کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

مروري بر سوانح هوايي در ايران

سوانح هوایی ایران، مروری بر همه سوانح هوایی، همه سقوط هواپیماهای کشور، صنعت هوایی کشور

يك بار ديگر سقوط هواپيما در ايران، جمعي از هموطنان ما را عزادار كرد و توجه افكار عمومي را به سوي صنعت هواپيمايي كشور معطوف ساخت. هر چند به دليل تأخيرهاي وقت و بي وقت، اين صنعت هميشه مورد توجه رسانه ها و مردم است.

به گزارش کُردتودی، در اين نوشتار تاريخچه سوانح هوايي براي هواپيماهاي مسافري ايران در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي را مي آوريم. با اينكه در سال هاي گذشته سقوط هواپيماهاي توپولف سهم عمده اي از سوانح را به خود اختصاص داده اما بازخواني اين تاريخچه تلخ، نشان مي دهد سهم هواپيماهاي غربي در سقوط ها تقريبا برابر با هواپيماهاي شرقي است.


از 31 خرداد 59 كه اولين سانحه هوايي ثبت شده در تاريخچه ما به وقوع پيوست تا 24 تيرماه 88 كه آخرين آن حادث شد 4 فروند هواپيماي توپولف سقوط كرده كه جمعا 449 كشته برجاي گذاشته است. در همين مدت 4 فروند از انواع هواپيماي بويينگ در ايران سقوط كرده يا دچار سانحه شده كه جمعا 204 نفر را به كام مرگ فرستاده است. انواع هواپيماي فوكر هم 3 فروند سقوط داشته كه 148 كشته برجاي گذاشته اما يك فروند فوكر دچار سانحه شده و تلفات جاني نداشته است.


از 31 خرداد 59 كه اولين سانحه هوايي ثبت شده در تاريخچه ما به وقوع پيوست تا 24 تيرماه 88 كه آخرين آن حادث شد 4 فروند هواپيماي توپولف سقوط كرده كه جمعا 449 كشته برجاي گذاشته است.


در اين سال ها 2 فروند هواپيماي ايليوشين سقوط كرده كه جمعا 280 نفر كشته شدند. در يكي از اين سوانح 276 نفر جان باختند. هواپيماي آنتونوف با 2 سقوط در ايران 53 نفر را به ديار باقي فرستاد. هواپيماهاي ياك و ايران 140 هم هر كدام يك سقوط داشته اند كه اولي 30 كشته و دومي 5 كشته برجاي نهاد.


در جهان به طور كلي 5 شركت هواپيما مي سازند كه بويينگ، ايرباس، فوكر، توپولف و آنتونوف نام دارند. غير از ايرباس كه تنها يك سقوط به دليل هدف قرار گرفتن توسط ناو آمريكايي وينسنس داشته و سانحه عادي نداشته، محصولات بقيه كمپاني هاي هواپيماسازي جهان، تعدادي از هموطنان ما را به كام مرگ فرستاده است. يعني در ايران سانحه ايجاد كرده اند. با اين حال ايرباس با 2 سقوط بحث برانگيز در سال 2009 ترديدهاي بسياري را برانگيخت.

 

آن هم هواپيماهايي كه مدرن بودند. سقوط چند فروند بويينگ در سال هاي پاياني دهه 90 و ابتداي هزاره سوم، موجب لغو برخي قراردادهاي خريد اين نوع هواپيما شد. بنابراين امكان حادثه براي هر نوع هواپيمايي در جهان وجود دارد با اين حال دقت ها را بايد افزون كرد تا سوانح تلخ به حداقل برسد.

 

منبع: کیهان

دوشنبه 30 بهمن 1396 | 08:32

کد خبر : 28873

منتشر کننده : o.o

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

پیشنهاد سردبیر:

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید