گود، سرداب و زیرزمین در این مسجد به خوبی ترکیب شده است.


این مسجد درمحل گودی قرار دارد و از این رو به مسجد " قوله" معروف شده است. احتمالاً  قدمت آن مربوط به اوایل دوره زندیه است و در اوایل دوره پهلوی نیز تغییرات و مرمت‌هایی در آن صورت گرفته است. آب جاری مسجد از قنات‌های شهر تأمین می‌شود و اکنون نیز فعال است.


مسجد ملا احمد قیامتی

 

 

این مسجد در ضلع غربی بازار سنندج، کنار ورودی غربی بازار قرار گرفته است. بنای مسجد به سبک شبستانی و در یک طبقه ساخته شده و دارای یک ایوان ستون‌دار و شبستان با چهارستون چوبی است. مسجد در ضلع جنوبی دارای یک حیاط با آب نما است که از آب قنات بهره می‌جوید. مصالح عمده به کار رفته در آن سنگ، آجر، خشت و چوب است و در طرفین ایوان و شبستان اصلی دو راهرو تعبیه شده است. یکی از ویژگی‌های مسجد، وجود کتیبه‌هایی به خط ثلث از خطاطان مشهور به نام " ملاحسن حزین کردستانی" است که در دیوارشبستان و ایوان نصب شده است.
این مسجد نیز به دوران قاجاریه تعلق دارد.


مسجد میرزا فرج‌الله


این مسجد در ضلع شمالی خیابان ۱۷ شهریور ( سه راهی شیخان ) سنندج قرار دارد. بنا شامل شبستان ستون دار با چهار ستون چوبی است که ایوان ستون دار چوبی در مقابل آن قرار دارد. در اطراف ایوان راهروهایی در دو طبقه ساخته شده است.


معماری این مسجد با اصول و شیوه‌های معماری ایران و متأثر از بنای مسجد دارالاحسان اجرا شده است و تمامی مصالح به کار رفته در آن محلی است.از عمده تزیینات مسجد می‌توان به پنجره‌های مـُشبّک با گره‌چینی و دو ایوان ستون دار در اضلاع شرقی و جنوبی اشاره نمود. این مسجد به دوران قاجاریه تعلق دارد و بانی آن، «میرزا فرج الله وزیر» از افراد صاحب منصب این عصر در کردستان به شمار می‌رفت.


مسجد و قرآن نـِگـِل

 


"نـِگـِل" مرکز دهستانی به همین نام از توابع بخش" کلاترزان" سنندج است که در ۶۵ کیلومتری غرب سنندج و در مسیر جاده سنندج – مریوان قرار دارد.


در کتاب‌های تاریخی " حدیقه ناصریه" و " تحفه ناصریه" مطالبی به این شرح آمده است:" در یکی از دهات این بلوک که نگل اسم دارد... مسیر قدیمی که به مسجد عبدالله عمر یا عبدالله عمران مشهور است و قرآنی در این مسجد هست خیلی بزرگ به خط کوفی نوشته شده".


در داخل مسجد روستای نگل، قرآن خطی از دوران گذشته وجود دارد که بنا به اعتقادات و باورهای مردم ، یکی از چهار قرآن خطی است که در زمان خلیفه سوم" عثمان بن عفان" به رشته تحریر در آمده و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده است. به همین دلیل، مردم اعتقاد زیادی به این کلام الهی دارند و در حل مشکلات و گرفتاری‌های زندگی خود از آن یاری می‌جویند و قسم دروغ به آن را گناهی بزرگ و نابخشودنی می‌دانند. چگونگی انتقال این قرآن به روستای نگل روشن نیست؛ اما با توجه به گفته‌ها و حکایات عامه، این قرآن در دوران صفویه از دل خاک بیرون آورده شد و از آن زمان در مسجد قدیمی روستا به منظور زیارت اهالی منطقه نگهداری می‌شود. مسجد در چند سال اخیر به طور کامل بازسازی شده است.


قطع قرآن، رحلی بزرگ، جلد آن چرمی و رنگ آن قهوه ای تیره است. صفحات قرآن ضخیم و به علت تشابهی که با پوست دارد، در بین مردم به پوست آهو شهرت یافته است. خط قرآن کوفی و دارای نقطه و اعراب و در قسمت سر سوره‌ها و شماره‌های آیات مُطلّا ( طلا کاری ) و مزین به نقوش گیاهی است. براساس شواهد موجود و شیوه نگارش و اعراب گذاری ، احتمالاً این قرآن در سده‌های چهارم یا پنجم هـ . ق نگاشته شده است.


مسجد وزیر

 

 

این مسجد در خیابان شهدا در ضلع غربی پارک شهدا قرار دارد. مسجد دارای شبستان و قابل مقایسه با مساجدی چون «میرزا فرج الله» و«رشید قلعه بیگی»  است. شبستان اصلی مسجد دارای چهار ستون چوبی با تزیینات ، و سر ستون چوبی است سقف مسجد هم چوبی است. در ضلع غربی مسجد محوطه ای قرار دارد که به روش طاق مسقف شده و محل دفن خانواده‌های «مشیر وزیری» و «معتمد هاشمی» است. روی سنگ‌های قبر، نام صاحبان قبر و نیز اشعاری به خط نستعلیق بسیار زیبا و همچنین  نقوش گل و گیاه حجاری شده است. حیاط مسجد در ضلع جنوبی قرار دارد و دارای آب‌نمایی است که آب قنات درآن جاری است.
این مسجد که به دوران قاجاریه تعلق دارد از بناهای زیبای شهر سنندج است.


مسجد وکیل

 

 

یکی از مساجد قدیمی شهر سنندج مسجد وکیل است که در محله قطارچیان و مجاور عمارت وکیل‌الملک، قراردارد. این مسجد توسط خانواده «وکیل» ساخته شده و دارای یک شبستان ستون دار و همچنین حیاط و اتاق هایی برای دفن اجساد این خانواده است. این مسجد در اواخر دوره قاجار، در سال ۱۳۲۸هـ. ق ساخته و سبک معماری مساجد کردستان در آن رعایت شده است. تزیینات معماری آن شامل آجر کاری خفته و راسته در نمای ساختمان است.

 

انتهای پیام/a.p

سه شنبه 30 مرداد 1397 | 08:16

کد خبر : 30644

منتشر کننده : sh.s

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

پیشنهاد سردبیر:

آرشیو پیشنهاد سردبیر
 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید