مقصران حادثه مرگبار سنندج معرفی شدند | کُردتودی
کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

مقصران حادثه مرگبار سنندج معرفی شدند

راننده تانکر حمل سوخت، شرکت حمل و نقل بین المللی مربوطه، راننده اتوبوس و همچنین شهرداری سنندج به عنوان مقصران اصلی مرگ 11 نفر در حادثه سنندج معرفی شدند.

به گزارش کُردتودی، سرهنگ داوود قاسمیان، رئیس پلیس ترافیک شهری ناجا در این باره گفت: «این حادثه در آغازین ساعات بامداد 20 تیر رخ داد. این در حالی است که در این ساعت تانکرمجوز تردد نداشته است. این تریلی در ساعت 16 و 30 دقیقه از مبدأ ثبت ساعت کرده و طبق قوانین باید در فاصله 2 تا 4 ساعت پس از این زمان از محدوده شهری عبور می‌کرده که این اتفاق به هر دلیلی رخ نداده و تانکر در اوایل بامداد به این محدوده رسیده است. به این ترتیب راننده کشنده که در مسیر مریوان- سنندج در حرکت بوده است به‌دلیل ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و به‌دلیل داغ شدن ترمزها در شیب بلوار حسینی - محل حادثه- و همچنین متصدی شرکت حمل و نقل بین‌المللی به‌دلیل رعایت نکردن قوانین اعزام کامیون به میزان 50 درصد مقصر شناخته شده‌اند.»

 


قاسمیان افزود: «همچنین راننده اتوبوس به‌دلیل اینکه خارج از مقررات جاری در بیرون از محدوده پایانه اقدام به سوار کردن مسافران کرده بود به میزان 25 درصد مقصر اعلام شد و شهرداری سنندج نیز که با وجود هشدارهای مکتوب از سوی پلیس نسبت به نصب سرعت گیر و علائم هشدار دهنده در شیب بیش از 10 درصد بلوار حسینی کوتاهی کرده و محل را ایمن‌سازی نکرده و برای ترمیم کمربندی و راه‌اندازی آن اقدامی انجام نداده بود بر اساس تبصره 3 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، به میزان 25 درصد در وقوع این تصادف مقصر شناخته شده است.»


رئیس پلیس ترافیک شهری ناجا ادامه داد: «مسیرهای جاده‌ای این منطقه کوهستانی هستند و در این شرایط کامیونی که با محموله مواد سوختی وارد این مسیر می‌شود باید این شرایط را در نظر بگیرد. این تانکر پس از طی این مسیر و شیب بلوار حسینی علاوه بر ترمزها، لاستیکش نیز در حد اشتعال داغ شده و آثار آن در مسیر مشخص بود. همین امر نیز سبب تصادف شده بود.»
 


درخواست وزیر راه برای پیگیری سریع


وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رئیس سازمان راهداری از وی خواست تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن گزارش تفصیلی حادثه اتوبوس سنندج را نهایی کند.



عباس آخوندی در نامه خود خواسته که گزارش گروه فنی اعزامی به سنندج در دو سطح پیگیری شود. نخست کمیسیون‌های ماده‌های ۱۱ و ۱۲ ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در جریان آن کلیه مدارک ماشین‌ها، رانندگان و شرکت‌های متبوع آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

همچنین وزیر بخشی از این گزارش را برای بررسی به کمیسیون ایمنی راه‌ها فرا خواهد خواند تا با توجه به جامعیت آن و محدوده اختیارات قانونی که برای این کمیسیون در نظر گرفته شده، با نهایی شدن دستورات لازم از وقوع سوانح مشابه جلوگیری و با مقصران برخورد شود.



تحویل 10 جسد به خانواده ها


غلامرضا همایون‌پور- مدیرکل پزشکی قانونی ‌استان کردستان- نیز به تسنیم گفت: آزمایش‌های تعیین هویت قربانیان اتوبوس سنندج انجام شد و هر 11 نفر از فوت‌شدگان که از طریق اداره‌ کل پزشکی قانونی استان کردستان معاینه و نمونه‌برداری شده بودند با نتایج DNA مطابقت داشته و 10 نفر از جانباختگان تحویل خانواده و یک نفر دیگر نیز که احتمال می‌رود جسد راننده تانکر باشد به‌ محض مراجعه خانواده‌اش تحویل آنان داده می‌شود.وی تصریح کرد: از نخستین ساعات اعلام حادثه آتش‌سوزی تیمی از پزشکان و تکنیسین‌های پزشکی قانونی شروع به معاینه اجساد و نمونه‌گیری کردند و نمونه‌ها را برای انجام آزمایش تعیین هویت به آزمایشگاه سازمان پزشکی قانونی کشور ارسال کردند و در کوتاه‌ترین زمان همه نتایج اعلام و اجساد شناسایی شده تحویل بستگان شد.



این حادثه مرگبار بامداد چهارشنبه 20 تیردر حالی رخ داد که اتوبوس سنندج-تهران در حالی که به فاصله 50 متر از خروجی پایانه مشغول مسافرگیری بود، تانکر حامل مازوت که در شیب تند بلوار حسینی ترمز بریده بود با سرعتی سرسام آور به عقب آن برخورد کرد و در چشم بر هم زدنی به همراه اتوبوس و مسافرانش منفجر شد. در این واقعه هولناک 11 نفر از مسافران اتوبوس و راننده تانکر زنده زنده سوختند و راننده و کمک راننده اتوبوس و چند نفر از سرنشینان خودروهای عبوری نیز مجروح شده و به بیمارستان انتقال یافتند.

 


منبع: روزنامه ایران


     

 

انتهای پیام/m.r

    یکشنبه 24 تیر 1397 | 08:48

    کد خبر : 30378

    منتشر کننده : م ر/a

    مرتضی پاسخ یکشنبه 24 تیر 1397 | 09:40

    0
    2

    مقصرواقعی کسانی هستن که به استاندارهای خروجی و بلوار وساخت این سامانه جاده ای توجه نداشته اند زمانی سایر عوامل مقصر هستن که ما تمام زیرساخت های اصولی را داشته باشیم . با کمال تاسف نقش مدیران ذیربط دراین پروژه که به شهادت بدنه کارشناسی دستگاه مسکن وشهرسازی تکمیل کنار گذر را متوقف و اعتبارات آنرا به گردنه صلوات آباد گسیل کردن به عقیده همان کارشناسان هدف چپاول و حیف ومیل کردن بودجه بوده ...

    امیرعلی پاسخ یکشنبه 21 مرداد 1397 | 12:14

    0
    0

    مقصر اصلی سازمان راهداری است که به شرکت های اتوبوسرانی و راننده ی اتوبوس اجازه ی سوار کردن مسافر بین راهی داده و برای مسافرین بین راهی بلیط جداگانه صادر می نماید .
    مقصر بعدی پلیس راهنمایی و رانندگی است که اجازه ی رانندگی در آن ساعت را صادر نموده و در طول 200 کیلومتر از پلیس راه تا شهر سنندج هیچکس کامیون را متوقف ننموده .

    کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
    لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    نام *
     

    کد امنیتی Captcha image
     
       

    پیشنهاد سردبیر:

     

    کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید