کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

ماجرای چیدمان چشم نواز اما خطرناک / استفاده از مواد قندی در ماه رمضان توصیه نمی شود

هیچ دقت کردید در طول سال آنقدری که در ماه رمضان مردم شیرینی می‌خرند آن هم از نوع زولبیا و بامیه در طی سال این قدر شیرینی تهیه نمی‌کنند انگار در این ماه قنادی‌ها بیشتر موظف هستند که کام مردم را شیرین کنند.

به گزارش کُردتودی، بازارشان همین یک ماه رمضان داغ است ، اما خوردنشان شاید 11 ماه طول سال را باید به دنبال درمانش باشی، شیرینی پر طرفداری که از دور زمانی بین مردم ایران خصوصاً کردستانی ها رواج زیادی داشته و هنوز هم به همان قوت باقی مانده است.


صفهاي طولاني جلوي قناديها همه نشان از رونق بازار اين شيريني خوشمزه دارد. اما خريد زولبيا و باميه هم فنون خاص خودش را دارد. هنگام خريد هر ماده غذايي قاعدتا به سالم بودن آن توجه ميكنيد. اين نوع شيريني نيز از اين قاعده مستثنا نيست.

 

کافی است ماه رمضان برسد همه منتظرند تا زمان افطار شود و سفره شان را از زولبیا و بامیه رنگی کنند. در این اثنی شیرینی فروش‌ها هم به نوبه خود می‌دانند که چگونه  سینی‌های زولبیا و بامیه را روی پیشخوان خود بچینند تا روزه داران هوس خرید کنند.

 

تهیه زولبیا بامیه در ماه رمضان برای بعضی‌ها تنها مزه محسوب نمی‌شود و برای برخی تنها نوستالژیک است انگار ماه رمضان که می‌شود غیر ممکن می‌شود که سر سفره زولبیا و بامیه و گوش فیل  نباشد.

 

بعضی‌ها این شیرینی پرطرفدار را از قنادی‌های خاص تهیه می‌کنند و قیمتش هم برایشان مهم نیست و برخی نیز برایشان فرق ندارد و آنرا از هر کجا تهیه می‌کنند بعضی‌ها هم اصلاً اهل خوردن زولبیا و بامیه نیستند اما طبق رسوم آنرا در سفره می‌گذارند.


 نتیجه اینکه پس از یک ماه روزه داری نه تنها وزن کم نمیکنیم بلکه با چند کیلو اضافه وزن دوباره به رژیم غذایی معمول خود برمیگردیم و روند چاقی واضافه وزن را با الگوی غذایی غلط هم چنان دنبال میکنیم ...

 

زولبیا و بامیه، شیرینی که به تلخی می انجامد


استفاده از مواد قندی در ماه رمضان توصیه نمی شود
آرزان مولودی کارشناس تغذیه اظهار کرد: هنگام افطار ذخیره قندی بدن بسیار کم است و به همین دلیل بهتر است در زمان افطار با خوردن مواد قندی این کمبود جبران شود.


وی گفت:  هنگام افطار توصیه میشود زولبیا یا بامیه البته به مقدار کم مصرف شود، چرا که مصرف بیش از حد آن به خاطر استفاده از روغن، کره و ماست و ادویه جات مختلف درترکیبات این نوع شیرینی ها و عدم اطمینان کافی به منابع مذکور ممکن است سبب مسمومیت های غذایی شود.

 

وی ادامه داد: سودمندترین قندهای طبیعی است، استفاده شود که اثرات جانبی بسیار کمی هم دارند، البته در خوردن آنها نیز نباید زیاده روی کرد و بیشتر از ۵ عدد خرما و دو تا سه قاشق غذاخوری کشمش در طول روز نباید میل کرد.

 

مولودی  با بیان اینکه ، زولبیا و بامیه در زمان کوتاهی میزان زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن میکند بطوریکه جذب قند زولبیا و بامیه به علت داشتن چربی زیاد، 2 تا سه ساعت طول میکشد اظهار کرد: این شیرینی ها را نباید از دستفروش ها خرید و همچنین باید عطر، طعم مناسب و رنگ مناسبی داشته باشند؛ضمن اینکه آثار ذرات سوخته شده روی آنها نباشد. 


وی گفت: افراط در مصرف زولبیا و بامیه که مملو از قندهای تصفیه شده و چربی های اشباع شده است و در اثر جوشیدن، مواد سمی را در آن ایجاد می شود، سلامت روزه داران را به خطر می اندازد.


این کارشناس تغذیه یادآور شد: از گذشته مرسوم بوده که این ماده خوراکی بر سر سفره افطار قرار گیرد و متاسفانه برخی افراد بین 200 تا 300 گرم زولبیا و بامیه را یک جا مصرف می کنند و از عوارض آن آگاه نیستند.

 

 

انتهای پیام/m.r

    دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 | 07:24

    کد خبر : 29863

    منتشر کننده : م ر/a

    هیچ نظری ثبت نشده است!

    کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
    لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    نام *
     

    کد امنیتی Captcha image
     
       

    ADS

    ADS

    ADS

     

    پیشنهاد سردبیر:

    آرشیو پیشنهاد سردبیر
     

    کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید