کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

فرصت نظرورزی و تعامل علمی در نخستین همایش آموزش مطالعات اجتماعی کردستان

همایش کشوری مطالعات اجتماعی در کردستان, همایش کشوری مطالعات اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان استان کردستان, دانشگاه فرهنگیان استان کردستان, دکتر یحیی

نخستین همایش کشوری «آموزش مطالعات اجتماعی» با حضور جمع کثیری از مسئولین, اساتید و دانشجویان از صبح تا غروب در دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج برگزار شد.

به گزارش کُردتودی، دیروز نخستین همایش کشوری «آموزش مطالعات اجتماعی» با حضور جمع کثیری از مسئولین, اساتید و دانشجویان از صبح تا غروب در دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج برگزار شد.

 

همایشی با هدف ایجاد فرصت نظرورزی و تعامل علمی میان صاحب نظران و به اشتراک گذاری دانش آموزش محتوا در آموزش مطالعات اجتماعی, ایجاد فرصت برای تامین و تولید دانش آموزش محتوا در آموزش مطالعات اجتماعی, زمینه سازی برای جلب توجه جامعه علمی به ضرورت تولید و اشاعه دانش آموزش مطالعات اجتماعی و در نهایت ایجاد فرصت برای رشد و بالندگی حرفه ای مدرسان و اعضای هیئت علمی در زمینه آموزش محتوا در آموزش مطالعات اجتماعی.

 

 

در این همایش دکتر یحیی معروفی رییس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان گرامیداشت هفته معلم، همزمانی این همایش را با این هفته به فال نیک گرفت و اظهار کرد: این همزمانی با هدف قدردانی از ساحت معلمان و متبرک کردن همایش با نام مقام معلم و استاد برگزار شد.

 

وی افزود: به باور من هرچند یک روز خاص را بصورت نمادین به نام معلم نامگذاری کرده اند ولی نیاز به یادگیری و آموزش از مکتب استاد یک نیاز همیشگی است که روز و هفته نمی‌شناسند بنابراین باید همه روزها مقام معلم را بزرگ دانست.

 

دکتر معروفی گفت: استادی که نتواند شاگردانی بهتر از خود تربیت کند وظیفه خود را در کسوت معلمی به خوبی ایفا نکرده است امروز هم در دانشگاه فرهنگیان تمام تلاش من و همکاران این اسیت که شاگردانی بهتر از خود تربیت کنیم.

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان با اشاره به اینکه انسان به عنوان موجودی اجتماعی از همان آغاز زندگی، فرآیند تکامل اجتماعی خود را شروع می‌کند، اظهار کرد: پرورش بعد اجتماعی انسان، از ضروریات زیست انسانی و از اولویت‌های اصلی نظام‌های تعلیم و تربیت محسوب می‌شود .

 

وی افزود: نظام آموزش و پرورش به عنوان یک نظام گسترده و وسیع اجتماعی از ابزارها و نهادهای گوناگونی برای تربیت اجتماعی نسل جدید بهره می‌گیرد که مدرسه، آموزش و برنامه درسی از مهم‌ترین آن‌ها است .

 

معروفی با بیان اینکه تربیت اجتماعی یکی از مهم ترین کارکردهای نظام آموزشی به طورعام و برنامه درسی به طور خاص، ناظر بر ایجاد و رشد مجموعه‌ای از شناخت‌ها، عواطف و مهارت‌های اجتماعی در دانش‌آموزان است، گفت: تربیت اجتماعی به معنای پرورش دانش‌ها، نگرش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی اجتماعی است و نسبت به سایر اهداف آموزش عمومی دارای نوعی اولویت و تقدم اخلاقی است .

 

وی تصریح کرد: این امر بدان دلیل است که تربیت اجتماعی، دانش‌آموزان و شهروندان را برای مشارکت فعالانه در فرآیند سازگاری، اصلاح، بازسازی و بهبود آگاهانه جامعه خویش آماده می‌سازد .

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان با تأکید بر اینکه آموزش مطالعات اجتماعی، چنانچه مبتنی بر رویکردهای فعال تدریس صورت گیرد، پیوند ناگسستنی با تربیت اجتماعی و شهروندی دارد، گفت: اگر این آموزش‌ها، با روش‌های مؤثر، جذاب و متناسب با ظرفیت‌های روانی دانش‌آموزان ارائه شود، نه تنها می‌تواند به مؤثرترین حوزه‌های یادگیری و درس مورد علاقه‌ دانش‌آموزان تبدیل شود، بلکه اثری ماندگار در روش و مَنش آنها در زندگی فردی و اجتماعی دوران بزرگسالی خواهد داشت .

 

وی با اعلام اینکه چنانچه معلمان از روش‌های فعال و یادگیرنده‌ محور استفاده کنند، با تنوع بخشی و استفاده از روش‌های مناسب به جذابیت و غنای تدریس می‌افزایند، تصریح کرد: با این اقدام معلمین می‌توانند یادگیرندگان را براساس برانگیزاننده‌های درونی و ترغیب فعالیت‌های خودانگیخته هدایت کنند .

 

معروفی یادآور شد: نتیجه نهایی که از این اقدام کسب می‌شود این است که منش‌های نیکویی چون تأمل و تفکر در قضاوت و تصمیم گیری، استدلال منطقی، استقلال و خوداتکایی در قضاوت، عزت‌نفس و اعتماد به نفس، قابلیت و رهبری تعهد نسبت به امور اجتماعی و تحمل و شکیبایی در مواجهه با موقعیت‌های نامأنوس حاصل خواهد شد .

 

 

دریافت 85 مقاله به نخستین همایش کشوری «آموزش مطالعات اجتماعی»

دکتر رشید احمدی‌رش دبیر علمی نخستین همایش کشوری «آموزش مطالعات اجتماعی» با اشاره به اینکه نهاد آموزش و پرورش به عنوان مؤثرترین نهاد اجتماعی در جامعه‌‌پذیر کردن افراد جامعه نقش مهمی را ایفا می کند، اظهار کرد: این مهم به گونه ای است که ضعف عملکرد این نهاد عمده تأثیر مستقیمی بر روی سایر نهادهای جامعه خواهد داشت.

 

وی افزود: به همین خاطر توجه به جایگاه نهاد عمده آموزش و پرورش و به ویژه توجه به کیفیت آموزش دانش مطالعات اجتماعی می‌تواند زمینه ایجاد جامعه‌ای توسعه یافته و متعادل، با شهروندانی مطلوب و مسئولیت‌پذیر را فراهم سازد.

 

دبیر علمی نخستین همایش کشوری آموزش مطالعات اجتماعی در خصوص نقش دانشگاه فرهنگیان در برگزاری همایش بیان کرد: در راستای توسعه تعاملات علمی- دانشگاهی برای کسب معلومات، تبادل دستاورهای علمی، اطلاع از یافته‌های جدید در علم و دانش و حضور مؤثر در نهضت تولید علم بومی و به ویژه آموزش مفاهیم و مبانی مطالعات اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان کردستان نسبت به برگزاری همایش ملی با عنوان آموزش مطالعات اجتماعی با محوریت کمک به آموزش و تربیت شهروندان مطلوب و نیز واکاوی چالش‌ها و مسائل مرتبط با این موضوع، همت گماشت.

 

وی با اعلام اینکه 85 مقاله به دبیرخانه همایش رسید گفت: از این تعداد مقاله بعد از یک پروسه داوری با حضور 30 استاد دانشگاهی 46 مقاله بصورت پوستر و 9 مقاله به صورت ارائه شفاهی در چهار پنل تخصصی پذیرفته شد

 

احمدی‌رش در پایان یادآور شد: در صورت غفلت و فروگذاری توجه به مطالعات اجتماعی و جامعه شناسی، تعلیم و تربیت کشور بخش عمده‌ای از توان خود را در ساخت شهروندانی توسعه گرا، مشارکت جو، مسئولیت‌پذیر، منتقد و معقول که لازمه زیستن در جهان پرآشوب مدرن است، را از دست خواهد داد.

 

در ادامه این همایش چهار پنل تخصصی با عناوین مختلف و با حضور اساتید و داوران برگزار شد که در پنل تخصصی اول سه مقاله با موضوعات  واکاوی علل عدم تحقق اهداف برنامه درسی علوم اجتماعی دوره ی متوسطه دوم در رفتار و عملکرد فردی و اجتماعی دانش آموزان براساس دیدگاه دبیران علوم اجتماعی شهرستان سقز, بررسی محتوای آموزش جامعه شناسی, مقایسه کتب جامعه شناسی مقطع متوسطه ایران  و امریکا و بررسی نگرش دانشجویان نسبت به کاربرد فن آوری اطلاعات در آموزش مطالعات اجتماعی مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ارائه شد.

 

در دومین پنل تخصصی موضوعات تحلیل برنامه درسی مطالعات اجتماعی سه سال دوره اول متوسطه از نظر میزان توجه به مولفه های آموزش چند فرهنگی و تحلیل نشانه شناختی جایگاه مفهوم دیگری ارائه و بررسی شد.

 

اما در سومین پنل تخصصی مقالات بررسی میزان استفاده از مولفه های مهارت های اجتماعی در کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان و بررسی میزان انعکاس شاخصه نظم اجتماعی ابعاد و مولفه های آن در برنامه درسی مدارس متوسطه اول بررسی شد.

 

در چهارمین و آخرین پنل نیز مقاله آموزه های تربیتی پست مدرن و دلالت های آن برای آموزش مظالعات اجتماعی و مقاله روایتی از اجرای آموزش گفت و شنودی در کلاس درس مطالعات ششم اجتماعی ارائه شد.

 

 

دبیرخانه دائمی همایش کشوری آموزش مطالعات اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان کردستان دایر می شود

 

دکتر مسعود الماسی رییس پردیس فرهنگیان شهید مدرس سنندج و دبیراجرایی نخستین همایش کشوری آموزش مطالعات اجتماعی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، منطقه کردستان با ابزار خرسندی از سطح کیفی مثبت نخستین همایش کشوری آموزش مطالعات اجتماعی گفت: مقالات ارائه شده در این همایش باعث ایجاد درگیری ذهن برای مخاطبین شد.

 

وی با بیان اینکه این همایش با تمرکز بر 16 محور اصلی برگزار شد افزود: انتخاب محورهای همایش متکی بر ارائه راهکارهای علمی و راهبردهای تدریس مؤثر در آموزش مطالعات اجتماعی صورت گرفت تا بتوان از طریق نتایج کسب شده در حوزه آموزش مطالعات اجتماعی و ارتقاء کیفیت قدرت استدلال معلمین گام مثبتی را برداشت.

 

دبیر اجرایی نخستین همایش کشوری آموزش مطالعات اجتماعی، با بیان اینکه برگزاری این همایش‌ها اقدامی سازنده در مسیر هم‌فکری، هم‌اندیشی و تفویت گفتمان مشترک میان حوزه آموزش کل کشور تلقی می‌شود، گفت: تمامی مقالاتی که به بخش پایانی همایش راه یافته‌اند در رتبه‌بندی ISC و CIVILICA به چاپ خواهند رسید.

وی تاکید کرد: در ارتباط بین نظریه و عمل دچار مشکل هستیم از 20 سال پیش بحث تفکیک زباله در کردستان مطرح شده است اما فقط 20 درصد عملیاتی شده است, چالش عظیم ریزگردها در استان وجود دارد که نیازمند تعاملات بین المللی است اما کاری در این حوزه انجام نشده است,  امروز بعد از گذشت سالیان دراز هنوز در برخی از شهرستان های استان فاضلاب ها وارد رودخانه می شوند اما هیچ کاری در این حوزه انجام نمیشود پس در حوزه مطالعات اجتماعی جا برای کار کردن و مطالعه و بررسی و ارئه راهکار وجود دارد.

 

وی در پایان با اعلام اینکه خوشبختانه در برگزاری این همایش شاهد همکاری و همفکری نهادهای علمی و اجرایی استان کردستان به ویژه مدیریت استان و دو پریس شهید مدرس و بنت‌الهدای کردستان بودیم، یادآور شد: نتیجه این هم‌افزایی و هم‌فکری تبدیل همایش به برندی برای دانشگاه فرهنگیان کردستان و استقرار دبیرخانه دائمی همایش کشوری آموزش مطالعات اجتماعی در این دانشگاه شد.

 

پایان بخش این همایش تقدیر از اساتید, کارکنان و دانشجویان نمونه و برتر دانشگاه فرهنگیان استان کردستان بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/a.p

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 | 10:14

کد خبر : 29714

منتشر کننده : الف ک/kd

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

پیشنهاد سردبیر:

آرشیو پیشنهاد سردبیر

گزارش و تحلیل:

آرشیو گزارش و تحلیل
 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید