کُردتودی اخبار کردستان، ایران و جهان

دکتر سوران احمدی‎زاد تشریح کرد:

ظرفیت‎های صنعت گردشگری در استان کردستان

سوران احمدی زاد, گردشگری, کردستان, ساتاد دانشگاه, سنندج, توریست, جهانگردی

کردستان با داشتن ظرفیت‌ و قابلیت‌های گردشگری فراوان، هنوز نتوانسته است که زیرساخت‌های گردشگری خود را رونق دهد درحالی که این صنعت می‌تواند توسعه کردستان را تضمین کند.

به گزارش کُردتودی، دکتر سوران احمدی زاد دارای لیسانس مدیریت بازرگانی، فوق لیسانس مدیریت بازاریابی و دکتری رشته ی مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی تهران  و جزو اولین ورودی های این رشته است.

 

دکتر سوران احمدی زاد در ارتباط با حوزه گردشگری استان کردستان گفت: امروز گردشگری جزء صنایع اول دنیا است و از آن به عنوان دومین صنعت دنیا نام می برند, بیشتر گردشگری در دنیا به سمت جنوب شرق آسیا و شرق آسیا خواهد رفت مثل کشورهایی چون اقیانوسیه، استرالیا، اندونزی، مالزی؛. ما هم باید تلاش کنیم که در این وادی که قرار گرفتیم بتوانیم خودمان را به تمام دنیا نشان دهیم زیرا کشور ایران یکی از کشورهایی است که از لحاظ گردشگری به صورت بالقوه جزء 10 کشور اول هست به خصوص گردشگری تاریخی و گردشگری طبیعی. در این دو نوع گردشگری ما به طور بالقوه این مقام ها را داریم اما به طور بالفعل سال گذشته آماری که نشر پیدا کرده بود در مقام 60 ـ 65 جهان هستیم، فاصلمان زیاد هست با آنچه که مستعد هستیم.

 

وی افزود: کشور ایران دارای اقلیم های متفاوت، فرهنگ های متفاوت و رویدادهای متفاوت هست این یک فرصت هست نه یک تهدید؛ ما باید تلاش کنیم آنچه را که برخی به عنوان تهدید نگاه می کنند تبدیل به فرصت کینم, این تنوعی که در ایران وجود دارد، بهترین زمینه ای است که ما بتوانیم ایران رو به عنوان یک کشور توریستی به تمام دنیا معرفی کینم.

 

احمدی زاد ادامه داد: امروز یکی از بزرگترین مشکلاتی که داریم بحث انگاره ی مقصد است, انگاره ی مقصد یعنی اینکه آنچه مسافران بالقوه از یک کشور مقصد در ذهنشان پرورانده اند و در ذهن خودشان ایجاد کردند, در طی سالیان گذشته متاسفانه رسانه های خارجی به طور تعمدی تلاش کردند که یک انگاره ی مقصد یک ادراک نامناسب از ایران در ذهن تمامی مسافران و مشتریان خارجی ایجاد کنند. خوشبختانه این انگاره ی مقصد دارد به صورت مثبت پیش میرود, امروزه خود مذاکرات برجام یک نوع تبدیل این ادراک منفی به انگاره ی مقصد مثبت هست.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد:  کشور ایران دارای استان ها و اقلیم های متفاوت است که ما باید از آن بهره ببریم. یعنی شما اگر نگاه کنید غرب کشور را داریم، در سمت دیگر شرق کشور را داریم با فرهنگ و اقلیم بسیار متفاوت، شمال و جنوب ایران را تصور بفرمایید؛ شما وقتی از شهری مثل اندیمشک در خوزستان وارد خرم آباد می شید گویی که از یک قاره به یک قاره ی دیگر رفتید به حدی از لحاظ آب و هوایی این دو با هم متفاوت هستند در بعضی فصول از 25ـ30 درجه یهویی وارد 5 درجه می شوید در خرم آباد. در استان های غربی هم ما همین وضعیت را داریم. مثلاً در کرمانشاه آنچه که ما پیشنهاد کردیم برای شرکت های مسافرتی تورهای 4 فصل هست؛ شما قصر شیرین را دارید، در سمتی دیگر هورامان را دارید، صحنه را دارید، هرسین را دارید با آب و هوای متفاوت اما ی مقدار بالاتر می اییم به استان کردستان می رسیم. در استان کردستان ما راه های بسیار زیادی را برای توسعه گردشگری داریم.

 

به گفته احمدی زاد با توجه به اینکه نرخ بیکاری در استان کردستان بسیار بالاست یکی از بهترین متد ها برای کاهش نرخ بیکاری توسعه ی خدمت گردشگری یا صنعت گردشگری است.

 

وی با اشاره به راه حل هایی برای توسعه گردشگری استان کردستان گفت: در استان کردستان گونه های گردشگری بسیار زیادی برای توسعه وجود دارد که ما می تونیم از آن بهره ببریم این یک واقعیتی است که ما نمی توانیم تمام گونه های گردشگری را در استان پیاده کنیم و باید آنچه را که مزیت رقابتی ماست به پیش ببریم. ما باید این واقعیت را بپذیریم.

 

وی با اشاره به  وضعیت نامناسب زیر ساخت های گردشگری در استان گفت:  زیر ساخت ها شامل دو بخش نرم و سخت است  یکی از زیر ساخت های سختی که در استان نامناسب است بحث اقامت است, امروزه تعداد هتل های استان نسبت به استان های دیگر کم است هرچند در حال افزایش هست اما تعدادشان پایین است. الان در شهری مثل بانه یکی الی دو هتل داریم, در سنندج دو الی سه هتل داریم البته نه از نوع خوب, در شهرهای دیگر هم به همین صورت هست که وضعیت آن چنان جالب نیست.

 

احمدی زاد تاکید کرد: از زیر ساخت های دیگر که ما در استان دچار مشکل هستیم بحث حمل و نقل است, حمل و نقل ریلی نداریم(تاکید)، حمل و نقل هوایی ما دچار مشکل است, ما پرواز مستقیم فقط به تهران و کیش داریم یعنی ما به غیر از این 2 مقصد، مقصد دیگری را به طور مستقیم در فرودگاه سنندج نداریم! که باید این مشکل هم حل شود, وضعیت جاده ها هم آن چنان مناسب نیست، تعداد تصادفات بسیار بالا و ناامن بودن جاده های استان گویای این مشکل هم است.

 

احمدی زاد ادامه داد: در بحث  زیر ساخت های نرم؛ مهم ترین زیر ساخت نرمی که ما امروزه به آن نیاز داریم بازاریابی و تبلیغات است, این را فراموش نکنیم در بسیاری از جاهای دنیا هیچ زیر ساخت سختی وجود ندارد اما همین زیر ساخت نرم یعنی بازاریابی و تبلیغات باعث جذب مشتری می شود, شاید گاهی اوقات خود عدم توسعه، یک جذبه ی گردشگری است. پس ما اگر روی بازاریابی و تبلیغات کار کنیم می توانیم امیدوار باشیم که بدون زیر ساخت و با حداقل زیر ساخت های فیزیکی به جاهای خوبی می رسیم.

 

 

وی آموزش را یکی دیگر از مشکلات استان در بحث گردشگری عنوان کرد و گفت:  در زمینه ی آموزش بسیار بسیار در سطح ابتدایی و اولیه هستیم, از رستوران داری و هتل داری گرفته تا کمپنگ، تا حمل و نقل و در همه ی زمینه ها ما از لحاظ آموزشی دچار ضعف هستیم, ما باید هم مدیران خوب و آموزش دیده در هتل ها داشته باشیم، هم استراتژیست های خوب گردشگری داشته باشیم و در کنار آن نگهبانان خوب و رانندگان تاکسی خوب در هتل ها داشته باشیم .

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از گونه های گردشگری که ما باید بصورت ویژه روی آن متمرکز شویم, اکوتوریسم یا طبیعت گردی است هر چند بین این دو کلمه تفاوت های زیادی است, در اکوتوریسم شما باید به شدت به فرهنگ و محیط طبیعی مقصد احترام بگذارید؛ یعنی شما اگه خواستید حتی یه عکس از یک خانه باغ در روستایی بگیرید باید اجازه بگیرید، یک جمله ی مشهوری در مورد اکوتوریسم وجود دارد: که در اکوتوریسم، از توریست فقط یک اثر به جا می ماند، آن هم جای پای گردشگر است یعنی نباید اثر مخرب دیگری به جا بماند, اولویت ما در استان کردستان باید طبیعت گردی باشد چرا که در بحث طبیعت گردی نیازی به اقامتگاه نداریم باید بریم به سمت کمپینگ. ما باید کمپ هایی را در در دل کوه ها، در دل دشت ها برگزار کنیم.

 

وی گردشگری سلامت یا گردشگری درمانی را یکی دیگر از راه های توسعه گردشگری عنوان کرد و گفت: استان کردستان به علت اینکه یک استان مرزی است و به علت قرابت فرهنگی و زبانی که بین کردستان ایران و کردستان عراق وجود دارد، دارد  می شود با فراهم کردن بسترهای لازم شرایط درمان  بیماران این کشور  را در استان فراهم کرد, هر چند در گردشگری سلامت دو مورد خیلی مهم است: یکی اقامتگاه هایی چون هتل و دوم اقامتگاه هایی چون بیمارستان اما با کیفت بسیار بالا؛ ادغام این می شود هتل بیمارستان. ما در استان کردستان هتل بیمارستان نداریم! که باید حتما داشته باشیم، چیزی که  استان هجوارمان یعنی کرمانشاه روی این موضوع خیلی دارد خوب کار می کند.

 

وی گردشگردی ورزشی را یکی دیگر ار پتانسیل های استان دانست و گفت: گردشگری ورزشی یکی از پر درآمدزاترین انواع گردشگری است, چرا که در این نوع گردشگری اکثرا آدم هایی شرکت می کنند که از لحاظ مالی دارای شرایط خوبی هستند و از طبقات مرفه جامعه هستند، بنابراین سنندج به علت توپوگرافی و وضعیت جغرافیایی که دارد، جزء بهترین مناطق برای ورزش هایی چون اسب سواری، موتور سواری، ماشین سواری و ورزش هایی چون کوهنوردی و پیاده روی است.

 

وی ادامه داد:  در شهرهای خاصی همچون بانه و مریوان گردشگری خرید( shopping tourist) خیلی مناسب است, ما در جنوب شهرهایی کیش و قشم را مناسب این گردشگری داریم , می شود همین را در بانه پیاده کنیم, اما ما در بانه حتی یک پارکینگ مناسب هم نداریم یعنی زیر ساخت ها بسیار ضعیف است, در مریوان هم علاوه بر اکوتوریسم،«پرنده نگری»، چون ما در زریبار سایت های پرنده نگری داریم باید این گردشگری خرید را هم توسعه دهیم.

 

این استاد دانشگاه یکی از گونه های گردشگری را, گردشگری فرهنگی عنوان کرد و گفت:  همان طور که رهبر انقلاب هم فرمودند، استان کردستان یک استان فرهنگی است. این نشان می دهد که رهبر انقلاب به خوبی مزیت رقابتی کردستان رو تشخیص داده اند. به راستی استان کردستان یک استان تمام فرهنگی است و مقالاتی که در مورد کردستان نوشته شده در مجلات علمی پژوهشی، یا در مورد فرهنگ کردستان هست، یا در مورد طبیعت؛ پس این دو رو فراموش نکنیم و نیاز به تبلیغات زیادی نداریم چون انگاره ی مقصد مناسبی درباره طبیعت و فرهنگ کردستان وجود دارد.

 

 

وی به انواع گردشگری فرهنگی اشاره کرد و گفت: گردشگری موسیقی یکی از پتانسیل های استان است, رمز موفقیت ما در این حوزه برگزاری جشنواره های مهم موسیقی در سطح است که می تواند باعث جذب توریست شود,ما باید بتوانیم هم آلات موسیقی و هم نت های موسیقی و هم جشنواره ها رو ثبت ملی کنیم.

 

وی ادامه داد: در کنار گردشگری فرهنگی، گردشگری رویداد نیز وجود دارد که در استان کردستان بسیار عالی می تواند جواب دهد, گردشگری رویداد یا event به جشن ها و آداب و رسومی که مردم کُرد دارند و سالانه برگزار می کنند مثل مراسم پیر شالیار در اورامان که هر ساله برگزار میشه اشاره می کند,  امروزه از استرالیا یعنی دورترین نقاط جهان هم برای دیدن این جشن به هورامان میاند, در این حوزه یکی از رویدادهایی که ما نادیده گرفتیم همین نوروز دیوزناو هست که یک هفته قبل از نوروز برگزار می شود, ما باید این جشن ها و مراسمات را بزرگ کنیم، باید پر رنگ بشوند. ما در استان eventهای زیادی داریم. در  طی بررسی هایی که انجام شده ما حدودا نزدیک 1000 تا رویداد داریم حالا 1000 تا نه  اما می تونیم حداقل 50 مراسم و جشن مهم را خیلی بزرگ کنیم و بطور ملی و بین المللی از ان بهره ببریم, حتی جشنواره های توت فرنگی، انگور و ... یکی دیگر از همین مراسمات است, اگر دقت کنید می بینید که هر کدام از روستاهای ما خودش می تواند زمینه گردشگری event داشته باشد.

 

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه لباس محلی کُردی از قدمت بالایی برخوارد است می شود روی گردشگری لباس  محلی هم سرمایه گذاری کرد مثلا در استان جشنواره لباس کُردی برگزار کرد و آن را هم ثبت ملی کرد و یا در بسیاری از فیلم های سینمایی بخصوص فیلم های وودی آلن،  شهرهایی را به دنیا معرفی می کند مثل بارسلون مثل پاریس. ما هم می توانیم این کار را انجام دهیم یعنی در فیلم ها، شهرمان, آداب رسوممان, لباس و فرهنگ و غذای شهرهای استان را به دنیا معرفی کنیم.

 

احمدی زاد با اشاره به لزوم گردشگری غذا در استان گفت: شهر رشت پایتخت گردشگری غذاست, در جهان کشورهایی چون ایتالیا، آمریکا، چین، تایلند به شدت به این سمت رفتند که بسیار درآمدزاست. در استان کردستان هم به دلیل تنوع غذایی بسیار بالا میشود برای یک نوع غذا توریست جذب کرد, اما نکته جالبی که وجود دارد این است که غذاهای محلی استان در منوی رستوران های شهر نیست؛ ما غذاهای کُردی و محلی را در منوی غذاها نداریم که این یک ضعف بسیار بزرگ محسوب می شود.

 

وی در پایان به دانشجویان رشته مدیریت جهانگردی تاکید کرد: در کشور ما رشته ی مدیریت جهانگردی. یک رشته ی نوپا است پس مطمئن باشید که این رشته حرف های بسیار بسیار زیادی برای گفتن دارد, رشته جهانگردی می تواند تنوع شغلی زیادی داشته باشد به این شرط که خود دانشجو یک مقدار تم کار آفرینی داشته باشد. دانشجویان این رشته موتورهایی هستند که قرار است لوکوموتیو گردشگری را به کار بیندازند، دانشجویان این رشته می توانند  تبدیل به مشاوران بسیار قدرتمند گردشگری شوند  می توانند تبدیل به بازاریابان گردشگری شوند.

 

کرددانش

 

انتهای پیام/a.p

دوشنبه 1 آذر 1395 | 12:34

کد خبر : 20536

منتشر کننده : الف ک/kd

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
 

کد امنیتی Captcha image
 
   

ADS

 

کُردتودی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید