کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

یک فعال اقتصادی عنوان کرد؛

با سود حاصل از شش ماه در مرز باشماق می‌توان تمام جاده‌های استان را به آزادراه تبدیل کرد

مرز باشماق، تصادف اتوبوس، ترانزیت، باشماق مریوان، اخبار کردستان، سیرانبند بانه

حادثه دلخراش تصادف اتوبوس مسافربری با تانکر حامل مواد سوختی در شهر سنندج اولین فاجعه ناشی از عبور تانکرهای سوختی د استان کردستان نبوده است. سوالاتی در مورد ترانزیت از مرزهای استان کردستان، به ویژه مرز باشماق مریوان در این چند روز اخیر مطرح بوده است.

به گزارش کُردتودی، حادثه دلخراش تصادف اتوبوس مسافربری با تانکر حامل مواد سوختی در شهر سنندج اولین فاجعه ناشی از عبور تانکرهای سوختی نبوده است. گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند. سوالاتی در مورد ترانزیت از مرزهای استان کردستان، به ویژه مرز باشماق مریوان در این چند روز اخیر مطرح بوده است. زریوارخبر با یکی از فعالین مرز باشماق در این رابطه گفتگویی انجام داده است.


نظر شما در رابطه با حادثه تصادف در شهر سنندج چیست؟


ضمن عرض تاسف فراوان بخاطر حادثه غمناک چند روز اخیر در سنندج و تسلیت به تمامی بازماندگان  و مردم فهیم استان کردستان، امیدوار هستم این حوادث هیچوقت تکرار نشوند و با رعایت قانون بتوانیم آرامش و امنیت را برگردانیم. همچنین از زحمات و تلاشهای جنابعالی در راستای تعالی فکری و اطلاع رسانی حرفه ای تشکر و قدردانی می‌کنم.


شرکت‌ها و فعالیت‌های عمده در مرز باشماق مریوان به چه صورت است؟


در مرز بین المللی باشماق 30 شرکت حمل ونقل بین المللی ترانزیت مواد سوختی و  بیش از 70 شرکت حقوقی صادرات و واردات و صدها شخص حقیقی با عنوانهای مختلف اعم از فورواردی و کریری و حق العمل کاری بصورت قانونی فعالیت می نمایند که با احتساب کامیون‌داران استان کردستان و نیروهای خدماتی شرکت‌های متصدی حمل و نقل، جایگاه و نقش مناسبی در زمینه اشتغالزایی در شهرستان مریوان و به‌طور عام در استان کردستان دارند.


ترانزیت صادرات و واردات در این مرز چگونه است؟


به‌صورت روزانه و بر اساس آمارهای موثق از پایانه‌های استان حدود 350 کامیون سبک صادرات و بیش از 280 کامیون کانتینر نزدیک به 150 کامیون حامل مواد سوختی در مجموع بیش از 800 دستگاه کامیون سبک و سنگین از مرز باشماق ورود و خروج دارند که به راستی  باعث شده است این مرز از مرزهای مهم کشور تلقی گردد.


سود حاصل از این حجم از واردات و صادرات چقدر است؟


نکته‌ی مهمی است. سود حاصل از فعالیت‌های گمرکی و انجام تشریفات گمرکی و درآمد ارزی، مقدار غیر قابل باوری است  که روزانه بحساب پایانه کشور واریز می‌گردد. شایان ذکر است با سود حاصله طی شش ماه در مرز باشماق می‌توان تمام جاده‌های استان را به آزاد راه تبدیل کرد. آیا کسی به این فکر کرده است بسیاری از رانندهای کامیون‌هایی که در جاده‌های استان تردد می‌کنند اهل و ساکن کردستان هستند و جالب اینجاست بسیاری از کامیون‌های نفتکش عراقی هم در مالکیت اشخاص ایرانی و راننده ایرانی دارند و از این طریق امرار معاش می نمایند.


آمار هشت ماه گذشته به‌طور تقریبی به این صورت است که به ازای هر کامیون سوخت حداقل 370 دلار، به ازای هر تانكر عراقي روزانه 340 يورو و به ازای هر تانكر ايراني روزانه  300 هزار تومان سود حاصل می‌شود. در این هشت ماه ٤٦٠ ميليون دلار صادرات و ٣٥ميليون دلار واردات وجود داشته است. ٢ميليارد و٥٠٠ دلار ترانزيت كه ١ميليارد و ٥٠٠ دلار از آن مربوط به ترانزيت سوخت است، به حساب پایانه‌های مرزی واریز می‌گردد.

 

در پایان لازم است جهت شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی عرض کنم در خصوص انتشار گزارشی با عنوان (با ارابه های مرگ و زندگی از سلیمانیه ....... )  شرکت قید شده در گزارش حدود سه ماه است هیچ گونه فعالیتی در امر حمل ونقل و ترانزیت در مرزهای باشماق و پرویزخان استان کرمانشاه و به‌طور عام هیچگونه فعالیتی در کشور ایران ندارد. لازم به ذکر است ترانزیت کامیون‌های مواد سوختی برابر توافق صورت گرفته فی مابین دو کشور عراق و ایران صورت می‌گیرد. همچنین در مورد کامیون حادثه چند روز گذشته یادآور می‌شوم که کامیون یاد شده ایرانی و دارای پلاک انتظامی استان کرمانشاه می‌باشد.


انتهای پیام/sh.s

دوشنبه 25 تیر 1397 | 09:53

کد خبر : 30387

منتشر کننده : a.p

شهروند پاسخ سه شنبه 26 تیر 1397 | 08:34

0
1

امام خمینی بارها فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند. اما مسئولین محترم هرگز به مردم پاسخ نداده اند که چرا با وجود این همه حوادث مربوط به تانکرهای نفتی در جاده های بی قواره کردستان هنوز هم راهکار مؤثری برای جلوگیری و یا کاهش اینگونه حوادث در پیش نگرفته اند و این حوادث مرگبار همچنان ادامه دارند، بدون اینکه کسی را از خواب غفلت بیدار کند. و باز نگفته اند ما که آزادراه نداریم و جاده هایمان اصلا برای تردد این بمب های سیار (کامیون های سوخت) مناسب نیست، چرا مسیر ترددشان را از عراق به استانی دیگر منتقل نمی کنند. یکی به مردم بگوید چرا وضع جاده های استان کردستان با گذشت ۴۰ سال از عمر این انقلاب بدینگونه است. آقای رییس جمهور، آقای وزیر راه و شهر سازی دقیقا کجایید؟ صدای ما را می شنوید؟ درد های مردم را درک می کنید؟

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

پیشنهاد سردبیر:

آرشیو پیشنهاد سردبیر

گزارش و تحلیل:

آرشیو گزارش و تحلیل
 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید