کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

بی اعتنایی به حجاب اسلامی در سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی

آرایش بازیگران، فیلم های سینمایی، حجاب در سینمایی بعد از انقلاب، میزان آرایش بازیگران

در سینمای ایران پوشش و حجاب بازیگران بازنمایی سیاست گذاری معکوس بود و مقوله حجاب و پوشش زنان به صورت هماهنگ و برابر با فرهنگ آن دهه اجرا نشد.

به گزارش کُردتودی، یک گام به جلو در سینمایی ایران همواره عرف بوده و تبدیل به یک فرهنگ جاری و ساری شده است، یعنی در سینمایی ایران قبل از عرف شدن یک مدل حجاب و جلوتر از جامعه سینما مدل رایج خود را اجرایی می کند.


سینما روایتگر زندگی اجتماعی مردمان هر سرزمین است و پوستر فیلم هم نوعی بازنمایی آن چیزی است که درون‌ آن جامعه به عنوان ارزش‌ ها و باورهای مشترک جریان دارد.


بازنمایی حجاب، پوشش و آرایش هنرپیشگان زن در پوستر فیلم‌ های سینمای ایران که نشات گرفته از دو مبحث دین و ارتباطات است، تنها رعایت این مباحث در مقوله پوشش سینمایی می تواند بازتاب یک جامعه در قاب سینما باشد.


دست اندرکاران فیلم های سینمایی برای فروش بیشتر کارهایشان از نمونه های انتخابی خود با انواع رنگ و لعاب های مختلف بهره می گیرند که این کار منجر درآمدزایی بیشتر برای آنها خواهد شد، حتی اگر این کار برخلاف شئونات باشد.


در دهه های ابتدایی بعد از انقلاب سینماگران برای جذب مخاطب در مرحله اول با انتخاب لباسی خارج از پوشش عرف جامعه یعنی با حذف چادر فیلم های خود را پر فروش کردند، در مراحل بعدی انتخاب روسری به جای مقنعه و بعد انتخاب آرایش و گریمی ساده و معمولی پای مخاطبان را به گیشه ها باز کردند.


در هر دوره ظاهر بازیگران بیشتر دچار تغییر و تحول شده و زودتر از جامعه و عرف معمول جامعه ظاهر خود را تغییر داده و نمایشی از یک مدل و استایل جدید را به رخ کشیدند.


همین حضور بازیگران با ظاهری متفاوت و غیر طبیعی مردم را هم تشویق به پیروی از آنها کرده و عرفی جدید در جامعه با نمایش هر فیلم مد می شد.


نمایش فیلم های سینمایی کم کم عرف جامعه را تغییر داده و در نهایت مردم را هم به سوی الگوهای نوین به دور از عرف ابتدایی اوایل انقلاب تشویق کرد.


 سیاست های فرهنگی بعد از انقلاب اینگونه نرم نرم و به تدریج دچار تغییر و دگرگونی شد به گونه ای که اکنون در هیچ کدام از فیلم های سینمایی از چادر و بازیگر چادری استفاده نمی کنند و در فیلم های که به روی پرده نمایش می روند هرگز از هیچ کدام از نمادهای اسلامی بهره نمی گیرند.


خودآرایی زنان در سینمای ایران تبدیل به یک اجبار برای به چرخه درآوردن صنعت سینمایی شده و گردش اقتصادی در سینما را به خود وابسته کرده و تولیدکنندگان سینمایی همواره خواستار جلوه گری زنان برای فروش بیشتر محصولات خود بوده اند.


و این در حالی است که افزایش سطح آرایش زن و تغییر نوع پوشش در حالی است که جریان‌ های فرهنگی بعد از انقلاب همواره افزایش پوشیدگی را مدنظر داشتند، رشد صعودی استفاده از آرایش در چهره هنرپیشگان زن در پوسترهای سینمایی و عدم توجه به پوشش کامل و حجاب اسلامی نشان از یک بازنمایی معیوب و کاملا نادرست از هنرپیشه زن دارد.

انتهای پیام/

پنجشنبه 18 آذر 1395 | 12:26

کد خبر : 20956

منتشر کننده : S.A

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید