Go Up
kurdtoday
گروه : علمی

ماشین‌های با اصل و نسب+تصاویر

ماشین های با اصل و نسب، ماشین های قدیمی، دانستنی های جالب

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که تصور می‌کنند طراحان صاحب نام و بزرگ در صنعت خودروسازی، تمام سعی و هنر خود را در ساخت خودروهای لوکس و خاص صرف می‌کنند، باید بگوییم تصور درستی از این بخش ندارید.

به گزارش کُردتودی، اصل ماجرا این است طراحان موفق و نام‌آشنای خودروساز برای این که بتوانند میان دیگر رقبا خودی نشان بدهند و خلاقیت‌های منحصربه‌فرد خود را ماندگار کنند، قبل از آن که سراغ خودروهای طبقه خاص و لوکس بروند، شانس خود را با خلق خودروهای اقتصادی و عامه‌پسند آغاز کرده‌اند. خودروهایی که در مقیاس وسیع به بازار مصرف عرضه شده و هر کدام به نماینده‌ای‌ تبدیل شدند برای معرفی طراح خود و بالاتر بردن رتبه محبوبیت و مقبولیت او. بازار خودروی کشور ما هم این شانس را داشته که شاهد حضور تعدادی از این نمایندگان باشد. در ادامه با تعدادی از این خودروهای نام‌آشنا و طراحان معروف آنها آشنا خواهیم شد.

 

سیتروئن Dyane

طراح: آندره سیتروئن

 

این خودرو که برای بیشتر مردم جهان و حتی پدران ما نیز بسیار خاطره‌انگیز است، توسط آندره سیتروئن از طراحان معروف و پایه‌گذاران شرکت معتبر سیتروئن در مقابل فولکس‌واگن آلمان ساخته شد. هدف از ساخت این خودرو فراهم کردن نیازهای آن روز مصرف‌کنندگانی بود که مایل بودند خودرویی ارزان‌قیمت داشته و بتوانند هزینه‌های نگهداری آن را نیز بپردازند.

 

تولید ژیان از دهه 10 شمسی/ 30میلادی آغاز شد و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمت‌های فنی آن ایجاد و این تغییرات باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدل‌های گوناگون شد.

 

این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در سال 1327/ 1948 رونمایی شد و تا سال 1369/ 1990 حدود پنج میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسید.

 

 

از مدل‌های آن می‌توان به دیان، 2CV، امی، موهاری و SM اشاره کرد. همچنین نمونه استیشن هم برای این خودروی محبوب ارائه شد که آن را سیتروئن آکادیان نامگذاری کردند. در ادامه تولید، این شانس را داشت که به نسخه چهارچرخ متحرک نیز مجهز شود و مهندسان آن شرکت نام 2CV Sahara را انتخاب کردند. از میان تمام مدل‌های این خودرو، فقط مدل موجود Dyane به ایران راه یافت و ما آن را با نام ژیان می‌شناسیم.

 

خودروی ژیان در فرانسه با نام دو شوو (Deux Chevaux) معروف است. دوشوو در زبان فرانسوی به معنای دو اسب است که بیانگر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است. محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.

 

ژیان پاسخ سیتروئن به مدل رنو 4 بود که بعد از معرفی آن در سال 1340/ 1961 باعث سقوط فروش مدل 2CV شد. این اتومبیل ابتدا از یک موتور دو سیلندر که توسط هوا خنک می‌شود، بهره می‌برد و 435 سی‌سی حجم داشت، اما در ادامه تولید حجم موتور به 602 سی‌سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد.

 

رنو 5

طراح: میشل بوئه

یکی از برترین طرح‌های تاریخ در زمینه نوآوری و تعریف نشانه‌های جدید، رنو 5 است. این خودرو که در زمان عرضه از هر نظر از تمامی خودروهای اقتصادی جهان مدرن‌تر بود.

 

 

قرار بود حتی ظاهری بسیار ساختارشکنانه‌تر داشته باشد. طراح آن میشل بوئه، قبل از آن که رنو 5 فرصت رسیدن به خط تولید را داشته باشد، درگذشت و دیگر نتوانست شاهکار خود را در خیابان‌ها ببیند.

 

همین مساله سبب شد تعدادی از طرح‌هایی که میشل در سر داشت فرصت قرار گرفتن روی نمونه نهایی این خودرو را نداشته باشند. میشل در نظر داشت چراغ‌های عقب رنو 5 روی ستون قرار بگیرند، اما سازندگان این محصول تصمیم گرفتند در این فضا ورودی هوا تعبیه کنند و چراغ‌ها را کمی پایین‌تر از نمونه طراحی شده قرار دهند. به هر صورت این خودرو توانست به یکی از نمادهای خودروسازی فرانسه و اروپا در دهه50 شمسی/ 70 میلادی تبدیل شود و آنچنان به محبوبیت دست یافت که نسل دوم آن نیز با بهره‌گیری از نگاه طراحی نسل اول طراحی، ساخته و به بازار عرضه شود.

 

پژو 405

طراحی شده در استودیو پینین فارینا

 

این خودروی سدان متوسط که در دهه 60 شمسی/ 80 میلادی طراحی و عرضه شد، به دلیل این که داخل کشور نیز به تولید انبوه رسید این شانس را داشته که بیش از دیگر رقبای خود بر سر زبان‌ها و در چشم مصرف‌کنندگان داخلی قرار بگیرد. ایده طراحی این خودرو زمانی شکل گرفت که زبان طراحی خودروها را خطوط تند و تیز تعیین می‌کردند؛ اما جسارت سازندگان شرکت پژو آنها را به ادامه راه خلق این اثر ماندگار ترغیب کرد. پینین فارینا تلاش کرد با ترکیب زبان طراحی آن زمان که خود خالقش بود با برخی تفکرات اصیل که در آلفارومئو 164 به کار برده شده بود، سدانی اسپرت و خشن را به جهان معرفی کند. در نهایت محصولی به خط تولید سپرده شد که از نگاه منتقدان جذاب و زیبا ارزیابی و به عنوان خودروی سال اروپا برگزیده شد. نمونه فیس لیفت آن نیز که باز هم از ساخته‌های پینین فاریناست Mi16 نام گرفت و در ایران با نام پژو پارس در بازار عرضه شد.

 

پژو 205

طراحی شده در استودیو پینین فارینا

 

یکی از افتخارات تاریخ پینین فارینا، طراحی یکی از برترین و تاریخ‌سازترین هاچ‌بک‌های جهان یعنی پژو 205 است. این خودرو با زبان طراحی آن دوران پژو منطبق بود و ظاهری بسیار معقول و در عین حال جوان‌پسند داشت. نزدیکی زبان طراحی 205 و 405 آن‌قدر به یکدیگر نزدیک بود که در زمان ورود آنها به ایران عموما تصور می‌کردند 405 نمونه بزرگ شده 205 است؛ اما چیزی که در نهایت نصیب این هاچ‌بک نوظهور شد موفق نبودن آن در بازار داخل بود و به همین دلیل پس از مدت زمانی کوتاه از راه بازماند و کنار گذاشته شد.

 

رنو 21

طراحی شده در استودیو ایتال دیزاین

 

این سدان ستایش‌شده شرکت رنو سال‌های آخر دهه 60 شمسی/ 80 میلادی راهی ایران شد، اما به دلیل قیمت‌گذاری، بازاریابی و همچنین عرضه نامناسب نتوانست موفقیت چندانی کسب کند، اما این همه داستان رنو 21 نبود. این خودرو توسط طراحی مشهور ایتالیایی، جیورجیو جیوجیارو در استودیوی شخصی‌اش که ایتال دیزاین نام داشت، طراحی و خلق شد و از هر نظر دارای خطوطی حساب شده و پخته بود. برخلاف پژو 405 که رویکردی اسپرت و خشن را به بازار عرضه کرده بود رنو سعی داشت مدل 21 را محصولی آرام و اصیل معرفی کند و ظاهر آن نیز پر از اصالت و بلوغ بود. این نوع نگاه در صنعت طراحی برای آن که باعث موفقیت رنو 21 را در بازارهای آمریکا باشد، ضروری به نظر می‌رسید.

 

این خودرو موفق شد نمونه فیس‌لیفت شده‌ای نیز داشته باشد که البته چندان تغییری نیز در آن صورت نگرفته بود. نمونه‌هایی از رنو 21 که وارد ایران شد فرزندان فیس‌لیفت شده 21 بودند.

 

سیتروئن زانتیا

طراحی شده در استودیو برتونه

 

زانتیا یکی از آخرین نمونه‌های تولیدی شرکت سیتروئن بود که مدیران آن برای طراحی دست به دامان استودیویی مشهور در ایتالیا شدند. تا پیش از آن چند بار طراحی محصولات سیتروئن به استودیو برتونه و طراح خوشفکرش یعنی مارچلو گاندینی سپرده شده بود. زانتیا نیز اواخر دهه 80 به جانشینی گاندینی یعنی مارک دوشامپ و تیم تحت نظارت وی سپرده شد. طرح نهایی شاید به اندازه سایر ایده‌های سابق برتونه ساختارشکنانه و عجیب نبود، اما یک سیتروئن تمام عیار بود که در آن هماهنگی و روح اسپرت موج می‌زد. بعدها سیتروئن دوبار زانتیا را فیس‌لیفت کرد و نمونه‌ای از آن که در ایران روی خط تولید سایپا قرار گرفت آخرین نمونه از فیس‌لیفت زانتیا اواخر دهه 70 شمسی/ 90 میلادی است.

 

البته بسیاری از منتقدان نیز اعتقاد دارند سیتروئن زانتیا نمونه فیس‌لیفت شده دوو اسپرو بود که اوایل دهه 90 میلادی توسط شرکت دوو موتورز کره جنوبی به تولید رسیده بود.

 

سانگ‌یانگ موسو

طراح: کن گرینلی

 

ظاهر موسو برای بسیاری از ما ایرانیان وقتی این خودرو ابتدای دهه 1380 وارد کشورمان شد به اندازه نام برند آن عجیب و ناشناخته به نظر می‌آمد، اما خطوط جالب و خلاقانه این خودرو زاده فکر کن گرینلی، طراح جوان و خوشفکر انگلیسی بود. وی تلاش کرده بود با ترکیب برخی نشانه‌های کلاسیک اروپایی با روش‌هایی که بیشتر در میان خودروهای ژاپنی مرسوم بود یک ظاهر ساختارشکن جذاب را خلق کند. در نهایت موسو به لطف جسارت طراحش به چند جایزه طراحی جهان دست پیدا کرد و این مسأله برای نام و نشان سانگ‌یانگ نیز بسیار ارزشمند و افتخار آمیز بود. بعدها سانگ‌یانگ در یک فیس‌لیفت بسیار جزئی، ظاهر محصولش را مدرن‌تر کرد و آن چیزی که در خیابان‌های ایران با آن روبه رو شدیم نیز همان نسل دوم موسو بود که همچنان تفکرات کن گرینلی را به همراه داشت.

 

مرسدس کلاس A سالون رقیب A3 می‌شود

مرسدس در بازار پرمیوم پایه، مدل سالون کوپه شکل CLA را دارد. به گزارش خبرخودرو، خط تولید خودروی کامپکت این خودروساز بزودی شاهد افزوده شدن نسخه جدیدی به نام مرسدس کلاس A سالون خواهد بود که رقیب آئودی A3 سالون و سدان ب‌ام‌و سری 1 می‌شود.

 

براساس این گزارش، مرسدس کلاس A سالون در جایگاهی بین مرسدس CLA و مرسدس کلاس C قرار خواهد گرفت. بازارهای هدف ابتدایی این خودرو، چین و آمریکای شمالی خواهند بود. البته تامین‌کنندگان تایید کرده‌اند که نسخه‌های فرمان سمت راست این خودرو در دستور کار قرار دارند که نشان می‌دهد انگلستان، استرالیا، ژاپن، هند و تایلند نیز بازارهایی برای این خودرو خواهند بود. مرسدس هیچ اطلاعاتی درباره کلاس A سالون منتشر نکرده، اما برخی منابع اعلام کرده‌اند، این خودرو قبل از پایان سال 2018 وارد نمایندگی‌های فروش خواهد شد. در همین سال نیز نسل چهارم هاچ‌بک کلاس A به صورت رسمی معرفی می‌شود. کلاس A سالون ششمین مدلی خواهد بود که براساس پلتفرم MFA ساخته می‌شود. گمان می‌رود این خودرو سایزی بزرگ‌تر از CLA داشته باشد که دارای طول 46330، عرض 1780 و ارتفاع 1430 میلی‌متر است. نسخه‌ای کشیده با فاصله بیشتر بین دو محور از این خودرو، اختصاصا برای بازار چین عرضه خواهد شد.

 

بلندگوهای فیبرکربنی گران‍قیمت لامبورگینی

اگر سری به مغازه الکترونیکی اطراف خود بزنید، با قیمتی مناسب می‌توانید یک اسپیکر بلوتوثی خوب بخرید، اما اگر پول در جیب شما بی‌تابی می‌کند، لامبورگینی برنامه ویژه‌ای برای شما دارد. این شرکت ایتالیایی اخیرا با iXOOST به منظور ساخت جایگاه داک و اسپیکر همکاری نموده است. ظاهرا این سیستم که Esavox نام دارد، با همان استانداردهای خودروهای لامبورگینی ساخته شده است.

 

در حقیقت لامبورگینی می‌گوید از فیبر کربن شاسی مونوکوک و سیستم اگزوز واقعی آونتادور برای این اسپیکر استفاده کرده است. بعلاوه این سیستم دارای جذب‌کننده‌های شوک برای هر سرامیک اسپیکر است. دیگر ویژگی‌های بلندگوی یادشده عبارتند از بلوتوث 0/4، ورودی آنالوگ و خروجی .ADC/DACخروجی سیستم 800وات قدرت بوده و به لطف سیستم محیطی مجازی 1/6 شاهد صدایی ترد و شکننده هستیم. شاید قابل‌توجه‌ترین چیز این باشد که کل سیستم بلندگو به وسیله دست ساخته شده است. و اما مهم‌ترین نکته بهای این مجموعه است: برای خریداری این سیستم باید 24 هزار دلار (حدود 98 میلیون تومان) بپردازید! در جهان سیستم‌های صوتی سطح بالا، سیستم صوتی 3000 دلاری پورشه 911 کاملا ارزان به چشم می‌آید!


منبع: جام جم

انتهای پیام/M.I

جمعه 10 دی 1395 | 07:00

کد خبر : 21561

منتشر کننده : M.I

نظرات :

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
گردشگری استان کردستان

مقـالـه / یادداشت

بیشتر ...

تبلیغات

کانال رسمی کردتودی در تلگرام

سنه بازار

ADS

ADS

ADS