Go Up
kurdtoday
گروه : اجتماعی

گرایش به مد و مد گرایی مدرن/ از هنجارشکنی اجتماعی تا بهانه ای به نام شیک پوشی !

گرایش به مد ،مد گرایی مدرن، از هنجارشکنی اجتماعی،بهانه ای به نام شیک پوشی ،  ویترین‌های مغازه‌ها

با گردشی کوتاه در خیابان‌های سطح شهر خواهیم دید که ویترین‌های مغازه‌ها با لباس‌های رنگارنگ و مدلهای گوناگون در معرض دید مشتریان است، لباس‌هایی که به دلیل داشتن رنگ‌های زننده مشتریان را به خود جذب می‌کند...

به گزارش کُردتودی، یک روز مانتوهای بلند و روز دیگر مانتوهای کوتاه، یک روز آرایش موی سر به سبک آلمانی و روز دیگر موهای بلند واصلاح نشده، زمانی شلوارهای با پارچه ى گشاد که روی زمین کشیده می شود، و زمانی دیگر، شلوارهای تنگ و کوتاه، مد می شوند.


همین موضوع باعث به وجود آمدن نوعی چشم و هم چشمی در جامعه شده است و پیامد آن عدم آرامش روحی برای افراد است چرا که خود نمی توانند برای زندگی خود تصمیم بگیرند و این جامعه مصرفی و مد گرا است که برای آنها تصمیم گیری می کند که حال چه بخرند و چه کاری انجام بدهند و آنها را تبدیل به انسانهای منفعل ساخته که درون این کشتی طوفان زده گرفتار شده اند و ناآگاهانه راهی جز پیروی کردن ندارند.


جهانی که امروزه در آن زندگی می کنیم  را می توان به لحاظ سبک زندگی، جهانی مصرفی دانست و این امر نیز ارتباط نزدیکی با منطق اقتصادی حاکم بر جهان یعنی منطق سرمایه داری دارد.


اقتصاد ماشینی به دلیل تولید انبوه و مازاد تولیدی که از خود بر جای گذاشت جایگزین اقتصاد معیشتی گردید و به تبع آن سود سرشاری را نیز به همراه داشت.


منطق سرمایه داری به منظورانباشت دم افزون سرمایه نیازمند به مصرف رساندن کالاهای حاصل از تولید انبوه خود است و به همین دلیل باید به دنبال بازار مصرف انبوه باشد.


مسلم است که بازارهای موجود در هر جامعه ای محدود و در معرض اشباع می باشد و لذا سرمایه داری برای بقای خود می بایست از داخل مرزها فراتر رفته و بازارهای موجود در جوامع دیگر را نیز در اختیار خود بگیرد. اما این امر با یک مشکل اساسی مواجه است. بازار مصرف، آن هم مصرف انبوه مستلزم تغییر ذائقه بازار به تناسب محصولات تولید شده است و در غیر این صورت این امکان وجود نخواهد داشت و سرمایه داری برای ادامه بقا با مشکل روبه رو خواهد شد. حال تنها راهی که پیش رو باقی می ماند این است که سرمایه داری همراه با ورود خود به هر جامعه ای فرهنگ مصرف را نیز وارد آن جامعه نموده تا بدین وسیله بتواند کالاهای تولید شده خود را به مصرف برساند.

 


یکی از ابزارهای مؤثر در بحث انتقال فرهنگ و سبک زندگی پدیده مُد می باشد که دریک زمان معینی رواج پیدا می کند و به دو قسم وارد می شود یا مادی چون لوازم خانگی و لباس یا غیر مادی  چون نحوه زندگی و رفتارها.شاید شما دوست نداشته باشید که با یک بلوز نارنجی و احیانا شلوار لوله تفنگی به رنگ زرشکی و رنگ موی قرمز در جمع ظاهر شوید، اما خیلی ها هستند که این مدل را می پسندند و اگر از آنها بپرسید چرا نارنجی؟ می گوید مد است.دراین زمینه به میان مردم رفتیم و نظرات ان ها را در این زمینه جویا شدیدم که در ادامهمی خوانید.


یکی از شهروندان گفت:امروزه فقط بحث مُد در لباس خلاصه نمی شود، بلکه انواع لوازم آرایشی، وسائل زندگی، اتومبیل و کالاهای دیگر توسط مد قابلیت مصرف را در بین افراد جامعه پیدا کرده اند.


شرمین نصرتی ادامه داد: رسانه های مختلف چون ماهواره، اینترنت، تلویزیون و... از ابزار ترویج مدو ورواج مد گرایی و مصرف گرایی محسوب می شوند و دوستان ما همگی از این رسانه ها الگو می گیرند ما زمانی که در جمع حاضر می شویم دوست داریم که چون دوستانمان باشیم و به قول معروف خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو.


*پوشیدن ساپورت و مانتوهای کوتاه جنگ با عفت است
یکی از بانوان محجبه شهر سنندج نیز با اعلام اینکه برای خرید یک لباس که پوشش کامل داشته باشد باید تمام مغازه‌های سطح شهر را گشت، گفت: متاسفانه فرهنگ اسلامی رو به کمرنگ شدن است و فرهنگ غربی روز به روز در جامعه ما در حال پیشروی است.


سعیده لشکری افزود: زن مسلمان چادر را هدیه نور چشمی رسول خدا می‌داند نه اسباب خجالت و حقارت و گوهر وجودش را در صدف عفت نهان می‌کند نه اینکه با ساپورت و مانتوهای کوتاه و رنگارنگ به جنگ عفت برود.


وی با بیان اینکه مقوله عفاف و حجاب فقط شامل پوشش بدن نیست، عنوان کرد: عفاف در کلام در نگاه در رفتار و کردار نمود دارد و یک زن عفیفه مسلمان حرمت حریم‌ها را باید بداند و محرم و نامحرمش مشخص باشد.


 وی اضافه کرد: دختران جامعه امروز باید بدانند حیا و حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است و  در نهایت اگر زنان قدر و قیمت خود را بدانند و از پوشیدن لباس‌هایی که برگرفته از فرهنگ غربی است بپرهیزند الگو و نمونه‌ای برای زنان تمام جوامع خواهند شد و از بسیاری از گزندها و آسیب‌های اجتماعی در امان خواهند بود.

 


یکی دیگر از شهروندان مسن عنوان کرد: متأسفانه در فرهنگ امروزی پیروی کردن از مد و مد گرایی و فرهنگ غربی دیگر به یک رفتار عادی و پذیرفته شده تبدیل شده است.


عبداالله کارگر افزود: اگر زمانی فردی پیروی از این الگوها را انجام می داد رفتارش ناپسند بود، ولی امروزه همان عملکرد به باکلاس و به روز بودن از آن تعبیر می شود و رفتار آن کسی که زیاد پیروی می کند و غربی می شود،نه تنها تحسین می شود  که برایش اعتبار و احترام می آورد و تفاوت هم نمی کند در عزا باشد یا عروسی. گویا مردم غافل از آنند که یک ضد ارزش را به ارزش تغییر داده اند.

 

 

یکی از ماموستایان اهل سنت در این زمینه اظهار کرد:در فرهنگ اسلامی گرایش به زیبایی و زیبا دوستی از مهم ترین اموری است که بارها و بارها بر آن تأکید شده است  و نوبودن ومتناسب با شرایط عرفی جامعه رفتار کردن از اصولی است که در فرهنگ اسلامی پذیرفته شده می باشد.


بهنام شیردل می افزاید: اصل دیگری که در مقابل این اصل قرار می گیرد وباعث تعدیل آن می شود اصل انسانیت افراد است. بر اساس این اصل هیچ عاملی نباید انسانیت انسان را تحت الشعاع قرار داده و انسان را مطیع و برده خود کند، مد و مدگرایی به عنوان یک نوع سبک زندگی این ویژگی را دارد که انسان و خواسته های او را تحت الشعاع خود قرار داده و او را ابزاری در دست نهاد ها و موسسات تولیدی وسرمایه دار قرار دهد.


منبع: آفتاب دل

انتهای پیام/s.a

دوشنبه 13 دی 1395 | 09:11

کد خبر : 21639

منتشر کننده : م ر/a

نظرات :

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
گردشگری استان کردستان

به انتخاب سردبیر

بیشتر ...

مقـالـه / یادداشت

بیشتر ...

کانال رسمی کردتودی در تلگرام

سنه بازار

ADS

ADS

ADS

ADS